Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ijs en sneeuw

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast




ijs en sneeuw Empty
BerichtOnderwerp: ijs en sneeuw   ijs en sneeuw Icon_minitimevr 8 jan 2010 - 10:32

De winter is eindelijk weer eens aanwezig in ons land en ver daar buiten. Dit zal zeker gevolgen hebben voor zowel de mensen als voor de dieren.

Het probleem gaat over zuurstof voor de vissen. Vissen kunnen heel goed overleven onder een ijslaag mits de diepte groter is dan 60 cm. Het probleem begint pas echt zodra sneeuw op het ijs zal blijven liggen, zoals nu al een tijdje het geval is. Sneeuw laat namelijk geen licht door schijnen door het ijs, licht betekend zuurstof, en dat is nu juist het probleem voor zowel de onderwater planten als voor de vissen.

Weet nu al dat vissen een opdonder zullen krijgen door de blijvende sneeuw laag. 1996 en 1997 toen we een redelijk strenge winter hadden zijn hier in de flevopolder duizenden karpers boven komen drijven toen de ijs laag was gesmolten, dood dus. Ook toen was sneeuw de oorzaak van massale sterfte onder de karpers.

Heb werkelijk duizenden karpers boven zien drijven bij het gemaal, + de karpers die al naar beneden waren gezakt die wij dus niet konder zien. Het gevolg in de vangsten konden wij toen heel goed merken, veel minder vangen in de latere jaren. Zoals bij iedere ijs periode liggen de oostvaarders plassen bij een paar nachten vorst al dicht . In die winter van 1996 1997 iedere dag schaatsen op de oostvaarders plassen met m,n dochtertje van 6. We stondem amper op het ijs of we zagen de eerste karpers al in het ijs vast gevroren zitten, werkelijk overal waar je keek was dit het geval.

Hier bleek niet alleen de sneeuw het probleem te zijn, Staats bosbeheer had net voor het invallen van de vorst het water pijl van 75 cm op het diepste punt naar 35 cm laten zakken. Gerwin Gerlach liet hier bij een lezing van de ksn een film van zien, hij wist alleen niet waar het was opgenomen, ik kon hem gelijk vertellen dat het was gefilmd in de oostvaarders plassen.

Bijna al de kanaal karpers uit onze kanalen trekken ieder jaar weer de oostvaarders plassen in voor zowel de paai als voor de overwintering. DE tijd zal het leren in 2010.

Arie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



ijs en sneeuw Empty
BerichtOnderwerp: Re: ijs en sneeuw   ijs en sneeuw Icon_minitimevr 8 jan 2010 - 10:45

Tja ..... nou liggen de vissen er passief, dus het zal hopelijk niet zo'n vaart lopen. Ik maak me meer zorgen over de sierwateren hier. Er zou (op zeker) eind 2009 gebaggert worden, toen werd dat al begin 2010, en zojuist krijg ik een mailtje dat het hopelijk eind 2010 wordt. Dat is wel dramatisch vind ik .....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




ijs en sneeuw Empty
BerichtOnderwerp: Re: ijs en sneeuw   ijs en sneeuw Icon_minitimevr 8 jan 2010 - 18:56

Jos Holla schreef:
Tja ..... nou liggen de vissen er passief, dus het zal hopelijk niet zo'n vaart lopen. Ik maak me meer zorgen over de sierwateren hier. Er zou (op zeker) eind 2009 gebaggert worden, toen werd dat al begin 2010, en zojuist krijg ik een mailtje dat het hopelijk eind 2010 wordt. Dat is wel dramatisch vind ik .....

ik maak ook al druk om de kommen rond mijn huis.....niet al te diep.....denk max een 90 cm........ik hoop echt dat het goed gaat...zwemmen een paar mooie rakkers rond......een zwarte, witte en een mooie oranje kooi.....en die staan ook nog op mijn lijstje.......maar goed ik begrijp arie.......ik herinner mij ook nog die periode en dat was niet best!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





ijs en sneeuw Empty
BerichtOnderwerp: Re: ijs en sneeuw   ijs en sneeuw Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
ijs en sneeuw
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: