Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Inline lood.

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimewo 27 jan 2010 - 17:38

Ik gebruik graag inline lood, omdat ik ervan overtuigd ben dat inline lood directer haakt dan wartellood aan een safety clip. Nadeel is echter wel dat het opgetuigd opruimen van de hengels een probleem is. Bij gebruik van een safety clip kan je simpel bij het opbergen het lood verwijderen, bij inline lood kan dat alleen als je het gehele systeem verwijdert. Laat je het lood toch zitten, dan heb je kans dat het tegen de hengel gaat tikken, met beschadigingen aan de hengel als gevolg. Je kan er ook speciale hoesjes voor kopen, maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd.

Inline lood is net als de safety clips en wartellood ook verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken. Korda heeft mooi inline lood wat een stuk duurder is dan bijvoorbeeld X2 inline lood, maar bij het Korda lood blijft de coating een stuk beter zitten. Inwendig zijn beide hetzelfde, en juist bij dat inwendige zit bij het meeste inline lood het probleem. Hieronder zie je een complete rig, voorzien van een stuk inline lood van Korda. De wartel zit in het lood gedrukt, en zal over het algemeen niet makkelijk loskomen. Wat gebeurt er nu bij lijnbreuk?

De karper zal het lood niet makkelijk kwijt kunnen raken, het zit meestal muurvast op de wartel. De vis zal regelmatig blijven 'haken' achter takken en dergelijke, het gevolg laat zich raden: de bek van de karper zal vreselijk beschadigen. Is dit te voorkomen? Niet met de manier waarop het lood nu aan de wartel bevestigd is, op deze manier kan je daarom echt niet praten over een visveilig systeem.

Inline lood. 14v4268

Gelukkig heeft men bij de firma Korda dit ook ingezien, want om dit te voorkomen hebben ze de 'safety sleeve' bedacht. Het werkt als volgt: om te beginnen verwijder je de harde sleeve die in het lood zit. Dit gaat niet echt soepel, maar met een klein tangetje erbij moet het lukken. Vervolgens vervang je de harde sleeve door de safety sleeve (wel even natmaken!). Toprubber is niet meer nodig, je anti tangle tube schuif je er zo in. Maar wat is nou het verschil?

Inline lood. 9k2t82 Inline lood. 24cgu46

Inline lood. 2cymlab

Op de foto hierboven kan je zien wat er gebeurt als je lijnbreuk krijgt, en het lood komt ergens achter vast te zitten. Het lood zal zonder moeite van de safety sleeve afglijden, en de vis raakt het gemakkelijk kwijt. Zoals je hiernaast kan zien zit er een behoorlijk centraal gat in het lood. De hoofdlijn, de knoop van een voorslag, maar ook de lus van een stuk leadcore zal moeiteloos door dit gat gaan, en daarom raakt de vis het lood gegarandeerd kwijt.

Inline lood. 292aah1

Net als bij de safety clip zal de vis de onderlijn met daaraan de safety sleeve en de anti tangle tube gemakkelijk kwijtraken omdat er geen druk meer op de haak staat, het lood is immers weg. Er is echter één nadeel: de safety sleeves zijn nauwelijks verkrijgbaar, het lijkt wel of ze uit de handel zijn genomen. En dat is jammer, want eigenlijk verkoopt de firma Korda met dit 'standaard' inline lood een onveilig product.

Inline lood. 2cqog78

Wat dat betreft doet de firma Fox het op dit gebied een stuk beter. Fox verkoopt namelijk inline lood wat standaard is voorzien van een rubberen safety sleeve, een uitstekende ontwikkeling vind ik. Gewoon zorgen dat de wartel er goed inzit, en je hebt een goed werkend visveilig systeem.

Uiteraard is dit lood niet goedkoop (er staat Fox op), maar het ziet er wel erg mooi uit en de coating blijft prima zitten. Is er dan niks nadeligs over het Fox lood te vermelden?

Jazeker wel! De firma Fox heeft ervoor gekozen om de sleeves niet los te verkopen. Dus als de sleeve kapot is, zal je en nieuw stuk lood moeten kopen. Dat is niet alleen een duur grapje, maar zeer zeker ook slecht voor het milieu. Dus wat dat betreft heeft de firma Fox op dit gebied nog een mooie taak voor zich.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimedi 8 jun 2010 - 15:43

Hallo allemaal..

Ik vis bijna nooit statisch, maar wil het wel meer gaan doen.
Wat bij mij het probleem is, is dat ik nog weleens het zaakje tijdens het werpen in de knoop gooi (onderlijn om het lood heen). Vervolgens zit je dan voor aap de vissen.
Dat betekend dat wanneer ik het zaakje niet in de knoop werp, ook het gevoel heb dat het weleens in de knoop kan zitten terwijl dat op dat moment dan weer niet het geval is.

Wie heeft er tips of oplossingen ?

mvg

Raymon,
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimedi 8 jun 2010 - 16:55

pva zakje met voer aan je haakje is misschien de ideale oplossing.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimedi 8 jun 2010 - 17:13

raymon

ff je lijn afremmen met de hand vlak voordat je montage het water raakt.
tis ff oefenen maar het werkt perfect !! tevens als je dit een beetje onder de knie hebt kun je een beetje gaan aanvoelen op wat voor soort bodem je in hebt geworpen.


Laatst aangepast door karpermarc op di 8 jun 2010 - 17:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimedi 8 jun 2010 - 17:17

jos.

ik vis altijd met de fox inline maar heb nog nooit een safety sleeve kapot gehad ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimedi 8 jun 2010 - 22:40

hoi raymond je kan die anti tangle sleeves van korda gebruiken als je met soepele onderlijn vist!.
die sleeves houden de eerste centimeters weg bij het lood ,om het in de war gooien tegen te gaan.


Inline lood. 33ok3tj


dat helpt meerendeels goed op soepele onderlijnen , en wat marc aangeeft op tijd de lijn afremmen !.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimewo 9 jun 2010 - 0:38

karpermarc schreef:
jos.

ik vis altijd met de fox inline maar heb nog nooit een safety sleeve kapot gehad ?

Ik heb er wel eens eentje bijgeknipt voor een andere rig, maar dat was geen succes. Toen dacht ik dat ik wel sleeves kon kopen, maar niet dus. En dan heb je een stuk lood over.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimewo 9 jun 2010 - 0:42

Mooi verzamelwerkje geworden:

PVA;
Afremmen bij het neerkomen;
anti tangle sleeves;

zelf kijk ik de rig na tijdens de worp, draait hij mooi rondjes dan heb ik er vertrouwen in, hangt hij tijdens de worp naast de anti tangle tube, dan vind ik dat minder. Maar bij gevlochten lijn gebruik ik altijd PVA, en omdat ik bijna altijd de clip gebruik rem ik automatisch ook af bij het neerkomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitimezo 25 jul 2010 - 15:21

Er kan er nog een bij Jos,

Je kan er ook een kunstof of rubber kraaltje tussen zetten zodat je lood niet over je wartel schuift.... cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Inline lood. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Inline lood.   Inline lood. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Inline lood.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Lood kwijtraken?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: