Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Onzekerheid op het rigboard .....

Ga naar beneden 
+8
Wim de Haan
Jan Sturkenboom
Don Seur
Tom Engel
Marc Dronten
Jeroen Rosier
Gaby
Jos Holla
12 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 12:35

Ik heb vandaag alle onderlijnen eens op een rijtje gelegd, en eerlijk gezegd ben ik de draad een beetje kwijt. Meestal viste ik met verschillende onderlijnen per sessie, maar eigenlijk wist ik achteraf niet meer welke nou ving en welke niet.

Onzekerheid op het rigboard ..... 2q30rnn

Vanaf nu vis ik iedere sessie met 3 dezelfde onderlijnen, dat lijkt me toch even handiger omdat ik dan bij 3 lossers wel zeker weet dat het niet goed zit. 1 losser blijft een incidentje en kan gebeuren, toch?

Stoeien jullie nooit met dat probleem??


Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 12:52

Nee Razz Razz Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 13:06

Nope, lossers zijn voor prutsers Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 13:28

En losers.... Razz Razz Razz.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 13:33

Ja die ook lol! 

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 13:47

Blijkbaar hebben jullie een klik hiermee ..... dusss?????
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen Rosier

Jeroen Rosier



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 17:00

Dus? tja....een Rig expert ben ik absoluut niet, die van mij is zeer simpel ,zie vanuit een ander topic:

Jeroen Rosier schreef:
Marco schreef:

dus vandaaruit de vraag hoe bepalen ze hier met welke rig er gevist word Very Happy Very Happy 

Nu komt er niet heel veel reaktie  daarop... zijn we zo bang om dat te zeggen of bang om het fout (wat is fout) te hebben Very Happy 

Ik weet wel dat ik dit jaar ook een paar keer flink op mijn bek ben gegaan  Embarassed en met wat informatie links en rechts vandaan toch zogenaamd scherper ben gaan vissen
Misschien wel erg gemakzuchtig van mij kant, maar ik vis eigenlijk maar met 1 soort rig... toen ik begon met vissen bestelde ik altijd deze bij raven :
 
Onzekerheid op het rigboard ..... 2it3rlz

Nu maak ik ze zelf en bijna tot nooit een losser gehad Very Happy 
(het is overigens ook de enige die ik kan knopen op dit moment lol!, why change a winning team? )

Mocht je er baat bij hebben wil ik best wel eens met een twijfel rig van jou op de HV vissen, kijken of daar het verschil in zit...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 11 sep 2013 - 17:04

Zo'n zelfde rig gebruik ik ook, maar ik heb ze ook met een haak die iets meer gebogen is. Vorig jaar heb ik daar prima mee gevangen, dit jaar een enkele losser maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het aan de rig ligt. Om dat uit te sluiten ga ik nu diverse sessies met de diverse rigs vissen. Sowieso volgende week nog een paar vrije dagen dus ik kan nog wel een ochtendje trainen Laughing Laughing Laughing 
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Dronten

Marc Dronten



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimedo 12 sep 2013 - 18:02

Jos Holla schreef:
Zo'n zelfde rig gebruik ik ook, maar ik heb ze ook met een haak die iets meer gebogen is. Vorig jaar heb ik daar prima mee gevangen, dit jaar een enkele losser maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het aan de rig ligt. Om dat uit te sluiten ga ik nu diverse sessies met de diverse rigs vissen. Sowieso volgende week nog een paar vrije dagen dus ik kan nog wel een ochtendje trainen Laughing Laughing Laughing 
zou ik maar doen
dan je rigboard leeg maken en herbeginnen
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimezo 15 sep 2013 - 11:29

Jos,

De lossers hebben vaak te maken met het aasgedrag en kan per water verschillen. Je basis onderlijn zal prima zijn maar je zult in bepaalde situaties de lengte van je onderlijn aan moeten passen. Nog meer de diepte in, de lengte van je hair! Overigens wel makkelijk met de verstelbare boiliestoppers van tegenwoordig.

Voorbeeld: vis je veel met compact voer ( voerboot ) dan blijft de karper vaak hangen op de plek en verkort ik mijn onderlijn aangezien de vis niet of nauwelijks verplaatst.

Als ik ruim voor voer en mijn aas dus ruim verdeel over een grote oppervlakte dan verleng ik mijn onderlijn omdat de vis eet en door zwemt ( gaan we vanuit).

Dus de basis rig kan altijd goed zijn maar de lengte niet!

Tevens verdiep ik me steeds meer in het gewicht van het aas. Mijn idee is dat licht aas ( pop ups, snowman, featherlights ) snel de bek in gaan maar bij uitbundig azen vaak maar ergens in de bek haken. Let op dit heb ik alleen als de vis heel makkelijk aast! Vis ik dan met grondaas of verzwaar ik mijn montage met lood dan haak ik weer keurig in de onderlip. Geinig he.

Dus ja ik vis ook met 1 type onderlijn ( bijna altijd ) maar pas die aan naar omstandigheden.

Om het nog wat ingewikkelder te maken, met veel wier en zachte bekken ga ik m.b.t. de haak naar maat 6! Anders vis ik met een 8.

Moet ik nog even doorgaan haha.
Terug naar boven Ga naar beneden
Don Seur

Don Seur



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimezo 15 sep 2013 - 11:39

Ja Tom, ga door.... ga door... ga door...Cool 

Ik wil graag leren van de ervaringen van anderen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimezo 15 sep 2013 - 11:56

Ik zeg "doorgaan, vooral doorgaan"...... Laughing Laughing Laughing 

Terug naar boven Ga naar beneden
Jan Sturkenboom

Jan Sturkenboom



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimezo 15 sep 2013 - 14:51

Ik zeg "Logisch......"maar ga vooral zo door Very Happy Very Happy 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wim de Haan

Wim de Haan



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimezo 15 sep 2013 - 15:59

Tom,

mijn onderlijn (waar ik veel verrtouwen in heb) heeft een lengte van 17cm dit is inclusief de wartel tot op de haakbocht. de hair heeft een lengte zodat ik 1/1,5cm van de haakbocht tot de bol heb. deze heeft mij veel vis opgeleverd tot een week of drie / vier terug. nu heb ik regelmatig een losser/spuwer en vang niks Evil or Very Mad  mijn vraag is nu hoeveel korter maak jij dan je lijn en hoeveel ruimte geef je de bol tot de haakbocht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 16 sep 2013 - 19:20

Jemig Wim dat is moeilijk te zeggen. Je hebt van die momenten dat alles tegen zit maar om nu te zeggen korter of langer maak ik dus de keuze uit het vermoedelijke aasgedrag maar zeker ook door de manier van inhaken van de vissen die je vangt.

Vissen die echt kort in de onderlip zitten ga ik direct mijn onderlijn verlengen ( vaak zo'n 5 cm). Haak ik de vissen achter in de bek dan kort ik de onderlijn in.

De ruimte tussen de haak en de boilie verschilt ook maar ik wil dat de haak goed en vrij kan indraaien en dat de boilie hier geen verkeerde werking op heeft!

Heb je natuurlijk weinig aan maar hoe groter het aas des te langer de hair. Vis ik met een 24 mm bol dan verleng ik mijn hair en dan zit er vaak ander halve boilie verschil tussen. Maak bij de volgende sessie wel een foto.

Je kunt ook gewoon eens pech hebben, zachte bekken tijdens de zomer, wier of vuil op de haak en je gaat al snel twijfelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wim de Haan

Wim de Haan



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 16 sep 2013 - 22:01

Laten we het dan maar op pech houden Cool  ,ik ben wel benieuwd naar de foto
Terug naar boven Ga naar beneden
Silvester van Dijken

Silvester van Dijken



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 16 sep 2013 - 22:20

hey maat neem dezelfde onderlijnen als mij met krimpkous maar vergeten te krimpen
lengte 10 tot 14 cm hair 1,5 tot 2,5 tussen bol en bocht zeer weinig missers dit jaar
zullen we weer een nachtje pakken Sleep Sleep Sleep Sleep dan kan je weer
uitslapen:lol!: lol! lol! 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wim de Haan

Wim de Haan



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 16 sep 2013 - 23:36

Silvester van Dijken schreef:
hey maat neem dezelfde  onderlijnen als mij met krimpkous maar vergeten te krimpen
lengte 10 tot 14 cm hair 1,5 tot 2,5 tussen bol en bocht zeer weinig missers dit jaar
zullen we weer een nachtje pakken Sleep Sleep Sleep Sleep dan kan je weer
uitslapen:lol!: lol! lol! 
eikel lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimedi 17 sep 2013 - 4:17

Wim de Haan schreef:
Laten we het dan maar op pech houden Cool  ,ik ben wel benieuwd naar de foto
Ik denk dat het verschil zit , in de water temperatuur . Het water koelt snel af als er geen zon meer schijnt de hele dag , dus het aasgedrag veranderd ook De karpers worden doorgaans voorzichtiger naarmate het kouder wordt. Als je niet met een d-rig vist kan je proberen zoals Tom al aangeeft de hair te verlengen.

Suc^6
gr.Rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimeza 9 nov 2013 - 19:56

Even deze topic opfrissen, Piet Vogel heeft een handige film geplaatst over zijn basis rig op KWO.

Knoop al jaren lang vanaf deze basis en pas alleen lengte en lengte hair aan, zou zeggen kijken.

Terug naar boven Ga naar beneden
Martin Kersbergen





Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 25 nov 2013 - 19:31

Het is allemaal niet echt heel ingewikkeld....door de commercie lijkt het wel alsof je continu moet veranderen....in de polder kun je, volgens mij, gewoon heel eenvoudig bij de basis blijven....en dan zijn kleine aanpassingen voldoende...wel mooi dat Tom dit hier zo met ons deelt....echt tof.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimema 25 nov 2013 - 19:57

Ja met Piet Vogel zelf wel eens gebabbeld over zijn rigs. ook hij heeft meegedaan aan de commerciële rigs. Wil niet zeggen dat er geen andere rigs zijn die goed werken maar veel commercieel geouwe neel Smile.

Vis je met een pop up dan valt daar nog wel wat in te halen, een simpele loodhagel op je combi rig is echt niet voldoende om een snel en goed prikkende pop up rig te maken.

Hier heb ik veel geleerd van Mark van de Laar die me de werking ook heeft laten zien en niet te vergeten het snel vangen van een karper op je stek. Inmiddels films gezien waar een pop up genegeerd wordt, nou geloof me echt scherp gevist kan er heel snel karper mee gehaakt worden! Vaste prik ook dat ik op helder water ook een pop up ( fluo ) inzet!

Succes allen met het knopen, en haken van mooie vissen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jan Sturkenboom

Jan Sturkenboom



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimewo 27 nov 2013 - 17:42

Tom Engel schreef:


Hier heb ik veel geleerd van Mark van de Laar die me de werking ook heeft laten zien en niet te vergeten het snel vangen van een karper op je stek. Inmiddels films gezien waar een pop up genegeerd wordt, nou geloof me echt scherp gevist kan er heel snel karper mee gehaakt worden! Vaste prik ook dat ik op helder water ook een pop up ( fluo ) inzet!

Succes allen met het knopen, en haken van mooie vissen.
Wil jij en Mark deze info met ons delen????
Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitimedo 28 nov 2013 - 20:10

Ben ook zeer benieuwd naar "HET" geheim..
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Onzekerheid op het rigboard ..... Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onzekerheid op het rigboard .....   Onzekerheid op het rigboard ..... Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Onzekerheid op het rigboard .....
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: