Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Lood kwijtraken?

Ga naar beneden 
+3
Jos Holla
Don Seur
Tim Lomans
7 plaatsers
AuteurBericht
Tim Lomans

Tim Lomans



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimezo 21 jul 2013 - 17:09

Heren,

Ik zat me naar aanleiding van een incident op een van onze wateren het e.e.a. te bedenken over het loskomen van het lood bij lijnbreuk. Dat is al een tijdje een hot issue en terecht, want bij elke karpervisser staat de visveiligheid voorop (mag ik hopen).

Nu stel ik mijzelf de volgende vraag. Ik heb hier zelf nog geen antwoord op en hoop hier een discussie los te krijgen waardoor ik wellicht wel antwoord krijg.

De vraag is simpel: Is het wel zo goed om het lood te verliezen bij een lijnbreuk?

Voorbeeld.

Je vist op 80 meter afstand, krijgt een run en je lijn blijft ergens achter haken met gevolg lijnbreuk.
De lijn is op 10 meter na de onderlijn afgesneden. De vis zwemt dus met 10 meter lijn + de gehele constructie (we vissen met tube en loodclip bijvoorbeeld).

Op onderwater films zien we dat de vis het lood kan gebruiken om de onderlijn uit de lip te verwijderen. Zodra het lood dus los komt kan hij mijns inziens de rig niet meer kwijt raken en zwemt hij dus met ruim 10 meter lijn. Hij zwemt de takken in en de lijn blijft hangen met alle gevolgen van dien.

Als het lood er aan blijft kan hij dit gebruiken om de onderlijn los te schudden.

Is de lange lijn (10 meter) die blijft hangen na lijnbreuk niet veel erger dan dat lood?

Graag jullie mening, nogmaals ik ben er nog niet over uit en wellicht komen we hier tot een leuke conclusie. Mij gaat het om de visveiligheid, niet om het verlies 2 euro. Overigens ben ik een zware tegenstander van loodverlies bij elke run, dit met mijn watermanagement achtergrond. Ik voorzie nog veel problemen in de toekomst hiermee... maar dat is een andere discussie.

Groeten,

Tim


Terug naar boven Ga naar beneden
Don Seur

Don Seur



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimezo 21 jul 2013 - 17:56

Marco heeft al een aantal vangsten gepost op facebook die naast een haak van een ander ook de gehele (foutieve) loodmontage met zich mee zeulde.
Het lukt schijnbaar dus niet altijd om met de hulp van het lood de haak uit de bek te krijgen.
Voor die gevallen die het wel lukt zeg ik "Hoera". Maar als ze ze niet gelost kunnen krijgen geldt het doemscenario wellicht wel.
Ik zou er dan voor kiezen om zekerheid voor alles te hebben, dan maar mijn lood kwijt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimezo 21 jul 2013 - 22:57

Ik vind het een leuke gedachte maar ik kijk er iets anders tegenaan. Als een vis zich prikt is de haak nog niet gezet, deze zit naar mijn idee nog niet tot over de weerhaak in de bek. In die situatie kan de vis met kopschudden de rig nog uit de bek slingeren.

Bij lijnbreuk na het aanslaan zit de haak echter wel tot voorbij de weerhaak in de bek, bij lijnbreuk zal kopschudden doorgaans niet voldoende meer zijn. Daarnaast zal het lood tijdens het zwemmen her en der achter blijven haken en zal de bek aanzienlijke schade kunnen oplopen.

Het is vervelend dat de vis met een leader en een restant nylon zit opgescheept maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet rampzalig is. Dat hij de haak er snel uitkrijgt schijnt wel zo te zijn maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo ......

Het blijft klote .........Embarassed Embarassed Embarassed 
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 4:50

volgens mij gebruikt de karper ook spieren in zn bekkie , om de haak kwijt te raken
echter een haak met weerhaak zal wel lastiger zijn , maar niet onmogelijk.

Een vis vriendelijke Oplossing is zonder weerhaak vissen !!
Dan blijft er alleen nog maar een milieu probleem over , dat is op te lossen door met een lood vervangend
gewicht te vissen.

gr.

Rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 8:12

Rene Zwaap schreef:
volgens mij gebruikt de karper ook spieren in zn bekkie , om de haak kwijt te raken
echter een haak met weerhaak zal wel lastiger zijn , maar niet onmogelijk.

Een vis vriendelijke  Oplossing is zonder weerhaak vissen !!
Dan blijft er alleen nog maar een milieu probleem over , dat is op te lossen door met een lood vervangend
gewicht te vissen.

gr.

Rene

ook zal de haak zeggen de geleerde uit de bek roesten/rotten misschien wel speling krijgen en er gewoon uitvallen hoewel uitvallen met een gewicht eraan niet meevalt

zonder weerhaak dan krijg je de discussie van de lopers in de bek

wat Don al aangaf ik heb dit jaar al meerdere fotoos op fb geplaatst met vissen die we vangen met de onderlijn in de bek inclusief leader lood enz

wel was het zo dat boven deze leader een wartel zat:affraid:  dus gewoon niet goed nagedacht door de karpervisser of onwetendheid we zijn niet allemaal zo fanatiek

mijn inziens is de veiligste manier gewoon een chod of helikopter set up dan blijft de vis altijd alleen met de onderlijn in de bek zwemmen en de rest blijft achter

die onderlijn komt na verloop van tijd wel uit daar ben ik van overtuigd al zal dat niet in een paar dgn zijn .

even grapje tussendoor moet je eens voorstellen dat dat gebeurd :onderlijn blijft in de bek hangen en de boilie hangt dus onder de karper zijn bek te bungelen ....dat is ook gemeen zwemt hij daar rond met een snoepje onder de lip waar hij niet bij kan Very Happy 

Terug naar boven Ga naar beneden
Eddy Pieters

Eddy Pieters



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 14:43

Eens met Rene, daarom vis ik ook altijd met weerhaakloze haken.
Lossers heb ik nog geen probleem mee gehad en gebruik ze al meerdere jaren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 20:11

de lossers met weerhaakloos valt wel mee (ligt er ook aan waar je vist) het gaat om de lopers in de bek daar zijn al talloze discussies over te vinden op internet
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 21:19

Ik denk dat het wel goed is dat het lood gedumpt wordt (voor de vis althans)
Zelf vis ik sinds kort met Korda Kaptor en zelfs ik heb moeite af en toe om de haak eruit te krijgen, laat staan dat een vis dat kan, misschien lukt het hem wel maar schadevrij zal die er niet vanaf komen verwacht ik....
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimema 22 jul 2013 - 22:36

Ik heb ook wel eens gelezen over 'lopers' in de bek bij weerhaakloos vissen, maar persoonlijk geloof ik er niet zo in. Dat 'lopen' wordt veroorzaakt als de haak door te weinig druk bijna los komt, door de bek snijdt en weer pakt als de druk op de haak weer terug is.

Ik weet het niet ..........
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitimedi 23 jul 2013 - 21:04

Jos Holla schreef:
Ik heb ook wel eens gelezen over 'lopers' in de bek bij weerhaakloos vissen, maar persoonlijk geloof ik er niet zo in. Dat 'lopen' wordt veroorzaakt als de haak door te weinig druk bijna los komt, door de bek snijdt en weer pakt als de druk op de haak weer terug is.

Ik weet het niet ..........


in sommige situaties gebeurd dat dus ook dat je de lijn wel eens slap moet laten vallen bijv als je boven of onder je ander lijnen door moet maar er zijn andere voorbeelden genoeg die als je daar nu op doorgaat nog veeeeeeeeel meer discussies opleveren en daar ging het nu niet om Very Happy .

maar ik blijf erbij dat de helicopter / chod het veiligst zijn zonder je lood te hoeven verliezen Very Happy  en als je lijnbreuk krijgt is het denk ik de makkelijkste manier om het lood te lossen ...kraaltje schuift opzij en klaar
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Lood kwijtraken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lood kwijtraken?   Lood kwijtraken? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Lood kwijtraken?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Inline lood.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: