Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Blocq van Kuffeler

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimevr 28 mei 2010 - 21:18

Onderstaande kwam ik tegen in een krantje van het Waterschap. Nou hoor ik wel eens mensen zeggen dat het gemaal op vaste tijden werkt (doorspoelen??), maar is dat wel zo? Iemand enig idee?

Blocq van Kuffeler 2hrfq1i

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimevr 28 mei 2010 - 23:08

Toen ik daar nog viste was het altijd op vrijdag morgen, geen idee of dat veranderd is.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimeza 29 mei 2010 - 10:19

Dat verhaal hoor ik wel vaker, maar waarom zou dat dan zijn?

En zal die stroming die je af en toe bemerkt met het gemaal te maken hebben, of met iets anders? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimeza 29 mei 2010 - 15:28

Ik denk dat ze gewoon als het uitkomt gaan spoelen, bv naar veel regen of een lage waterstand door lang mooi weer.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimevr 11 jun 2010 - 13:28

Ik heb een mailtje verstuurd, eens kijken hoe het zit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimedo 1 jul 2010 - 14:59

Goedendag hr Tiesinga;

ik zou u graag iets willen vragen.

Sportvissers op de Lage Vaart merken vaak dat er opeens een stroming in de Lage Vaart ontstaat (richting Blocq v Kuffeler), en er wordt dan gezegd dat 'het gemaal werkt'. Nou zou dat kunnen, maar ik vroeg me dan af waaróm dat gemaal dan werkt. Bij veel regenval kan ik me er iets bij voorstellen, maar anders niet.

Nou heb ik begrepen dat er in de omgeving van Almere Buiten een kwel zit die zout water omhoog duwt, en dat deze zoute 'prop' op gezette tijden naar het Markermeer wordt gespoeld om te voorkomen dat dit zoutere water zich in de hele vaart verspreid.

Ik zou graag het volgende willen weten:

- klopt dat verhaal van die kwel, en weet u waar die dan precies zit?
- klopt het dat het doorspoelen de reden is van de stroming die af en toe ontstaat, of heeft dat toch te maken met het in stand houden van het waterpeil?
- zijn er (als mijn verhaal klopt) vaste dagen/tijden dat er dan doorgespoeld wordt, of is dat afhankelijk van andere omstandigheden?

Ik ben erg benieuwd of u deze vragen kunt beantwoorden.


Met vriendelijke groeten;

Jos Holla
HSV Ons Genoegen-Almere.

-----------------------------------------------------------------

Geachte heer Holla,

In de eerste plaats onze excuus dat het zo lang heeft geduurd, maar uw mail was helaas aan de aandacht ontsnapt. We proberen juist altijd zsm te antwoorden.

Vanuit de organisatie heb ik het volgende antwoord gekregen”

Het kwel water in de Lage vaart is relatief zouter als in de Hoge vaart. Dit heeft te maken met de bodem gesteldheid. We moeten dit kwelwater wegpompen want anders loopt Flevoland langzaam vol water. De hoeveelheid kwelwater die in Flevoland komt is gelijk aan ± 3 mm neerslag per dag. In normale gevallen pompen wij dit water weg in de laagtarief uren. Dat is ’s nachts (23.00 tot 7.00 uur) en in het weekeind. (Dus ook overdag)

Bij extreme regenval kan het gebeuren dat we ook overdag moeten bemalen. Het kan zijn dat we pas een dag na een regenbui moeten bemalen omdat het water met vertraging in de vaarten komt.

Een ander feit is dat de Blocq van Kuffeler nieuwe motoren heeft gekregen. Hierdoor hebben we de afgelopen 1 ½ jaar regelmatig overdag moeten proefdraaien. De ombouw is nu gereed dus bemalen we in de eerder genoemde uren. Het is echter wel zo dat de frequentie van bemalen door de Blocq van Kuffeler groter geworden is, omdat het gemaal nu volledig automatisch mee draait.

Wat betreft de plaats waar eventueel zout kwelwater naar boven komt, daar kan ik u helaas geen antwoord op geven.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geantwoord.


.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimedo 1 jul 2010 - 16:55

Jos Holla schreef:
Dat is ’s nachts (23.00 tot 7.00 uur) en in het weekeind. (Dus ook overdag)

Ahaa! altijd rond die tijd met nachtvissen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitimedi 5 okt 2010 - 23:15

Start standaard om 0;7;00 uur, stopt voor 95% om 11 uur.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Blocq van Kuffeler Empty
BerichtOnderwerp: Re: Blocq van Kuffeler   Blocq van Kuffeler Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Blocq van Kuffeler
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: