Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012

Ga naar beneden 
+18
Martin Kersbergen
Dennis van Wel
Rene de Leeuw
Leo ten Hoeve
Jeroen Rosier
Jeffrey Haak
Henk Seyerlin
Don Seur
Eddy Pieters
Jan Sturkenboom
Rene Zwaap
Marc Dronten
Johan
Wilco
Marco
Hans de Jong
Gaby
Jos Holla
22 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Volgende
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 15:42

Tijdens onze Frankrijksessie afgelopen week hebben we het gehad over het organiseren van een karperwedstrijd in Frankrijk, en daarbij kwamen we op Abbey Lake. Met name Fox Lake leent zich hier volgens mij namelijk uitstekend voor. Informatie over dit complex vind je hier: http://www.karpervijver.nl

Op dit water zit heel veel karper met een gewicht tussen de 20 en 50 pond, dus da's wel eens wat anders dan de Lage Vaart. Hieronder vind je een paar foto's waarop je kunt zien hoe het er ongeveer uitziet aldaar, en een plaatje met de aanwezige stekken. Met 13 man kan je het gehele meer afhuren.

KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 30selqt

KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 2le54lx

KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 2d4501

KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 2uo2k38

KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 213rqm8

Nou is het natuurlijk wél zo, dat als je een dergelijke plas voor jezelf wil afhuren dat je daarmee niet moet wachten tot een week of 2 van tevoren, maar dat je daar eigenlijk nu al mee aan de gang moet. Ik heb even geïnformeerd, en voor de maanden april en mei lukt dit al niet meer, maar het weekend van 23 t/m 25 maart zal waarschijnlijk nog wel lukken, mits we niet te lang wachten.

Een weekend is van vrijdagochtend tot zondagochtend, en kost voor dit jaar 155 euro per persoon. Alles wordt duurder, dus dit waarschijnlijk ook wel . Maar natuurlijk gaan we proberen korting te krijgen, het is immers ook een stukje reclame voor hun. Daarbij moet je er natuurlijk naartoe rijden, vanuit Almere is dat 487 kilometer, met een gemiddeld verbruik van 1:15 is dat ruim 30 liter benzine, dus voor de heen én terugreis ben je zo'n 100 euro kwijt. Daarbij komt nog het inschrijfgeld voor de wedstrijd á 30 euro per persoon, totaal kost dit weekendje dus zo rond de 280 euro per persoon.

Er zullen waarschijnlijk slechts 3 prijzen komen, maar dat zijn dan wel mooie prijzen uiteraard. Een sponsor moet ik nog zoeken, maar dat komt wel goed. Verder wordt het een 'solo' wedstrijd, iedereen vist dus voor zichzelf, maar je kan wel als koppel inschrijven zodat je naast je vismaat/vriend/familie komt te zitten. Het gebruik van voerboten is toegestaan, gewone boten niet. In de maand maart is het wierprobleem nog niet aan de orde, dus dat is wel zo prettig.

Dus .......... de inschrijving is per heden gestart.

Wil je meedoen, dan kan je jezelf aanmelden via ons gebruikelijke mailadres: kca@live.nl

De inschrijving is pas geldig als je het 'voorlopige' inschrijfgeld á 150 euro per persoon hebt overgemaakt op rekeningnummer 73 99 763 tnv JJL Holla. Mocht je later toch annuleren krijg je dit geld alleen terug als er voor jou een vervanger is.

Dit 'voorlopige' inschrijfgeld moet dus direct overgemaakt worden, ik ben namelijk niet van plan om dergelijke bedragen voor te gaan schieten. Zodra ik de exacte prijs weet komt er nog een restnota met onder andere het inschrijfgeld jouw kant uit. Mocht de trip onverhoopt niet doorgaan, dan krijg je het betaalde geld uiteraard direct weer teruggestort. Maar let op: de plekken zijn beperkt, dus wacht niet te lang als het je wat lijkt: vol = vol.

Mocht je nog vragen hebben bijvoorbeeld mbt de geldstromen dan hoor ik dat graag, maar ook als je ideeen hebt zijn die van harte welkom uiteraard.


Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 17:01

Uiteraard zijn wij van de partij... Very Happy cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 18:33

Leuk idee....
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 19:20

vergeet de ca 20 eurie tol niet Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Wilco

Wilco



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 19:47

en je levensonderhoud... en volgens mij 50,00 euries borg voor de magneetsleutel, deze krijg je natuurlijk wel weer terug....
Terug naar boven Ga naar beneden
Johan

Johan



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 20:37

die magneet sleutel hoefd naturlijk niet iedereen te hebben neem ik aan. top id jos ik ben van de party hoor. . maar dat wist je al .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 21:38

Hey mannen. Ondanks niet zoveel vis toch mooie vis. En vis is vis.

Ik vind het een heel leuk idee zo'n wedstrijd in Frankrijk. Helaas moet ik deze keer afslaan omdat ik voor volgend jaar 3 sessies op de agenda heb staan en anders moet ik er echt een krantenwijk bij nemen. En op donaties hoef ik waarschijnlijk toch niet te rekenen hahaha.

Misschien als het bevalt kan dit in de toekomst 1 keer per jaar georganiseert worden. Ben ik wel een voorstander van. Lijkt me ontzettend leuk.

Het enige wat ik jammer vind, heb zelf 3 jaar geleden een keer op het meervalmeer gezeten op karper, mocht 3 spiegels vangen en een 27 ponder schub met de pen jawel....op heron lake, dat abbeylake zo fucking duur is. een goeie 200,- voor een weekend en dan komt de rest er nog bij. Ook het hutje op mutje vind ik erg jammer. Sorry voor deze negatieviteit, dat was mijn ervaring daar. Maar nu ga je natuurlijk met een grote ploeg op dat water zitten en ken je elkaar.

Mochten jullie het ook een leuk idee vinden als dit bevalt, ben ik van de partij en wil ik ook wel helpen. Heb nl. goed contact met iemand bij fishermans holiday en ook de man bij de vluchtende visser. Je weet maar nooit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Dronten

Marc Dronten



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 22:48

dit is geen wedstrijd van 3 tientjes, maar het idee vind ik heel leuk
solo weet ik ff niet
als je zo ver weg bent lijkt mij het fijn dat je met 2 bent

maar lijkt mij heeeeeeeel leuk om te doen
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimeza 10 sep 2011 - 23:32

Je kan je gewoon samen met een vismaat als koppel aanmelden, je zit dan naast elkaar, maar ieder vist voor zichzelf zodat eventueel ook mensen zonder vismaat mee kunnen doen. En die tol was ik inderdaad vergeten Laughing

Het is natuurlijk een wedstrijd, maar de doelstelling is zoals gebruikelijk om er een leuk weekend van te maken. En misschien een leuke gelegenheid om kennis te maken met het fenomeen betaalwater in Frankrijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 3:06

Heel leuk idee !!
maar voor mij niet weggelegd....

misschien kom ik wel buurten , illegaal natuurlijk he..... pirat
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 3:08

lol! Je bent ff onderweg maar altijd welkom René Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 6:09

Gaby schreef:
lol! Je bent ff onderweg René Very Happy


maar dan heb je ook wel wat he.......... Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 9:32

Das overigens ook een goed idee. Gewoon effe buurten. Auto rijd op gas dus kosten heb ik dan bijna niet hahaha
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 12:21

Jos Holla schreef:
Je kan je gewoon samen met een vismaat als koppel aanmelden.

Wordt er niet geloot dan???
Kan me voorstellen dat er wel voor dat geld eerlijk naar de stekken word gekeken...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jan Sturkenboom

Jan Sturkenboom



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 13:03

Net als René vind ik het een goed idee, maar ook voor mij geldt dat het op dit moment niet goed uitkomt Sad . Voor diegene die wel gaan, alvast heel veel succes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wilco

Wilco



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 14:50

Martin schreef:
Jos Holla schreef:
Je kan je gewoon samen met een vismaat als koppel aanmelden.

Wordt er niet geloot dan???
Kan me voorstellen dat er wel voor dat geld eerlijk naar de stekken word gekeken...

Lijkt mij ook dat er geloot gaat worden voor de stekken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Eddy Pieters

Eddy Pieters



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 16:03

Leuk idee Jos! Weekendje Vlieland gehad, dus kon niet eerder reageren, zal al wel vol zijn zeker?
Ben al eerder op Abbey geweest en denk inderdaad dat het een mooi complex is voor een wedstrijd.

Moet even kijken of ik mee kan, wil dan wel met een vismaat, alleen vind ik niet leuk!
Mag ik ook alleen vissen en een niet visser meenemen op 1 stek? Of is dat een probleem?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 16:38

We zitten nog niet vol, maar als alle twijfelaars meegaan is het snel geregeld Laughing Laughing . Heb er vandaag een aantal gesproken die nog even met het thuisfront moeten overleggen ........

Uiteraard wordt er geloot, moet alleen nog even uitvogelen wat een goede manier is. Maar ik kom daar vast wel uit Wink . Overigens is het inschrijfgeld 30 euro per persoon, dus bij 14 deelnemers hebben we 420 euro voor 3 prijzen.

Je zit er redelijk dicht op elkaar, juist voor mensen die geen vismaat hebben voor iets dergelijks is dit een buitenkansje. Een 'niet vissende' gast meenemen lijkt me geen enkel probleem, zeker niet als we de gehele plas huren.


Vandaag zijn er nog 2 ideeen komen bovendrijven:

de eerste is dat we de wedstrijd zaterdagmiddag van 16:00 uur tot 18:00 uur stilleggen voor een gezamelijke BBQ.

de tweede is dat we vooraf ergens in februari een avondje voor de deelnemers plannen warbij we ook Jeroen Flokstra van Abbey uitnodigen en waarbij we van alles en nog wat kunnen bespreken. Want ook de aanloop er naartoe kan natuurlijk leuk zijn.

Terug naar boven Ga naar beneden
Don Seur

Don Seur



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 18:25

Hoi Jos

Ik zou graag in willen schrijven als koppel met Marlon Scholsberg!
Leuk idee om dit te organiseren. Helemaal top

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 18:48

Hallo Don, ik heb je mail ontvangen en een mailtje teruggestuurd. Leuk dat jullie mee willen gaan!!

Nog een mededeling voor de twijfelaars: wacht niet te lang, want vol is echt vol!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Johan

Johan



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 20:12

heb er nu al zin in hoop dat we genoeg mensen bij elkaar krijgen . voor dit hele gezellige weekendje france . ik heb er zin an .. ihih
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Dronten

Marc Dronten



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 23:13

Johan schreef:
heb er nu al zin in hoop dat we genoeg mensen bij elkaar krijgen . voor dit hele gezellige weekendje france . ik heb er zin an .. ihih

ik krijg het idee dat jos vandaag iedereen enthousiast heeft gemaakt want het lijkt al haast vol
Henk en ik gaan ook mee,dus de uitslag is al bekend lol! lol! lol! lol!

lijkt ons supergezellig en daar gaat het om
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 23:15

Nog een paar plekken beschikbaar ........... Ik denk dat het een superweekend wordt, en het zou het mooiste zijn als we de hele plas kunnen huren. Dus kom op twijfelaars Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 11:35

Deelnemer 11 heeft zich gemeld, dus nog 2 (misschien 3) plekken te gaan. Wacht niet te lang ...................

Mochten de laatste deelnemers niet via het forum komen dan gooi ik er donderdag een mailtje uit, maar ik hoop natuurlijk op deelnemers van hier.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 12:07

Kan niet anders dat dat goed gaat komen die gehele plas met nu al 11 deelnemers.....Gaaf man, en iedereen alvast een waanzinnig weekend en vangsten gewenst bij deze.


cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012   KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
KCA organiseerd een karperwedstrijd op Abbey Lakes: 23 t/m 25 maart 2012
Terug naar boven 
Pagina 1 van 17Ga naar pagina : 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een dagje maart 2009.
» Een dagje maart 2010.
» Karperwedstrijd Lage Vaart 27/28 oktober.
» KCA goes Abbey 2013.
» De Marathon van 2012.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: De Heerema Schaal, evenementen en wedstrijden van de KCA.-
Ga naar: