Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De KD rig.

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De KD rig. Empty
BerichtOnderwerp: De KD rig.   De KD rig. Icon_minitimedi 19 jan 2010 - 13:17

De KD rig is genoemd naar de uitvinder Kenny Dorset. Het gaat hier om een agressief draaiende pop-up montage met het loodje dat is bevestigd op de hair. De hair moet dus voldoende lang zijn voor het aas en een contragewicht. Het aas zit dicht bij het haakoog, en niet zoals gebruikelijk bij of in de haakbocht. De gedachte hierbij is dat het gedeelte bij het oog lichter is dan het gedeelte bij de haakbocht, waardoor de haakpunt altijd naar beneden wijst als de rig wordt opgezogen door de karper. Op de bodem van de bek kan de haak dus ongestoord zijn werk doen.

Bron: http://www.rigsolutions.nl/


Ik gebruik voor deze montage een fox SSC maatje 8. Je begint met een lusje in de onderlijn, en haalt vervolgend de onderlijn door het haakoog (van buiten naar binnen).

De KD rig. 30ue5o0

Vervolgens maak je een ‘knotless knot’, alleen buig je de hair na 3 wikkelingen om, en wikkel je achter de hair weer verder. Hierdoor verlaat de hair dus vlak bij het haakoog de haak.

De KD rig. 1zqwz6d

Vervolgens bevestig je een contragewicht op de hair onder het haakaas. De haak blijft dus plat op de bodem liggen, terwijl het aas 0,5 cm boven de bodem zweeft.

De KD rig. 8ygirm

Vervolgens alleen nog bevestigen aan de rig. Ik gebruik een soort helicopter-rig, de speldwartel voor de PVA zak hangt al klaar (zie reply hierboven). Dus PVA zak met pellets eraan, haak voorzichtig aan de zijkant van de PVA zak bevestigen en inwerpen maar. Resultaat? Een mooi hoopje bodemaas met 2 mooie gele maïskorrels er vlak boven.

De KD rig. Ekl1fr

Zelf zet ik nog een stukje kneedlood halverwege de onderlijn om het draaieffect te verhogen. Maar dat is een persoonlijke smaak!

De KD rig. Dya8tt

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



De KD rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De KD rig.   De KD rig. Icon_minitimedi 19 jan 2010 - 14:58

Mooie rig, nog nooit geprobeerd maar hij maakt kans, voor popup zie ik er wal wat in.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
 
De KD rig.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: