Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De Zig Rig.

Ga naar beneden 
+4
Tom Engel
Jeroen Rosier
Rene Zwaap
Jos Holla
8 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimewo 27 jan 2010 - 17:12

De zig rig is een rig, waarmee je met een pop-up bijvoorbeeld 2 meter vanaf de bodem kunt vissen, of bv 20 cm onder het wateroppervlak. Ik heb er een gemaalt met een hele lange onderlijn, maar het kan ook anders, las ik in "De Karperwereld" nr 61. Met behulp van een 'sunk float' van Fox maak je er een soort schuivend systeem van, met als voordeel dat je niet met een achterlijk lange onderlijn hoeft te vissen.

De Zig Rig. 153baqs
Een voorbeeld van sunk floats

Hieronder zie je een afbeelding van de zig rig zoals ze hem in dat artikel hebben gepresenteerd, ik denk dat de onderdelen wel goed te zien zijn. Ik zou persoonlijk de onderlijn van fluor carbon maken, maar dat is maar net wat je zelf wilt. De werking is als volgt:

Je werpt in, en geeft lijn tot de sunk float aan de oppervlakte verschijnt. Vervolgens haal je de lijn in, om precies te zijn de lengte van de onderlijn en het aantal centimeters dat je hem onder het wateroppervlak wilt hebben. Je moet dus even uitvogelen hoeveel lijn je molen inhaalt bij bijvoorbeeld 1 slag. En dan maar afwachten .....

De Zig Rig. Zkjsxe

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedo 28 jan 2010 - 3:22

ziet er strak uit Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedo 28 jan 2010 - 8:31

Mooi hé Laughing . Nog nooit wat mee gevangen, maar goed. Bij warm weer als de vis aan de oppervlakt ligt zou het toch een killer moeten zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimezo 7 feb 2010 - 22:59

Ik zit er nog eens naar te kijken, maar ik denk toch dat je het ringetje onder de 'sunk float' weg moet laten, omdat de vis anders bij lijnbreuk dat ding nooit kwijt raakt. Bovendien lijkt dat ringetje me sowieso niet nodig ....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 26 maa 2010 - 15:00

Zou dat ringetje er niet voor zijn dat je anders het lood in je floater zou trekken met kans op beschadigingen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimeza 27 maa 2010 - 12:56

Ik denk het wel, maar dan nog is dat ringetje niet noodzakelijk volgens mij. Bij lijnbreuk geeft dat ringetje echt een probleem vrees ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimezo 28 maa 2010 - 3:02

je kan op deze manier ook aan het oppervlak vissen.....grote snoekdobber heb je nodig.....tube door de dobber heen (15 a 20 cm uit de bovenkant laten steken)......lijn door de tube....onderlijn aan de lijn verbinden dmv een wartel......en de onderlijn zolang maken dat het aas steeds net het water aantikt.......schijnt een killer te zijn tijdens de mooie dagen...wil het dit jaar gaan uitproberen!

Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimewo 9 feb 2011 - 15:58

Nou, we zijn inmiddels een jaar verder, iemand er mee aan de slag geweest??

Ik niet eerlijk gezegd, toch zit ik net een Korda DVD te kijken en toen kwam deze rig weer voorbij. En dan vind ik het toch wel weer wat hebben, zeker nu we hier ook een derde hengel kunnen inzetten. Wat ik ook steeds hoor is dat een zwart stukje foam een uitstekend aas is voor een zig rig silent .

Hieronder een filmpje:



Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedo 10 feb 2011 - 16:37

als je het leuk vind kunnen we in de lente wat gaan freestylen met de rig op LWP......Weet een een paar mooie plekjes waar je precies kan zien wat er allemaal gebeurt.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedo 10 feb 2011 - 16:58

Lijkt me een prima idee, gaan we doen.

Maar je had er verder niks mee gedaan afgelopen jaar??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 11 feb 2011 - 9:26

Jos Holla schreef:
Lijkt me een prima idee, gaan we doen.

Maar je had er verder niks mee gedaan afgelopen jaar??

nee helaas........maar dit jaar wil ik wel wat gaan proberen....LWP staat hoog op mijn lijstje dit jaar, vooral om dat ik door de weeks veel in Friesland ben is dit een mooi project. Ga ook veel vissen rond de basis maar das dan in de avonduren door de weeks.



Laatst aangepast door Manfred op vr 11 feb 2011 - 9:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 30 sep 2011 - 7:18

'T wordt vandaag heerlijk weer, ik ga het proberen vandaag, 1 hengeltje met de zig sunny
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedi 7 feb 2012 - 16:11

http://nl.korda.co.uk/movies/?id=110


Laatst aangepast door Jos Holla op do 27 feb 2014 - 17:06; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedi 7 feb 2012 - 20:48

De mijne gaat ook mee, je weet wel, kopieergedrag Laughing Laughing . Niet dat ik dat nodig heb, maar toch .................
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedi 7 feb 2012 - 20:53

Als het eind maart de temperatuur goed is en de zon z'n werk kan doen, liggen ze misschien wel in de zon op te warmen.
Afgelopen maart was de Temp in de LV al snel 12 graden. dat is niet eens in Frankrijk.

Karpers liggen het grootste gedeelte van het jaar op half water, voor eten gaan ze naar de bodem of misschien naar het wateroppervlak.

Maar even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik ermee ga vissen, hoor..
Ik wil alleen voorbereid zijn..., en ik maak nergens een geheim van. clown clown
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 18:47

Net voor de vorst periode werden er in amsterdam karpers op de korst gevangen ( watertemp 6 graden ).

Dus wat is de juiste theorie. Geloof echter wel dat het aas gedrag wel erg traag is en je dus kansloos bent met een zelfhaak systeem wat niet snel haakt.

Niet proberen is bij voorbaat kansloos Exclamation

Als niemand nooit iets nieuws uitprobeert dan hadden we nu nog op houten wielen gereden en stoken we nog op kolen Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Lomans

Tim Lomans



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 19:52

Aangezien Kevin Nash het van mij gestolen heeft, kan ik het hier wel prijs geven.

Nee, uiteraard heeft hij het niet gestolen, maar we hadden het zelfde idee.

Ziggen met nepvliegen! Werkt als een trein.

Ik vis al een tijdje op de Ronde Bleek en het is een vrij diep water, veel vis houdt zich op tussen 1 meter onder wateroppervlak en 1,5 meter boven bodem. Ik heb al gezigt met nepmais, foam, popups (maat van mij 1x prijs mee gehad). Maar niets. Op de Ronde Bleek is ook een vliegvisvijver en 1 + 1 was voor mij ook 2.

Nou het werkt het hoor. Ik heb verschillende drijvende vliegen laten knopen die er in en rondom de Ronde Bleek leven. Nou echt werkt zeer goed.

Dus doe je voordeel ermee!

groeten,

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedi 23 jul 2013 - 15:11

Ik heb dit uit de Fox dvd gehaald, vind het wel een informatief stukje. Zeker met het huidige weer ........



Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimedo 27 feb 2014 - 16:22

Ik kwam op Facebook nog een tip tegen: als je een paar PVA foampjes in een PVA netje doet kan je dit aan de haak van je zig-rig bevestigen om te voorkomen dat je het in de war gooit, ik vond het eigenlijk wel een goed idee.

De Zig Rig. 6pvk15

De Zig Rig. 2pozccw

De Zig Rig. 16c15p5


Terug naar boven Ga naar beneden
Menno van Houten

Menno van Houten



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 28 feb 2014 - 11:49

ziet er goed uit, ik gebruikte een andere techniek. Ik rolde het zeg maar op en dan deed ik er een pva tapeje omheen.
maar dit ziet er goed uit
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 28 feb 2014 - 12:11

Ik heb er wel eens mee gevist maar had er geen centje vertrouwen in, ik had direct al het idee dat de hele handel niet er goed in lag en dan zit je niet lekker. Ik ga Jeroen toch eens uitnodigen aan de waterkant voor een demo, mochten er dan meer geïnteresseerden zijn maken we er wel een "ZIg middag" of iets dergelijks van.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mario de Jonker

Mario de Jonker



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimevr 28 feb 2014 - 13:07

Ik hou me aanbevolen Jos,

zou het ook graag willen zien wat nou het beste werkt.
Aangezien ik nieuw bent met karpervissen, zou ook ik graag willen weten hoe dat zig vissen pressies werkt!

Lijkt me een leuk idee  cheers 

Terug naar boven Ga naar beneden
Don Seur

Don Seur



De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitimeza 1 maa 2014 - 18:37

Ik heb er veel mee gevist en gevangen in Weddermeer. Kleine boillie met een korstje erbij. Onweerstaanbaar....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De Zig Rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De Zig Rig.   De Zig Rig. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De Zig Rig.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: