Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Lossers

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 10:34

Net via facebook gezien: iemand die 4x een vis lost met een onderlijn

Jos heeft hem geloof ik ook gezien:D 

nu antwoord 90% dat diegene de rig in moet korten

nu gaat het even niet om de rig in kwestie maar wat mij opviel dat heel veel mensen zo makkelijk zeggen dat je je onderlijn in moet korten

naar mijn idee wel een heel simpel antwoord maar opvallend hoeveel mensen dit zeggen zonder bijvoorbeeld alleen al om de bodem situatie te vragen

nu vraag ik me af hoe jullie je rig aan passen aan de situatie of altijd met dezelfde rig vissen of hoe en waarom jullie bepaalde aanpassingen doen ???

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 10:41

Ik vind een korte rig belangrijk als je met 'een snelle prikker' vist, verder maakt het me niet veel uit. Ik denk zelfs dat hij eerder te kort is dan te lang, zeker mbt de bodem. En aangezien ik zelden weet met wat voor bodem ik te maken heb Embarassed Embarassed  kies ik de veilige kant, tussen de 15 en 20 centimeter.

De bewuste rig klopte volgens mij niet veel van, van alles een beetje maar geen goede combi.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wesley Lamme

Wesley Lamme



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 11:49

Goeie haken zijn 1 van de belangrijkste dingen maar, wat voor onderlijn word er gebruikt stiff rig, semi stiff rig, soepele rig?? De hardheid van de bodum speelt ook altijd een rol als de bodum erg zacht is gaan we minimaal met 30 cm onderlijnen vissen en dan wat lichter lood. Miss te weinig ruimte of te veel tussen de haak en de hair datkannhet ook zijn Shocked 
Het is in iedergeval niet fijn als je ze verspeeld....
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 11:55

de bewuste rig vind ik ook niet best maar goed om alles af te kammen zeker op fb dan komt er een discussie waar je bang van word Very Happy Very Happy 

maar ik was benieuwd hoe er hier gekozen word met welke rig er gevist gaat worden Very Happy 

zelf kijk ik in eerste instantie naar bodem voor de lengte  daarna   de plek (obstakel ,open water .e.d.) voor ik de haak kies

lengt hair pas ik aan op het aas pop up korter op de haak als bodemaas  en ga zo maar door

dan aasgedrag tijdens het vissen dus de inhaking van eventueel gehaakte vis  enz enz

vergeten we soms loodgewicht niet??? Very Happy 

nemen we soms niet een te kleine haak ??(het verhaal van de grote bekken)

best interessant cheers Very Happy Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:04

Tis volgens mij overduidelijk dat hij zijn shrink tube moet aanpassen en de hair iets meer terug naar de haakbocht moet zetten. Wat mij betreft mag de hair ook iets langer en dan moet hij volgens mij kunnen knallen...

Maar goed al die meningen daar geven iets anders aan, prima. Laat hem doen wat hij wil. Na twee keer lossen had ik ook al iets anders geprobeerd zoals jij eerder ook al zei op FB...
Terug naar boven Ga naar beneden
Wesley Lamme

Wesley Lamme



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:05

Ik vis altijd met haak maat 4, 5 of 6 kleiner niet....

Lood gewicht hangt van de bodum af is het zacht of klei of is het gwn een zand bodum.
Wij gebruiken lood van 100 gram vaak op wateren met een redelijk harde bodum
Is de bodum zacht gebruik dan lichter lood rond de 60 gram.
Maar losers kan je ook krijgen door als een gek je karper binnen gaan staan te halen....
Al vaak genoeg gezien dat somige mensen dat doen...

Groeten
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:05

Marco schreef:
nemen we soms niet een te kleine haak ??(het verhaal van de grote bekken)

Ik vis de laatste tijd overigens meer met grotere haken en dat bevalt me prima, weinig lossers meer eigenlijk. Daarvoor was dit overduidelijk wel het geval...
Terug naar boven Ga naar beneden
Wesley Lamme

Wesley Lamme



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:07

Marco Boer schreef:
Marco schreef:
nemen we soms niet een te kleine haak ??(het verhaal van de grote bekken)

Ik vis de laatste tijd overigens meer met grotere haken en dat bevalt me prima, weinig lossers meer eigenlijk. Daarvoor was dit overduidelijk wel het geval...

 Juist pas je haak aan aan je voer 22mm bol is een haak maatje 6 egt niet klein hoor!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:08

lood gewicht heeft niet alleen met bodem te maken maar ook met aasgedrag en tijd van het jaar bij schuw azen bijv winter is zwaar lood ook een optie
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 12:10

Marco Boer schreef:


Ik vis de laatste tijd overigens meer met grotere haken en dat bevalt me prima, weinig lossers meer eigenlijk. Daarvoor was dit overduidelijk wel het geval...

ik dus ook Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 13:40

Voor de volledigheid toch nog maar even de bewuste rig:

Lossers 9huyo4

Persoonlijk vind ik de gebogen punt icm de 'snelle prikker' geen goede combi, en de krimpkous te lang ......

Iets grotere haken neig ik ondertussen ook weer naar eerlijk gezegd.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 15:37

De hair is ook veel te kort op deze manier...
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 19:32

als je de rig bekijkt en vergelijkt met de reakties die veelal "rig in korten " is vind ik dat te kort door de bocht (wie ben ik)

dus vandaaruit de vraag hoe bepalen ze hier met welke rig er gevist word Very Happy Very Happy 

Nu komt er niet heel veel reaktie daarop... zijn we zo bang om dat te zeggen of bang om het fout (wat is fout) te hebben Very Happy 

Ik weet wel dat ik dit jaar ook een paar keer flink op mijn bek ben gegaan Embarassed en met wat informatie links en rechts vandaan toch zogenaamd scherper ben gaan vissen
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 19:33

Jos Holla schreef:
Voor de volledigheid toch nog maar even de bewuste rig:

Lossers 9huyo4

Persoonlijk vind ik de gebogen punt icm de 'snelle prikker' geen goede combi, en de krimpkous te lang ......

Iets grotere haken neig ik ondertussen ook weer naar eerlijk gezegd.
       
   

en misschien toch een blow back van maken
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimema 5 aug 2013 - 19:45

Marco schreef:

dus vandaaruit de vraag hoe bepalen ze hier met welke rig er gevist word Very Happy Very Happy 

Nu komt er niet heel veel reaktie  daarop... zijn we zo bang om dat te zeggen of bang om het fout (wat is fout) te hebben Very Happy 

Ik weet wel dat ik dit jaar ook een paar keer flink op mijn bek ben gegaan  Embarassed en met wat informatie links en rechts vandaan toch zogenaamd scherper ben gaan vissen

Misschien wel erg gemakzuchtig van mij kant, maar ik vis eigenlijk maar met 1 soort rig... toen ik begon met vissen bestelde ik altijd deze bij raven :
Lossers 52101_1

Nu maak ik ze zelf en bijna tot nooit een losser gehad Very Happy 
(het is overigens ook de enige die ik kan knopen op dit moment lol!, why change a winning team? )
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimedi 6 aug 2013 - 0:00

En gelijk heb je, maar zie je het verschil in lengte van de hair EN het verschil in positie waar de hair de haak verlaat?

Dat maakt denk ik een wereld van verschil...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitimedi 6 aug 2013 - 13:13

De plaats waar de hair de haak verlaat is al een topic op zich waard: als hij de haak in de bocht verlaat is de rig kansloos bij uitspugen van de rig: de haakpunt volgt de boilie en wijst dus de verkeerde kant op. Verlaat de hair de haak ergens in de buurt van het haakoog blijft de haak redelijk gepositioneerd.

Als de hair de haak in de bocht verlaat zal de haak sneller draaien en prikken, je moet je dan wel afvragen of dat ook de bedoeling is, zeker in combinatie met een lange onderlijn. Hij prikt dan laat en achterin de bek in het zachte gedeelte met lossers tot gevolg (en schade in de bek). Bovendien is een gebogen haakpunt dan naar mijn idee dan geen optie, die pakt pas vlees als hij kantelt om de lip en heeft dus geen baat bij het 'snel prik' systeem.

Naar mijn idee moet het uitgangspunt zijn dat de haak pas prikt als hij de bek verlaat en kantelt op de lip, een gebogen haakpunt is dan beter om vals (voortijdig) prikken te voorkomen. Waar de hair de haaksteel verlaat is dan niet interessant, de lengte van de hair wel. Niet te kort om het prikgebeuren niet in de weg te zitten.

De bewuste rig is dus van alles wat maar de verkeerde combi en niet over nagedacht. De rig van een prutser naar mijn idee Laughing Laughing Laughing 

Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Lossers Empty
BerichtOnderwerp: Re: Lossers   Lossers Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Lossers
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: