Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 12:18

Binnen het beheersgebied van Waterschap Zuiderzeeland wordt begonnen aan een verspreidingsonderzoek van rivierkreeften. Het onderzoek is ingericht om een landelijk beeld ter krijgen van de in Nederland voorkomende uitheemse kreeften.

Dit onderzoek wordt gecoördineerd door de Stichting EIS ( European Invertebrate Survey ) en Naturalis. Uitgebreide informatie is terug te vinden op de site van het kreeftenonderzoek: www.kreeftenonderzoek.nl

Op 18 locaties in de polders worden binnenkort kreeftenkorven uitgezet voor het vangen van de rivierkreeften. Zie voor een overzicht van de onderzoekslocaties http://www.kreeftenonderzoek.nl/meetpunten.html

Voor het onderzoek worden 4 dagen achtereen op de onderzoekslocaties kreeften-fuiken aan de rand van de watergang op de bodem geplaatst. Hieronder zie je een afbeelding die een indruk geeft van hoe de korven er uitzien. Voor het plaatsen van de kreeftenfuiken hebben de medewerkers van het waterschap die het onderzoek uitvoeren een ontheffing van het Ministerie van LNV ontvangen. Om problemen en onduidelijkheden te voorkomen over de herkomst en doel van de korven dit berichtje ter kennisgeving.

Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften W9fyp4

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 13:00

Toppie, altijd handig om even te weten inderdaad.....Thx
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 13:16

En het is handig om er nu al naar te gaan kijken, als we onderstaande op de Lage Vaart gaan zien zijn ze waarschijnlijk al wat aan de late kant:

Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften 1zx1478

lol! lol! lol! lol! lol! lol!

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 13:21

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! Duidelijk véélllllll te laat dan ja.
Zal je toch gvd gv gebeuren man...als je ''s morgens wakker wordt en je doet je tentje open lol.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 14:32

Aan de andere kant, is wel top voedsel voor de karpers, wat zullen ze groot worden Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 18:48

Marc Heerema schreef:
Aan de andere kant, is wel top voedsel voor de karpers, wat zullen ze groot worden Wink
Ik ben ook niet vies van kreeft of krab , echter het is vreselijk duur !
trouwens alle vis wordt duur betaald tegenwoordig , zelfs op de markt waar je gulden een daalder waard is (in euros dan nu)

gr.
Rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 20:11

Wie weet zijn die rivierkreeften wel lekker, een kreeftval is snel in elkaar gezet Wink

Ik vang zo nu en dan een paar snoekbaarzen en dan neem ik er meestal 1 of 2 mee, goedkoop en heeeerlijk.
Ik de viskraam kost een beetje kwaliteits vis snel 20 eur de kilo...das mij wat te gek hoor Shocked
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 20:40

Markermeer bij het block van kuffeler zitten zat van die krengen, wel op het zachte bodem gedeelte.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 21:21

Arie Oudshoorn schreef:
Markermeer bij het block van kuffeler zitten zat van die krengen, wel op het zachte bodem gedeelte.



dat zou dus inhouden.
dat ze hier op de vaarten ook al rond zwerven toch?.

denk hier opeens aan omdat in het verleden mijn stiffrigs wel eens heel mooi waren af geknipt .
en ik het op dat moment niet kon thuis brengen waarom ze zo mooi waren af geknipt (geen rafel te bekennen.)

voedselrijk of niet , ik zie ze liever verdwijnen dan dat ze te talrijk worden hier.
heb vroeger al zo moeten afzien in amsterdam met die wolhandkrab , gek werd je ervan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henk Seyerlin

Henk Seyerlin



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedi 28 sep 2010 - 23:50

Misschien zitten ze er al.
Tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag had Marc zo'n ervaring.
Binnenhalen en dan net onder de loodklip een stukje rig van 5 cm, de rest weg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 3:33

Henk Seyerlin schreef:
Misschien zitten ze er al.
Tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag had Marc zo'n ervaring.
Binnenhalen en dan net onder de loodklip een stukje rig van 5 cm, de rest weg.

Deze ervaring heb ik meerdere malen ook gehad (meestal als ik met vismeelbol vis) , sta je ff raar te kijken als je alleen je lood met stukje onderlijn binnenhaald Rolling Eyes , nu het laatste jaar vis ik 80-100 gram dan merk ik niet wat er met die boilie gebeurd , voorgaande jaren viste ik met 50gram soms met veel stroming wat zwaarder , maar dan hoorde ik wel eens piepjes en haalde dan ook een doorgeknipt onderlijntje binnen.
Volgens mij zitten er zat rivierkreeftjes , krabbetjes weet ik niet .

gr.

Rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 9:01

heb er laatst een gevangen @ leegwaterplas
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 9:14

Foto??


Geen foto geen kreeft Laughing Laughing Laughing Laughing (grapje).
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 15:34

Kunnen nog aardig groot worden volgens mij, een stevige gamba...lekker hoor geek

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 17:14

eerlijk gezegd ik heb hem dood getrapt.. affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 17:23


Jannic Brinkman schreef:
eerlijk gezegd ik heb hem dood getrapt.. affraid

Staat je netjes Jannic Evil or Very Mad , maar je bent wel eerlijk Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 18:51

Was je bang dat i je zou pakken dan?
Dacht het beestje waarschijnlijk ook, maar beter dat jij de grootse was, anders was je nu plat Laughing

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 20:59

Off topic ik weet het, maar moest dit ff kwijt. Kicke avatar bij je naam Marc cheers lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimedo 30 sep 2010 - 0:08

Dank clown
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitimezo 3 okt 2010 - 18:49



Ziet er leuk uit, lees her en der dat er al heeeeel veel in nederland zijn aangetroffen her en der.
Ben benieuwd hoeveel er in en rond almere worden aangetroffen

Ff gejat van het AD


Dat het aantal flink toeneemt, blijkt wel uit een proef die in juni van dit jaar werd gedaan, in samenwerking met Sportvisserij Nederland en de Goudse Hengelaarsvereniging. Op twee percelen in Bloemendaal en Plaswijck legde Van der Laan zijn zelf ontworpen kreeftenfuik uit. Na een aantal dagen had hij voor 92 kilo aan kreeft gevangen. In de polder Bloemendaal ving hij in twee maanden tijd 712 kilo, wat neerkomt op zo’n 17800 kreeften.
,,De kreeft brengt gigantische ecologische schade toe aan de waterkwaliteit,’’ stelt Chiel Amkreutz, voorzitter van de Goudse Hengelaarsvereniging. ,,Het dier is doorgaans afkomstig uit aquaria, waar het als doel heeft om heel snel al het groen weg te vreten. Nu doet de kreeft dat dus op grote schaal in de sloten. Daardoor kan de hele biotoop veranderen.’’

Het resultaat daarvan is al goed zichtbaar, stelt Van der Laan. ,,Sloten veranderen in een waterbak met bagger. Met name in Plaswijck gaat het nu rap. De watervegetatie krijgt niet meer de kans te groeien.’’

Met alle gevolgen van dien. ,,Het broed wordt opgegeten, waardoor er geen kleine visjes meer zwemmen. Daardoor ontbreekt het bijvoorbeeld de snoek aan eten. En als de vissen het moeilijk krijgen, krijgen vervolgens ook de vogels het moeilijk.’’


Das lekker dan, de oostvaarderplassen zullen er dan ook wel last van krijgen.
Dus massaal aan de rivierkreeften, ze schijnen lekker te zijn.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften   Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Onderzoek naar uitheemse rivierkreeften
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Visstand onderzoek Almere Buiten.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: