Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vissterfte Weerwater.

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimezo 19 aug 2012 - 10:15

Gisteren (zaterdag 18-8-2012) zijn er op het Weerwater meerdere dode karpers aangetroffen. Ik heb de calamiteitendienst van het Waterschap geinformeerd, en die zijn in de middag de dode vissen gaan ruimen. Over de oorzaak is nog niets te zeggen, wat wel opvalt is dat het eigenlijk alleen schubkarper betreft (en 1 snoek) en geen brasem of andere witvis, terwijl die doorgaans als eerste het loodje leggen.

Nu wordt het spannend: was dit het, of wordt het nog erger?

Daarom wil ik iedereen verzoeken die op of rond het Weerwater verblijft om de ogen goed open te houden en dode vis zo snel mogelijk bij mij te melden via de mail (kca@live.nl), graag met de locatie erbij.

Datzelfde geldt dan natuurlijk voor de aangesloten wateren en dus ook de Leeghwaterplas (2 dode schubs). Noorderplassen en vaarten is een ander systeem, maar ook hier is waakzaamheid en melden wel gewenst.

Oorzaak?
De oorzaak achterhalen is lastig, voor onderzoek is een nog levende vis nodig en het lab is in het weekend gesloten, dusss ...................

Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimezo 19 aug 2012 - 13:27

Hopelijk komt men er achter wat het is en waardoor het komt.. Voordat er veel meer slachtoffers vallen daar.. Mooi bestand zal snel naar de kl..te kunnen gaan als het door pakt.
En maar niet te spreken over de aansluitende wateren..
Gaat men het wel onderzoeken waar de vissterfte het gevolg van is/kan zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimezo 19 aug 2012 - 13:32

https://www.facebook.com/kca.almere#!/kca.almere/posts/132872746857291?notif_t=feed_comment
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimezo 19 aug 2012 - 21:29

Ik blijf het een angstig en raar geval vinden.
Is er al wat bekend kwa grote van de vissen ? is het voornamlijk wat kleinere vissen of zijn het juist wat grotere vissen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 12:50

Vanmorgen ben ik weer gebeld, er liggen nog een kleine 20 dode vissen en die worden vanmiddag opgeruimt.

Vanmorgen een brief naar gemeente, waterschap en Sportvisserij Nederland gestuurd over het wier, kijken of daar wat uitkomt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 12:55

Maar is het voornamelijk grote of kleine vis? oude bestand? of wat? welke vissen zijn het?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 12:58

Standaard schubs.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 13:05

Zuurstof tekort misschien ivm het overmatige wier... Suspect Suspect

Wel erg vervelend hopelijk is het snel duidelijk en opgelost voordat het hele bestand eraan gaat...
Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 13:09

zal een samenloop van omstandigheden zijn denk ik.. eerst veel regen water daarna extreem warm explosie van wier dit jaar.. dus het "zwakkere" gedeelte zal het loodje leggen schat ik.. Als het "oude" bestand het loodje gaat leggen dan ga ik me echt erge zorgen maken.. tuurlijk is het zonde en erg maar tevens een natuurlijke selectie?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitimedi 21 aug 2012 - 13:21

Dennis van Wel schreef:
tuurlijk is het zonde en erg maar tevens een natuurlijke selectie?

Moet zeggen dat ik het hier 100 % mee eens ben! vind het een goede uitspraak
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vissterfte Weerwater. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Weerwater.   Vissterfte Weerwater. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vissterfte Weerwater.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: