Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:34

Onderstaande stukje tekst is afkomstig van Aart Lokhorst:

Het overal het hele jaar door nachtvissen wordt naar verwachting ergens in 2012 van kracht d.m.v. een Algemene Maatregel van Bestuur (behalve in Natura 2000 gebieden) hieronder een korte uitleg en hoe het e.e.a. in z'n werk gaat:

Wat is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)?
Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is een besluit van de regering waarin wettelijke regels nader worden uitgewerkt. Een AMvB wordt zonder medewerking van de Staten-Generaal (Eerste en Tweede Kamer) gemaakt. De regering bestaat uit de Koningin samen met een of meer ministers. Over een AMvB moet altijd het advies van de Raad van State (RvS) worden gevraagd.

Samen met Sportvisserij Nederland heeft de KSN jarenlang geijverd om dit voor elkaar te krijgen en dat mag m.i. dan ook wel eens gezegd worden.

Het valt echter wel te verwachten dat visrechthebbenden c.q. waterbeheerders nogal wat beperkingen aan zullen brengen b.v. niet dichtbij woningen nachtvissen. Ook landschapbeheerders, zoals o.a. SBB kunnen mogelijk het looprecht op bepaalde stukken wijzigen.

Deze wijziging heeft op zich niks met het wel of niet mogen gebruiken van een 'onderkomen' tijdens het nachtvissen te maken. Dat zijn 2 gescheiden zaken en waarin iedere Gemeente voor zich uitmaakt wat wel of niet en waar wel en waar niet zoiets is toegestaan.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:38

cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:40

Dat zijn positieve berichten Jos. Very Happy cheers cheers
Aad is goed bezig.... Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:41

Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar je kan er op wachten dat de gezagsdragers hier iets over te zeggen willen hebben. Dat zou betekenen dat het in 2012 wettelijk mag, maar dat dán vervolgens alles nog bekeken moet worden, en dat er dus maanden overheen gaan, terwijl de wet eigenlijk zegt dat het oké is.

Ik heb daarom een conceptbrief gemaakt voor het VBC, die ik nu heb voorgelegd aan mijn contacten bij de POS, even checken hoe zij hier over denken. Als zij er ook achter staan kan dit verhaal in april al op de agenda, en hebben we nog een jaar de tijd om te bespreken hoe we hiermee omgaan.

Omdat ik toch contact moet opnemen met de gemeente Lelystad over die beverburcht zal ik gelijk eens informeren hoe zij tegenover een tentjesbeleid staan zoals ik dat in Almere heb geregeld. Mocht dat allemaal goedkomen, dan ga ik medio 2012 met pensioen want dan is alles toch klaar Laughing Laughing . Maar of dat echt zo gaat ……
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:46

Jos Holla schreef:
Mocht dat allemaal goedkomen, dan ga ik medio 2012 met pensioen want dan is alles toch klaar Laughing Laughing . Maar of dat echt zo gaat ……

Beter van niet... Razz Razz daar word je vrouw vast niet blij van... Razz Razz Razz

De verwachtingen zijn dus hoog, hopelijk ligt de Ambtenarij niet al t eveel dwars en kan het soepel geregeld worden cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 16:52

Ik wil niet negatief doen, maar ik vrees dat het nog wel wat moeite gaat kosten allemaal ..............
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 17:58

Daar ben ik ook bang voor , dat er per gemente diverse regelgevingen komen. ( volgens mij kunnen ze daar heel ver ingaan , wat feitelijk het vissen onmogelijk maakt snachts ) Komt tijd , komt raad !
Maar toppie Jos dat je al actie aan het ondernemen bent , want tsja Ambtenaren zijn zo vlot niet , en als je niet zo nu en dan aan de bel trekt , lig je zo ongemerkt onder op een stapel , ergens op een bureau !
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 28 jan 2011 - 18:50

Feitelijk hebben we het in Almere allemaal al klaar: nachtvissen overal het gehele jaar dáár waar ook de tentjes toegestaan zijn. Ideaal!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimezo 30 jan 2011 - 15:14

Sofar so Good zullen we maar zeggen.......Toppie nieuws, al geloof ik ook gerust dat er nog wel wat bekende haakjes en oogjes komen / aan zullen zitten lol.

Maar ben toch weer positief zover...........
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimezo 30 jan 2011 - 17:42

Op het gemeentehuis staat een dosierkast daar staat JOS op Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimedo 10 feb 2011 - 12:33

Ik heb gisteren via de POS begrepen dat die datum van 2012 nog helemaal niet zeker is, en dat Sportvisserij Nederland er ook niet echt blij mee is dat dit zo naar buiten is gekomen. Verbaasd me een beetje, maar goed. Eind maart spreek ik mensen van de POS, en hebben we het er nog wel even over. Het is natuurlijk nog ver weg allemaal, maar je kan er wat mij betreft niet vroeg genoeg bij zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimedo 10 feb 2011 - 14:34

Helelmaal mee eens..... Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimewo 29 jun 2011 - 13:16

Als het nachtvissen "bij wet" het hele jaar toegestaan is betekend dat niet automatisch dat je dan ook in een tentje mag verblijven. Hier in Almere hebben we dat al geregeld, maar in Lelystad is er volgens mij niks geregeld. Hieronder kan je lezen dat kamperen langs de waterkant volgens de APV van Lelystad niet toegestaan is, dus het gebruik van een vistentje ook niet. Tot op heden wordt dat wildkamperen gedoogd, ik ben benieuwd of SBB dit blijft gedogen als wij gaan vertellen dat we lekker overal mogen nachtvissen het gehele jaar.

Hieronder een stukje uit de APV van Lelystad mbt kamperen buiten een camping:

Afdeling 5. Kamperen buiten kampeerterreinen
Artikel 4:17 Begripsbepaling
In deze afdeling wordt onder kampeermiddel verstaan: Een onderkomen of voertuig waarvoor geen
bouwvergunning in de zin van artikel 40 van de Woningwet is vereist, dat bestemd of opgericht is dan
wel gebruikt wordt of kan worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf.


Artikel 4:18 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen
1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst
te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede
bestemd.
2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de
rechthebbende op een terrein.
3. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod als bedoeld in het eerste lid.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 kan de ontheffing worden geweigerd in het belang van:
a. de bescherming van natuur en landschap;
b. de bescherming van een stadsgezicht

Voor het volledige document: effe klikken.


Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimevr 19 aug 2011 - 23:07

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/3540/wijziging_visserijregels_per_1_maart_2012.html

las het net pas.
ben benieuwt wanneer de eerste meerval eruit komt volgend jaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimeza 20 aug 2011 - 11:53






Het verzoek aan de minister voor wijzigingen in de visserijreglementen is ingegeven door de wens om te komen tot een vermindering van het aantal regels, vereenvoudiging van de regels en veranderingen op het gebied van de visserij, visstand en de waterkwaliteit. Het voorstel tot wijziging dat er nu ligt, stemt voor het grootste deel tot tevredenheid omdat overbodige regels worden afgeschaft en de mogelijkheden voor sportvissers worden verruimd.

De belangrijkste wijzigingen per 1 maart 2012 zijn:
•Er mag actief op de Europese meerval worden gevist. Er komt wel een gesloten tijd voor het hele jaar zodat elke meerval altijd direct moet worden teruggezet.
•De gesloten tijd voor de worm (1 april – 31 mei) wordt geschrapt. Deze aassoort wordt door wedstrijdvissers, karpervissers en recreatieve vissers veel gebruikt en dit mag straks het hele jaar door.
•Nachtvissen is het hele jaar door toegestaan. Uitgezonderd zijn de natuurgebieden waar het nachtvissen nu ook al verboden is. Het gebruik van een tentje e.d. wordt niet vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente. De visrechthebbende blijft bevoegd om het nachtvissen eventueel toch te beperken om overlast voor omwonenden te voorkomen.
•De minimummaten voor de rietvoorn en de winde komen te vervallen. Hiermee wordt voorkomen dat wedstrijdvissers – onbedoeld – in overtreding zijn.
•De gesloten tijd voor snoek wordt ingekort tot 31 mei, zodat de einddatum van de gesloten tijd gelijk loopt met de gesloten tijd voor aassoorten.
•De minimummaten voor zeevissen worden ook van toepassing als de betreffende soort wordt gevangen in het binnenwater. Zo wordt de handhaving inzake het meenemen van ondermaatse zeevis flink verbeterd.
•Sportvissers mogen straks (m.u.v. het IJsselmeer) ondermaatse baarzen voorhanden hebben op voorwaarde dat de vis levend wordt bewaard en teruggezet. Dit maakt het mogelijk deze bij wedstrijden mee te laten tellen.
•Er komt ook een verbod voor sportvissers om hun vis te verkopen.

Meer informatie

Bij een aantal wijzigingen – vervallen vergunningplicht electrovisapparaat en instellen van zones waar het verboden is om te vissen – heeft Sportvisserij Nederland kanttekeningen geplaatst en werkbare alternatieven aangedragen.

-> Het totale voorstel met wijzigingen zijn hier te vinden.
-> Lees hier de reactie van Sportvisserij Nederland (PDF)
-> Meer visserijwetten en -regels


Bron: Sportvisserij Nederland
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimedi 15 nov 2011 - 19:27

Enne Jos,

Hoe zit het met de derde hengel vergunning voor 2012?? Hebben we daar al een aanvraagformulier voor, aangezien we de contributie van HSV Ons genoegen ook weer op de mat gekregen hebben??

Alvast bedankt voor de info..
Groetjes Rody
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimedi 15 nov 2011 - 19:28

Geen idee, ik denk dat je vanzelf weer een verlengingsformulier thuisgestuurd krijgt. Ik wacht het nog eventjes af.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimewo 16 nov 2011 - 6:17

Jos Holla schreef:
Geen idee, ik denk dat je vanzelf weer een verlengingsformulier thuisgestuurd krijgt. Ik wacht het nog eventjes af.

en als je nou afgelopen jaar geen derde hengel vergunning had en dat volgend jaar wel wil?
dat formulier voor de aanvraag is nog van 2011 die zal je niet kunnen gebruiken denk ik ?.

gr.

rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimewo 16 nov 2011 - 9:35

Nee, daar komt uiteraard een nieuwe voor. Rustig aan, komt allemaal goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitimezo 20 nov 2011 - 11:20

Ik neem aan dat iedereen het gratis Visblad wel gelezen heeft, maar wil toch nog even de aandacht vestigen op blz 12. Hierin staat vermeld dat nachtvissen vanaf 1 maart 2012 landelijk toegestaan is, uitgezondert natuurgebieden en plekken waar dit nu ook verboden is (Vaartplas en Zuigerplas). Maar lees vooral ook dit:

"het gebruik van een tentje ed wordt niet vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente".

Op de website van de BCWA kan je zien waar je in Almere legaal een tentje mag plaatsen, met andere woorden: we hebben het hier goed voor elkaar!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.   Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vanaf 2012 het gehele jaar overal nachtvissen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: