Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Melden zieke/dode vissen.

Ga naar beneden 
+3
Gaby
Marco
Dennis van Wel
7 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 16:12

Ik zie dat er door iedereen wel aardig gevangen wordt.
knappe spiegels hoor boris!!

ik ben net terug van een weekendje karperen. vrijdag nacht op de hoge vaart gezeten waar ik al 3 dagen had gevoerd maar geen aanbeet krijgen kon in een hele nacht vissen. eigenlijk had ik geen trek om te verkassen maar blijven zitten op een voerstek waar geen kaper geweest is in 4 dagen is ook geen optie. dus weer de boot volgeladen en verkast naar de lage vaart waar de karper al volop aan het paaien was.
het duurde wel een paar uur voordat de eerste vis gevangen was maar toen ging het ook lopen en had ik de ene vis na de andere. om 12 uur 's avonds had ik 11 vissen en besloot niet verder te vissen en lekker te gaan slapen. bijna geen foto's gemaakt aangezien het om zeer beschadigde vissen ging met open wonden en beschadigingen. (bijna te smerig om vast te pakken) of het van het paaien komt weet ik niet en betwijvel het ook wel een beetje. de eerste 5 vissen zaten vol met wonden en daarna ving ik deze vis met een gevalletje buikwaterzucht of hij zit tot de nok toe gevuld met kuit Question
toen dacht ik dat er iets niet ok was met het water op die stek. overal dreven ook dooie brasems. ik besloot toen dat als ik weer zo een beschadigde vis vangen zou dat ik dan wel zou fotograferen voor eventueel onderzoek. maar je raadt het al.... de laatste vissen waren onbeschadigd.
in ieder geval een lekker kleurtje gekregen.

Melden zieke/dode vissen. 387594339

Melden zieke/dode vissen. 387594352
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 17:07

Wat een buik, Mark!!!
Ik zou me rot schrikken.., ook al heb ikzelf ook een lekkere buik, hahaha
Stuur je deze foto ook op? ben benieuwd als het op de lage is... (overigens kan de rest best van het paaien zijn gezien het riet in de sloten...)

Gr. Martin
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 18:24

hoi mark stonden de schubben ? uit bij deze karper!.
ziet er echt wel uit als waterbuikzucht !.
hoop voor de karper dat ie zichzelf weer hersteld , is het in een ver stadium dan helaas Crying or Very sad .
dan reden ze het niet meer!.

denk dat je het beste de foto kan opsturen , en vermelding kan maken wat je zag aan de andere karpers al kunnen ze aardig tekeer gaan in de rietstengels!.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:16

beste frans,

de schubben stonden niet uit elkaar zoals je dat vaak ziet bij buikwaterzucht. en ook de rode gloed tussen de schubben was niet aanwezig (zie foto afkomstig van karperwereld.nl).
de andere vissen die ik ervoor ving hadden allen wel zo een rode gloed tussen de schubben wat me deed denken aan buikwaterzucht maar miste de dikke pens. plus dat ze onder de wonden zaten.

Melden zieke/dode vissen. 2lictp4

hierbij nog even een link naar een artikel over buikwaterzucht op karperwereld.nl. staat dat wel 30 tot 50 procent van een bestand daardoor kan sterven.

www.karperwereld.nl/artikel/buikwater.php
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:18

iemand enig idee waar ik een melding maken kan van mn bevindingen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:23

Denk dat Jos daar wel wat adressen voor weet...
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:30

sportvisserij nederland of je hengelsport vereniging
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:31

daar kan je wel eens gelijk in hebben ja.

overigens begin ik steeds meer het vermoeden te krijgen dat het om buikwaterzucht gaat.
ik vond ook nog deze foto:

Melden zieke/dode vissen. Imag2145ls1

de vanger meld: Heb hier een foto van een karper die we vorige week hebben gevangen. De paar schubben die deze had waren ontstoken en had allerlei rode plekken, van zodra de karper op de mat lag begonnen die plekken te bloeden.

deze symptomen lijken sprekend op wat ik gezien heb. ook dat de wonden op mijn mat spontaan begonnen te bloeden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 20:35

[quote="Mark van de Laar"]iemand enig idee waar ik een melding maken kan van mn bevindingen?[/quote

Hier kan je dit soort dingen melden Mark.

Gevallen van vissterfte, blauwalg en botulisme dienen gemeld te worden bij het coördinatiepunt:

het waterschap Zuiderzeeland 0320 - 269600, buiten kantoortijden 0320 - 274911.

Voor meldingen buitendijks (Randmeren / Markermeer / IJmeer) dient men te bellen met Rijkswaterstaat: 0320 - 297493 of de centrale meldpost: 0320 - 261111.


U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de gemeente. U kunt hiervoor bellen met het 'Klanten contact centrum': 036-53 999 11

Je kunt voor meer info terecht op de site van de BCWA

Gaby
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 21:04

nog effe mijn boeken in gedoken over deze ziekte!.
je hebt dus ook nog valse waterbuikzucht weer wat bij geleerd !.


Valse en echte buikwaterzucht
De oorzaak van een valse buikwaterzucht ligt niet in de nier, die van echte buikwaterzucht wel. De echte buikwaterzucht begint over het algemeen achter het hoofd met het uitstaan van de schubben en breidt zich snel uit naar de achterzijde van het lichaam. Ook ziet men vaak exophtalmus (uitpuilende ogen).
Valse buikwaterzucht blijft vaak heel plaatselijk en gaat zich geleidelijk uitbreiden. De valse buikwaterzucht kan men indelen in een oorzaak in de huid of een oorzaak in de buikholte. De oorzaak van de huid is vaak gekenmerkt door een aantal schubben die uitstaan en er is daar vaak roodheid te zien. De roodheid is een teken van ontsteking in de huid.
Indien de oorzaak zit in de buikholte, kan men plaatselijk een aantal schubben hebben die uitstaan, maar deze zijn vaak niet ontstoken. Wat vaak opvalt is dat plaatselijke zwelling van de huid, welke veroorzaakt wordt door druk vanuit de buikholte, zich langzaam uitbreid. Het kan zelfs gebeuren dat dat het aantal uitstaande schubben minder wordt. Dit laatste beeld komt nogal eens voor bij een tumor in de buikholte, met name bij eierstokkanker.
Tumoren geven meestal ook een grote druk op de nier of op de urinewegen. Hierdoor kan het dier niet meer goed urine verliezen. Het wordt nu dus een echte buikwaterzucht waarbij de ogen ook gaan uitpuilen. (Exophtalmus)
Een valse buikwaterzucht kan ook veroorzaakt worden door een gedraaide achterste zwemblaaskamer. Door de draaiing kan er alleen nog maar lucht in en geen lucht meer eruit. Het gevolg is dat de kamer zich verplaatst en er wordt druk uitgeoefend op de buikwand. Hierdoor wordt de buikwand strak gespannen en gaan de schubben uitstaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimema 24 mei 2010 - 22:06

Afgelopen weekend zat ik dus ook te vissen in de lage vaart , en we vingen ook 1 karper met een grote wond op z'n kop ;o

Gr.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedi 25 mei 2010 - 2:28

marco schreef:
sportvisserij nederland of je hengelsport vereniging
Inderdaad, Sportvisserij Nederland, met een duidelijke omschrijving van de symptomen en de locatie. Ben benieuwd naar het antwoord.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedi 25 mei 2010 - 12:02

Jos Holla schreef:
marco schreef:
sportvisserij nederland of je hengelsport vereniging
Inderdaad, Sportvisserij Nederland, met een duidelijke omschrijving van de symptomen en de locatie. Ben benieuwd naar het antwoord.
Ik heb Mark aan de telefoon gehad, en hij gaat het doorgeven. Ik heb het Waterschap ingelicht zodat zij ook hopelijk snel een kijkje kunnen nemen. Als het goed is krijg ik hierover een terugmelding.


Andy Smit schreef:
Afgelopen weekend zat ik dus ook te vissen in de lage vaart , en we vingen ook 1 karper met een grote wond op z'n kop ;o

Een vis kan natuurlijk een keer geraakt worden door een boot ofzo, maar als je denkt dat het op iets anders lijkt maak dan een foto en stuur het naar me toe, ik kan er altijd wel wat mee. En dat geldt voor iedereen natuurlijk Laughing

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedi 25 mei 2010 - 23:02

Het Waterschap is ter plaatse geweest en heeft een dode zeelt aangetroffen, maar met dode vis kunnen ze niet veel omdat de organen snel 'bederven' als de vis dood is.

En nu? Voor onderzoek is een levende vis nodig, dus mocht je een vis vangen met bloedrige rare wonden (anders dan 'paaischade') dan kan je dit doen:

Bewaar de vis levend in je net of bewaarzak, en bel dit nummer:

06 - 1132 4193

Dit is een calamiteitennummer van het Waterschap, in overleg zal er dan iemand de vis komen ophalen. Denk wel even goed na voordat je belt, en bekijk de vis even kritisch. Als ze 3x voor een ontbrekende schub zijn geweest wordt het allemaal wat minder natuurlijk Laughing Laughing . Maar ook de man van het Waterschap zal eerst wel wat kritische vragen stellen denk ik.

Ennnn ....... goede foto's maken is ook super, wel gedetailleerd van de wond dan. En die hoef je niet hier te plaatsen Laughing , maar die kan je gewoon naar mij toe mailen, of je mailt hem zelf naar SVN. Wat jij wilt!

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimewo 26 mei 2010 - 22:54

ik heb ze dit gestuurd via de website omdat ik geen rechtstreeks mail adres vinden kon.

Geachte heren/dames van sportvisserij nederland.

Afgelopen weekend heb ik op karper gevist op de Lage vaart te almere nabij ........... Na het vangen van enkele karpers had ik het vermoeden dat er iets niet in de haak was met de gevangen karpers. De karpers hadden ontstoken randen rondom hun schubben en zaten vol met wonden die spontaan begonnen te bloeden zodra ze op de onthaakmat lagen. Ook viel op dat de karpers bijna geen slijmlaag meer hadden zoals bij paaiende brasems maar net iets anders. In totaal vertoonde 5 van de 11 gevangen vissen deze symptomen en nog enkelen die alleen een verminderde slijmlaag hadden. Ook was er nog 1 vis die een hele opgeblazen buik had die op springen leek te staan. deze had overigens geen rode gloed over het lichaam. Ik heb een foto van deze vis en kan deze jullie toesturen zodra jullie contact met mij opnemen. Overigens wil ik ook nog even vermelden dat er ook opvallend veel dode brasem rondreef. Het moge duidelijk zijn dat er iets niet helemaal in de haak is op de lage vaart en ik wil jullie daarom ook vragen of jullie iets met deze informatie willen doen.

Ik hoor graag zo spoedig mogelijk van u.

Met vriendelijke groet, Mark van de Laar
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 10:41

Ik ben benieuwd, hoop niet dat het ernstig is, de vaart staat in verbinding met nogal wat water hier Sad
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 12:29

Marc Heerema schreef:
Ik ben benieuwd, hoop niet dat het ernstig is, de vaart staat in verbinding met nogal wat water hier Sad

Dat hoop ik ook maar dan , misschien toch oorzaak de lange winter en zo , het blijft gissen voor ons leeken Exclamation
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 16:09

Zoals andy al zei, ik had een karper gevangen afgelopen keer dat we gingen nachtvissen met een wond op zijn kop!
Ik weet niet of ik het hier kan plaatsen, maar ik wil het toch even laten zien.

Melden zieke/dode vissen. 2mcznr4
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 16:12

Zoals Jos al aangeeft kan het ook door een bootschroeg komen! En mis dat hij hele rare dingen heeft gedaan tijdens het wippen. pale
Zie voor de rest geen rare plekken op zijn lichaam zitten...
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 20:20

Wel een rotplek zeg.....
Maar als dit de enige is zal het wel een kopstoot geweest zijn of zo
Misschien een schroef of een botsing met een boot.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 22:11

Zijn mondhoeken waaren ook helemaal toegetakeld!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimedo 27 mei 2010 - 22:21

vandaag netjes een mailtje terug ontvangen.

Dag Mark,

Als ik de verschijnselen zo lees, dan denk ik aan buikwaterzucht
(Bacterie) of Karperviraemia (virus). Enkele vissen zouden onderzocht
kunnen worden door het CVI in Lelystad. Wij doen dat echter niet. De
lokale visvereniging zou dat kunnen doen. Er is echter weinig aan beide
ziektes te doen. Het water is te groot om bijvoorbeeld medicijnen te
gebruiken.
Ga zeker geen karpers (ook geen gezonde karpers of andere vissen!!!!!)
overzetten, dan verspreid je de ziekte!!!!!!!
Dus: melden bij de plaatselijke visvereniging en hopen dat die wat doen
.Website en een telefoonnummer die ik kon vinden: http://www.hsvog.nl/
036-5331038

Succes en laat me weten of de vereniging wat doet!



Met vriendelijke groet,

Gerard de Laak

Projectmedewerker Advisering & Begeleiding
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimevr 28 mei 2010 - 14:44

Probleem met dat telefoonnummer is, dat die man dan gelijk weer die van mij geeft Laughing Laughing Laughing .

Het is overigens Federatiewater, dus je moet dan bij de Federatie zijn. Maar ik denk inderdaad dat er weinig aan te doen is, een beetje in de gaten houden is altijd goed natuurlijk. En even een detailfoto deze kant op is ook prima!

@Jannic: gezien het bloeden denk ik dat er met de dril iets mis gegaan is, misschien heeft de onderlijn ingesneden, of is de antitangle tube verschoven en is de hoofdlijn de dader. Maar ook een stuk glas op de bodem zou kunnen, tijdens de dril of tijden de paai. Het lijkt me geen wond die zijn oorsprong in een ziekte vind.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitimeza 29 mei 2010 - 15:06

de antitangle tube was niet verschoven, alles deed zijn werk zoals het moet.
Maar indd het kan ook een stuk glas zijn geweest of wat dan ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Melden zieke/dode vissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Melden zieke/dode vissen.   Melden zieke/dode vissen. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Melden zieke/dode vissen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: