Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 voorslag

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:16

heyZZzz

Ik wil graag weten wat jullie bevindingen zijn wat betreft voorslag,
zoals voor en nadelen maar ook een beetje advies qua dikte en evt. merk.

alvast bedankt en.......

greetZZzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:20

Ik snap de functie niet van de voorslag.
Waarom een zwakke schakel (de knoop) creeeren door een voorslag te gebruiken?
tegenwoordig heb je ook hele gevlochten lijnen of fluorcarbon...

Mis ik iets? Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:48

ik stel hier de vragen Wink

maatje in amsterdam gebruikt dit altijd in verband met veel bende op de bodem,
heeft vele malen meer verstand van karperen als ik dus ........

maarja ik had het nooit gebruikt en nu lees ik net ergens dat je verdere worpen kunt halen met een voorslag,
wat mij aan het denken zette om dit ook gaan te gebruiken.

dus wat research gedaan op internet maar kon de antwoorden niet vinden die ik zocht totdat ..............
ik deze tegenkwam.

http://www.karper-droom.be/content/view/171/19/

en ik heb maar besloten om er vanaf te zien

greetZZzz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:50

Ok. Jij de vragen.., ik de grappen! Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:53

Nu ja.., ik zie toch ook veel redenen om het niet te doen op die site.
ik zag de voordelen vooraf al niet, en nu zeker niet!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 20:57

Martin schreef:
Nu ja.., ik zie toch ook veel redenen om het niet te doen op die site.
ik zag de voordelen vooraf al niet, en nu zeker niet!

tja de voordelen wegen niet op tegen de nadelen idd
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 21:00

als je bij obstakels wil of gaat vissen, gebruik dan gevlochten lijn (minder rek) en zet je slip dicht en blijf bij je hengels.
Lijkt mij de enige juiste methode.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 21:26

het is toch mooi dat we hier ervaringen uit kunnen delen met mekaar,
uiteindelijk zullen we alles wel terug kunnen vinden op het internet idd,

laterzzzzzz


Laatst aangepast door karpermarc op di 16 feb 2010 - 21:29; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 21:54

verdere worpen las ik vanmiddag doordat je meer kracht kan zetten, ik heb zelf weleens dat in de worp mijn lijn knapt, (vroeger meer dan nu sinds ik met technicum vis , weet niet of het me daarmee al eens is gebeurd)

groot nadeel is voor mij dat de knoop me mijn ogen kost van m'n hengel

wat ook als nadeel staat vermeld is dat bij lijnbreuk de vis met een dikkere lijn rondzwemt,
daarentegen is de kans op lijnbreuk wel weer een stuk kleiner denk ik wat wel weer positief is voor de vis (en ons)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 22:29

Hoi marc, Dat je met een voorslag verder kan gooien dat is absoluut een fabeltje, hoe dikker de lijn hoe minder ver je kan gooien, veel stugger, veel meer weerstand enz.,, Maar dat hangt natuurlijk ook vanaf wat voor voorslag je gebruikt, gevlochten? Nat of Droog, Nylon 20lb 30 lb enz.
Als je nu bijvoorbeelt met 35 nylon hoofdlijn vist, verwissel dan maar eens je spoel met bijvoorbeelt 25 honderdste lijn, zal je zien dat je veel verder gooid dan met die dikke lijn.
Vergeet ook niet dat je je hengel en je lijn goed moet leren kennen zodat je op denduur precies weet hoever je met je hengel en je lijn kan gaan, hiermee bedoel ik dus de kracht die je op je hengel en je lijn kan uit oefenen.
Bind bijvoorbeeld maar eens je lijn aan een boom vast en ga langzaam steeds verder in je hengel hangen, wel de slip dicht graag, je zult zien dat je gaat schrikken hoe ver je kunt gaan voordat je lijn of je hengel het begeeft.
Cor spinhoven die tilde mij een x bijna uit m,n schoenen met enkel de hengel top , hengels van tegenwoordig zijn zo verschrikkelik sterk dat je deze onmogelijk op een vis kan breken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 22:34

Maar zie jij dan voordelen met voorslag? (sorry Marc, toch een vraag, mag jij een grap maken Wink )
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 23:31

Martin schreef:
als je bij obstakels wil of gaat vissen, gebruik dan gevlochten lijn (minder rek) en zet je slip dicht en blijf bij je hengels.
Lijkt mij de enige juiste methode.


hoi martin leg mij die eens uit ben zeer benieuwt hierna !.
de slip begrijp ik al te goed , maar gevlochten lijn??.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimedi 16 feb 2010 - 23:46

doordat er minder rek zit in gevlochten lijn tov nylon of fluorcarbon heb je alle mogelijkheden op het verspelen van de karper aan de opstakels geminimaliseerd.
Zeg ik dat dan verkeerd??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 0:27

nee absoluut niet!.( begrijp je)
maar gevlochtenlijn bij obstakels( noem ik hier B.V dukdalven? bruggen) ,is een alles of niks oplossing!.

wij zitten al zo goed als kwaad , met de slip redelijk dicht tot dicht zeg maar!.
het contact met de vis is er meteen en daar zit de kneep vrees ik met gevlochtenlijn , het risico is vrij groot dat je de vis beschadigt met bekscheuring of dat de lijn de vis snijdt ,dus ik ben van mening dat je altijd een soort buffer moet hebben.
en tegenwoordig zijn de fluocarbon , en monolijnen in verschillende rek diameters te krijgen!.
ook met met zeer weinig rek erin maar net dat beetje rek wat je reding wel eens kan zijn!.( zo ook de voorslagen van monolijn)

voor mij staat alleen gevlochten lijn voor afstand vissen dus over de 200 meter!.
en ik vind gevlochten lijn niet alles op een mosselbank , daar tegen hoe gek het ook klinkt zijn sommige voorslagen van mono sterker dan die gevlochten lijn tegenwoordig.
ik haalde het al in een andere topic aan hier , ik heb die schield van PB ,als je ziet wat die lijn kan hebben(als voorslag) ,daar kan? een gevlochtenlijn het nog wel eens van verliesen.
en een zwakke schakel om er een buffer eraan te knopen zijn van oude tijden , de voorslagknopen zijn goed tegenwoordig hang er maar eens aan , in mijn geval zo'n 188 pond lol! .

dit is dus mijn gedachte gang er een beetje over! , als het niet hoef liever niet .
dus in mijn geval geen gevlochten lijn als het effe kan!.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 0:33

Ik heb even wat reply's verwijdert .................

Een voorslag kan je volgens mij prima gebruiken als er stenen of puin op de bodem liggen. Een voorslag is als het goed is schuurbestendiger dan de gewone hoofdlijn. Test het maar eens: neem een stuk nylon , trek het strak, en schraap ermee langs de rand van een steen. Grote kans dat hij na 2 of 3x al breekt. Doe hetzelfde met een voorslag, je zal zien dat hij pas na een keer of 10 zal breken.

Meestal gebruik ik een meter of 15, en inderdaad hoor je een tik als de knoop je topoog verlaat, maar volgens mij kan zo'n topoog daar wel tegen. Een goede knoop hoeft overigens niet persé een zwakke schakel te zijn. Een aantal knopen vind je overigens hier.

Gevlochten lijn heeft geen rek, als je bij obstakels vist is dat een optie mits je bovenop de hengels zit. Een nylon voorslag is dan wel handig om nog enige rek te krijgen, zodat er niet teveel directe kracht op de bek van de vis wordt uitgeoefend. Maar als je bovenop de hengels zit lukt het met gewoon nylon ook wel Wink .

.


Laatst aangepast door Jos Holla op wo 17 feb 2010 - 0:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 0:34

vind ik ook wat voor te zeggen, hoor...
Dan zou het zijn dat de vis zichzelf beschadigd, maar zal dat zo zijn?
Misschien heb je wel gelijk..., weer wat om over na te denken... Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 0:35

He Frans, ook nog wakker? We waren gellijk met de reply's, maar volgens mij zijn de overeenkomsten opvallend Laughing Laughing Laughing .
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 8:55

ik denk i.d.d dat je zeker bij gevlochten lijn een stuk voorslag aan je lijn moet knopen om toch enigzins wat rek te krijgen

en bij opstakels tegen het schuren ook


@marc
de ogen op je hengel moeten toch makkelijk tegen een knoop kunnen lijkt me

zoals arie zegt dat verdere gooien met een voorslag........nehh....

ik viste in het begin ook met technium maar heb op advies van iemand anders heb ik andere lijngenomen en gooide toen al verder iets je dunner ietsje minder trekkracht misschien maar scheelde wel qua aantal meters gooien en soms is dat nodig

merk voorslag tja.... velen gebruiken pb red ant ik ook is wel vrij stug maar wel goed

misschien iemand een ander merk die goed of beter is???
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 9:31

Ik heb 2 soorten, van X2 de Limbo (30 lbs) en van korda de Xtra tough shock leader (eveneens 30 lbs).

Ik heb ze getest op een steen, en die van Korda was snel door, die van X2 voldeed veel beter. Ik moet er wel bijzeggen dat die voorslag van korda al erg oud is, ik kan me voorstellen dat de kwaliteit dan ook minder wordt. Maar die Limbo kost heel weinig, en voldoet volgens mij prima. Met andere merken heb ik geen ervaring, dus ik kan het niet met andere merken vergelijken.

Gebruiken doe ik het overigens alleen op de randmeren, in de polder nooit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 9:34

Embarassed die korda heb ik ook nog liggen was ik ff vergeten maar ook nog niet gebruikt Shocked Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 12:41

Jos Holla schreef:
We waren gellijk met de reply's, maar volgens mij zijn de overeenkomsten opvallend Laughing Laughing Laughing .


goed he Wink .

het blijft altijd een leuk punt om het erover te hebben.
vind het ook altijd leuk dat verschillende karpersvissers elk hun eigen mening hebben !.
ook ik heb soms van he , daar ga ik ook nog eens over nadenken , blijft boeiend zoiets.

maar de voorslag , nee liever niet !.
en als het erop moet dan inderdaad monolijn erop als voorslag ,ik heb graag net dat stukje rek er in!.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 22:41

Ach, je weet het hé, over onthaakmatten, voorslagen en gevlochten lijn raak je nooit uitgepraat Very Happy Very Happy . Maar daar is een forum toch voor?
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitimevr 19 feb 2010 - 15:26

Jos Holla schreef:
Ik heb 2 soorten, van X2 de Limbo (30 lbs) en van korda de Xtra tough shock leader (eveneens 30 lbs).

Ik heb ze getest op een steen, en die van Korda was snel door, die van X2 voldeed veel beter. Ik moet er wel bijzeggen dat die voorslag van korda al erg oud is, ik kan me voorstellen dat de kwaliteit dan ook minder wordt. Maar die Limbo kost heel weinig, en voldoet volgens mij prima. Met andere merken heb ik geen ervaring, dus ik kan het niet met andere merken vergelijken.

Gebruiken doe ik het overigens alleen op de randmeren, in de polder nooit.

Ik was er bij met die test, twee keer over de steen heen raspen en door was de corda lijn.....
Die x2 hield het wel 10x langer vol!!
Voor de zekerheid nog een keer de korda lijn, je weet nooit of je toevallig een zwakstukje had en hup....weer in 2x door cyclops
Ik heb nog bijna 2 rollen liggen van de korda maar ik ga als ik hem nogig heb toch die X2 halen.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





voorslag Empty
BerichtOnderwerp: Re: voorslag   voorslag Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
voorslag
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: