Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Haakpunt: recht of gebogen?

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimedi 12 jan 2010 - 20:11

Ik zit zoals gebruikelijk weer vreselijk te twijfelen over haakjes: een rechte punt of een gebogen punt?


Haakpunt: recht of gebogen? 11r9bo6
Een rechte punt haakt volgens mij heel snel (een snelle prikker dus), maar dan wel met het risico dat hij té snel haakt, zacht vlees pakt en vervolgens losschiet. Met andere woorden: gebruiken met een korte onderlijn zodat hij voorin de bek prikt!


Haakpunt: recht of gebogen? 28ujmhc
Een gebogen punt zal pas prikken als hij middels bv de line alligner zijn ‘draai’ maakt, en dus altijd voorin de bek direct achter de lip zitten. De lengte van de onderlijn maakt hierbij niet uit.

Eens of oneens??

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 12:20

ligt het niet aan een aantal dingen ??? waar je welke haak inzet???

zachte/harde bodem

aasgedrag als je op dressuurwateren vist op de vaarten zal dit minder zijn misschien

soort onderlijn ,dus aas aanbieding

of draaf ik te ver door??? clown Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 15:01

Jos begrijp toch echt een ding niet, je kreeg de ene na de andere losser met gebogen punt naar buiten staand, toen ik zij dat een rechte punt veel beter is en je inderdaad over schakelde op een rechte punt, kreeg je geen lossers meer.
Je hebt mij nog nooit een vis zien verspellen met een rechte punt, en nog weet je het niet????????????????????????????????
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 15:19

Tja, als het allemaal zo simpel was waren er geen haken met gebogen punt meer te koop. Er moet toch een gedachte achter zitten, en ik denk dat die van mij helemaal niet zo gek is. Korte onderlijn/korte hair - rechte punt. Lange onderlijn/lange hair - gebogen punt. Bij een D-rig prefereer ik gevoelsmatig een rechte punt, bij gevlochten onderlijnen ben ik niet overtuigd.

Heerlijk onderwerp, toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 15:41

ik heb bij een pop up rig en een combi rig altijd een rechte haakpunt

en bij een soepele onderlijn meestal een gebogen
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimevr 15 jan 2010 - 0:03

Hoi jos hoe ist nou? Hier mijn theorie over haak punten en nog wat.

Je haakt een karper alleen door middel van dat de karper met vertrouwen aast en door zwemt op zoek naar voedsel, of je nou een rechte of klauwhaakje vist. Krijg je toch valse piepen of al gelijk een losser en nog een losser dan ligt dat 100 % aan je montage of manier van vissen. Dan moet je niet stug door lopen klooien maar meteen gaan zoeken in je gemaakte fout. De fout op zich kan heel moeilijk te vinden zijn soms, maar vaak is het echt heel simpel.

Voorbeeld: op dat moment is je rig tekort of te lang, haak niet scherp, lood te ligt of het komt door het aas gedrag van de karper.


Misschien met dressuur karper te maken? Het ligt dus echt niet aan de haak punt. Wat ik ook altijd leuk vind dat zijn de verhalen over de dressuur karper en de rigs die daar voor uit gevonden worden. Geloof mij maar, het is allemaal 100% onzin heb er al 1000 discussies over gehad. Maar dat doe ik niet meer word er chagrijnig van hahahaha.

Het is namelijk heel makkelijk als er op een bepaalde karperput dressuur in zit ten op zichtte van aas, lijnen en lood vang je hem toch niet met wat voor tover rig je je ook gebruikt. Voorbeeld: dressuur vis word maar 1x per jaar gevangen of zoals bekend van vissen die wel 5 jaar niet gevangen zijn. Maar als ze wel gevangen worden dan komen we meteen op dat gene terug waar ik mee begon. Je haakt een karper alleen als de karper met vertrouwen aast en door zwemt op zoek naar voedsel, want als je je toverrig gebruikt, maar de karper weigert hem of zuigt of pakt hem op en spuugt het uit zonder te zwemmen (want dat doen dat soort vissen) kan je hem nooit niet haken hahahaha


jammer he, na na na je kan me toch niet vangen zegt hij dan en al die rigs die worden beschreven. En ook over aas in de bekende bladen is 100% onzin, er word zo veel gelogen en bedrogen in onze visserij. Voorbeeld: iemand vangt een topvis van bekend water gewoon op iemand anders zijn voerstek met een standaard rig (ja wat is standaard he?). Maar goed dan word de hele werkelijkheid naar bedrog en nijd omgedraaid want dan hebben ze ineens de vis met die toverrig (dressuur rig haaahha) gevangen. En ook is met het aas van een merk die waar ze het meeste geld of aas krijgen. Beetje logisch voor bepaalde mensen die vissen voor roem en geld en niet meer vissen voor hun zelf. Gewoon zielig vind ik dat. Dus ja kan nog wel uren schrijven maar hier hou ik het even bij.

Groetjes pascal en we spreken elkaar wel weer.

O ja had verleden jaar een 10 daagse vis sessie kreeg 72 runs, 70 gevangen goed gehaakt en weetje sssssssssssssst niet door vertellen hoor, allemaal met een klauw haakje. Mensen die zeggen die nooit een karper lossen die liegen hahahahahaha.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimevr 15 jan 2010 - 9:57

mmmm....interessante info....heb het eigenlijk nog nooit zo bekeken......heb 1 keer een losser gehad.......vis veel met korda haken...die bevallen mij wel.......ik zal de haken nader gaan bestuderen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimevr 15 jan 2010 - 11:46

Hallo Pascal;

ik vind het altijd wel leuk om na te denken over al die revolutionaire rigs, het verhaal klopt meestal wel, maar als ik dan zoek naar de toegevoegde waarde vind ik die soms niet. Daarom kom ik vaak terug op redelijk standaard rigs.

Een D-rig van fluor carbon bv vind ik een rig die theoretisch niet deugd, maar in de praktijk doet hij het goed. Da's ook wel weer apart Laughing Laughing .

Maar wat ik schreef over het snelle prikken met een rechte punt, daar zie ik wel wat in. Een klauwhaak past dan weer meer bij een standaard onderlijn, en dat is wat jij volgens mij onderschrijft. Dus dan zou het toch aardig kloppen.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimevr 15 jan 2010 - 18:13

ja dat vind ik ook heel leuk hoor, het bedenken van bepaalde rigs en het proberen er van. Maar kom toch altijd wel op de simpele rigs terug om dat ik er nooit een meerwaarde van kon bewijzen. Er zijn wel uitzonderingen, weet wel een paar rigs die soms het verschil wel maken, maar dat komt echt niet door de punt vorm.

Nog even over de vraag van de punten: rechte punt prikt wel sneller dan een klauw op je hand want zo wordt het vaak getest, maar in de praktijk werkt het toch vaak anders. Een voorbeeld is namelijk dat als je te maken hebt met een dressuur vis en heel voorzichtig aast. Als dan je rechte punt heel snel zou prikken, maar de vis zuigt of pakt het aas heel voorzichtig dus niet meteen, dan wordt het aas niet naar de keeltanden verplaatst maar nog voor in de bek zal de haak soms houvast vinden aan de randen van de bek. Krijg je dan alsnog een run dan is een losser het gevolg hiervan


Dus werkt het toch niet goed het punt verhaal. Ik las ook ergens dat als je hem diep in de keel haakt dat je dan ook een losser krijgt maar dat betwijfel ik enorm omdat als hij zo diep gehaakt is loopt de haak door het zachte vlees tot dat hij op een wat steviger gedeeld in de bek zich vast zet. Wat wel gebeurd is dat als de haak los schiet uit het zachte vlees diep in de bek dat de haak zich ergens anders in de bek houvast vind we praten wel over diep in de bek ongeveer 10 cm of meer

Wat een voordeel van een klauw haak is, is dat als je op stromend water vist (rivieren) dat de haak punt minder snel bot worden door het heen en weer bewegen over de bodem, en nog een voordeel van de klauw haak is dat hij veel beter blijft houden onder zware omstandigheden. Denk bij voorbeeld vissen tegen obstakels. Maar als je met een rechte punt zal vissen en bijvoorbeeld een klein maatje 8 of 10 gebruikt, als die eenmaal vast zitten dan zit de gap helemaal gevuld met vlees en zou dus bijna nooit los komen. Maar dan moet je weer met hele kleine haken vissen wat ik zelf niet prefereer ivm met minder snel vlees pakken in de bek. Mij is heel duidelijk geworden dat als er een grotere haak naar binnen gaat hij veel sneller vlees pakt dan de kleinere. O ja, je schreef dat een d rig theoretisch niet deugd. Mag ik vragen wat die theorie is van je? Ik heb ook met d rigs gevist en in sommige gevallen werkt het niet, in andere gevallen weer zeer goed, maar ik zal hem nooit standaard gaan gebruiken. Alleen veranderen van rig als je echt alles al hebt geprobeerd

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 0:40

Thoretisch draait een D-rig gemaakt van een stijve fluor carbon lijn of amnesia niet goed, doe maar met een losse onderlijn zonder boilie op de hand. Staat de haak omhoog, dan blijft hij ook omhoog. Eigenlijk geldt dat voor alle stifrigs, en dat is ook de reden dat er onderlijnmateriaal met een soepele kern is gemaakt, dat zorgt voor een scharnierpunt waarop de haak kan draaien.

Maar toch ben ik erg tevreden over de D-rig, dus ergens zal mijn denkwijze niet kloppen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 0:48

Jos Holla schreef:
Thoretisch draait een D-rig gemaakt van een stijve fluor carbon lijn of amnesia niet goed, doe maar met een losse onderlijn zonder boilie op de hand. Staat de haak omhoog, dan blijft hij ook omhoog. Eigenlijk geldt dat voor alle stifrigs, en dat is ook de reden dat er onderlijnmateriaal met een soepele kern is gemaakt, dat zorgt voor een scharnierpunt waarop de haak kan draaien.
dat klopt helemaal en daarom zeg ik altijd dat je hand op het droge dus nooit kan vergelijken met een karper bek vol water onderwater. We denken vaak te moeilijk als de karper hem goed opneemt haakt bijna alles goed en als er geen dresuur op een vis zit en hij haakt zich niet dan pakt hij gewoon nog wel een paar keer je rigje en dan haakt hij zich wel
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 9:46

Pak je D-rig met soepele hair eens vast bij je wartel inplaats van de amnesia en doe de test dan nog eens ( wel de rig met een lus door de wartel maken en niet aan de wartel vast knopen Wink ), je zult een groot verschil merken, hij haakt behoorlijk is mijn ervaring.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 11:29

Hmmmm ....... da's een punt!!! Laughing Laughing Laughing


Maar ik neem aan dat je een stiff rig met een soepele hair bedoeld?
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 12:46

Ehh Embarassed yep
Was net uit bed heheh
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 20:40

Jos Holla schreef:
Ik zit zoals gebruikelijk weer vreselijk te twijfelen over haakjes: een rechte punt of een gebogen punt?


Haakpunt: recht of gebogen? 11r9bo6
Een rechte punt haakt volgens mij heel snel (een snelle prikker dus), maar dan wel met het risico dat hij té snel haakt, zacht vlees pakt en vervolgens losschiet. Met andere woorden: gebruiken met een korte onderlijn zodat hij voorin de bek prikt!


Haakpunt: recht of gebogen? 28ujmhc
Een gebogen punt zal pas prikken als hij middels bv de line alligner zijn ‘draai’ maakt, en dus altijd voorin de bek direct achter de lip zitten. De lengte van de onderlijn maakt hierbij niet uit.

Eens of oneens??

.

Hoi, Jos hoe ist nou? Wou je nog even een tip geven over je twijfels van haken ivm recht of gebogen punten. Ik hoor heel veel van dit soort dingen. Maar weetje wat ik niet begrijp ik hoor nooit iemand over de vorm van de haak. ivm met sneller in haken. Heb een goed voorbeeld hier van de 2 haken die jij toont op de foto.

Moet je goed kijken naar het model als je nou naar de klauw haak kijkt zie je dat de gap veel meer open staat dan de haak met de recht punt. Dus dit betekent dat de klauw haak sneller vlees kan prikken.Dan die andere en als je nou ook kijkt naar de haak steel ten opzichte van de haak punt zie je dat de haak met de rechte punt meer naar binnen staat dan de klauw haak. Dus hierdoor prikt hij ook mindersnel in de karper bek. Want je verkleint de ruimte tussen de haak steel en haak punt.

Dit is heen heel erg onderschat onderwerp over haken. Als ik er met iemand over begin zegen ze vaak zal wel. En houden ze vol dat een rechte punt sneller prikt. En dat is volgens mij de grootste onzin. Wand het heeft hooft zakelijk te maken met de vorm van de haak. Moetje maar is meer in gaan verdiepen. Door verschillende haak vormen te gaan testen. Desnoods wel op je hand palm. En dan zal je zien dat verschillende vormen heel verschilden haken sneller en later ondanks een rechte of klauw haak punt.
gr Pascal
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 20:49

Ik heb hier ook ever nagedacht, en ik neig ook weer steeds meer naar de klauwhaak. Maar dan voornamelijk omdat ik wil dat hij pas prikt als hij de bek gaat verlaten, en niet eerder.
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 20:59

Jos Holla schreef:
Ik heb hier ook ever nagedacht, en ik neig ook weer steeds meer naar de klauwhaak. Maar dan voornamelijk omdat ik wil dat hij pas prikt als hij de bek gaat verlaten, en niet eerder.

ok, maar ik bedoel dat die 2 haken die jij laat zien op de foto dat die met de rechte punt later prikt dan die klauw haak door de vorm. Want die punt staat meer naar binnen ten opzichte van de haak steel, en die van de klauw haak staat meer naar buiten ten opzichte van de haak steel. Dus als je moet kiezen tussen deze 2 haken zal de haak met de rechte punt dus later prikken en dat wil jij.

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 21:08

Dat ben ik niet met je eens Laughing . Volgens mij prikt de haak met de rechte punt soms direct (en dan misschien achterin de bek in het zachte gedeelte) terwijk de haak met de kromme punt pas prikt als hij draait, en dus altijd voor in de bek prikt. Toch??
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 21:13

Jos Holla schreef:
Dat ben ik niet met je eens Laughing . Volgens mij prikt de haak met de rechte punt soms direct (en dan misschien achterin de bek in het zachte gedeelte) terwijk de haak met de kromme punt pas prikt als hij draait, en dus altijd voor in de bek prikt. Toch??

fout ik heb heel vaak karpers met een klauw haak achter in de bek gehaakt zelfs in hun keel dus dat gaat er bij mij niet in sory.

ga er maar is goed over na denken en probeeren spreek ik je als je de verschilende vormen hebt geprobeert en dan leten op de verhouding haak steel haak punt als je dan zie wat ik zie dan worden we het zeker eens lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 21:46

Als jij denkt dat je mij zo snel kan overtuigen heb je het ernstig mis lol! lol! lol! lol! .

Heerlijke discussie dit, maar ik denk dat we hem beter een keer aan de waterkant kunnen afronden. Zo op 'papier' blijft toch lastig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Pascal

Pascal



Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitimema 1 maa 2010 - 21:48

Jos Holla schreef:
Als jij denkt dat je mij zo snel kan overtuigen heb je het ernstig mis lol! lol! lol! lol! .

Heerlijke discussie dit, maar ik denk dat we hem beter een keer aan de waterkant kunnen afronden. Zo op 'papier' blijft toch lastig.

is goed ahahahahaha Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Haakpunt: recht of gebogen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Haakpunt: recht of gebogen?   Haakpunt: recht of gebogen? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Haakpunt: recht of gebogen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: