Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De safety clip.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De safety clip. Empty
BerichtOnderwerp: De safety clip.   De safety clip. Icon_minitimewo 27 jan 2010 - 17:26

De afgelopen jaren hebben de karpervisserij en de commercie elkaar gevonden: je kan het zo gek niet bedenken, of het is te koop. En iedereen wil een graantje meepikken. Je hebt de duurdere merken zoals Korda en Fox, waar je bijvoorbeeld voor een stukje lood al gauw 1.50 neertelt, maar je hebt ook goedkopere merken zoals X2, waar een stukje lood meestal minder dan 1 euro kost. Iedereen maakt hier zijn eigen keuze. Bij de één spelen de kosten een rol, bij de ander is kwaliteit belangrijk. Zelf ben ik altijd op zoek naar de middenweg, en meestal vind ik die ook wel.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat producten van Korda prijzig zijn, maar er is vaak wél over nagedacht. En de vraag is dan in hoeverre de karpervisser de bijzondere details van het product kent of herkent. Een mooi voorbeeld hiervan is de 'safety clip' van Korda. Deze clip is ontworpen om ervoor te zorgen dat de vis bij bv lijnbreuk in staat is om het lood kwijt te raken, maar ook als het lood tijdens de drill vast komt te zitten moet het lood loskomen zonder de vis te verspelen. Voor een zakje van deze clips, en een zakje bijbehorende toprubbers ben je al gauw 9 á 10 euro kwijt, terwijl je bij X2 voor iets meer dan de helft klaar bent. En toch zit er een belangrijk technisch verschil in de clips, wat de visveiligheid ten goede kan komen.

Ik zal beginnen met uit te leggen uit welke onderdelen de safety-rig bestaat, en hoe je hem op de juiste manier in elkaar zet. Op de foto hieronder zie je de benodigdheden, ik gebruik voor dit onderdeel alleen artikelen van Korda. Je hebt nodig:

- wartel maatje 8
- safety clip
- toprubber
- lood
- anti tangle tube

De safety clip. 153bax1

Vervolgens gaan we de delen in elkaar zetten. Als eerste schuif je de hoofdlijn door de anti tangle tube, daarna het toprubber en als laatste de safetyclip. Vervolgens bevestig je de wartel aan de hoofdlijn. Hierna bevestig je het lood aan de clip, en voordat je het toprubber erop schuift maak je de clip even vochtig met wat speeksel. Hier kom ik straks op terug. Tot slot trek je de wartel in het lood.

De safety clip. 23t2f7k De safety clip. 1z3qan5

De safety clip. K3n7f5

Maar nu komt datgene wat het verschil maakt tussen bijvoorbeeld de Korda clips en de goedkopere merken. Als je de lijn stevig aantrekt, zal de wartel met een "klik" in de clip verankert worden. En dat is precies waar het hele systeem op gebaseerd is.

Het is namelijk de bedoeling dat de clip, wat er ook gebeurt, op de wartel blijft zitten. Ik zal even verderop uitleggen waarom dat zo belangrijk is. Overigens weet ik niet of dit met andere merken wartels ook werkt, even testen dus.

Hieronder zie je hoe de gehele 'rig' er uiteindelijk uit ziet.

De safety clip. Jgjvjd

Nou kan het onverhoopt gebeuren dat je tijdens een drill lijnbreuk krijgt. Vervelend voor jou, maar zeker ook voor de vis. De vis zal rondzwemmen met een stuk lood, een safety clip met anti tangle tube en een stuk lijn in de bek. Stel dat het lood blijft hangen in een tak, en de clip zal van de wartel schieten: de vis zal een stukje verder kunnen zwemmen, en als hij geluk heeft schuift de hele handel van de hoofdlijn af. Als hij geen geluk heeft, dan zal het restant hoofdlijn een 'pruikje' vormen en zal het hele systeem ergens vastlopen, en vervolgens achter de vis aanslepen. Door de rek in de lijn zal het lood niet uit de clip worden getrokken, in ieder geval niet zonder dat de vis zichzelf ernstig beschadigd.

Als de clip wel juist bevestigd zit, en ook het toprubber er op de juiste manier opzit, zal het lood zodra het vast komt te zitten direct loskomen en is de vis het kwijt. Wat rest is en stuk nylon met de safety clip en de anti tangle tube, wat hij op den duur wel kwijt zal raken. Omdat er namelijk geen druk op de haak zit (het lood is weg) zal de vis zich van de haak kunnen ontdoen. Weerhaakloos is in dit geval natuurlijk prima.

Nou weten we inmiddels hoe je de clip moet bevestigen, maar hoe zit het nou met het toprubber? Zoals ik al zei moet je de clip even bevochtigen met wat speeksel. Vervolgens schuif je het toprubber erop. Door het speeksel zal het rubber makkelijker van de clip afglijden als dat nodig is. Zorg er ook voor dat je het rubber niet helemaal op de clip duwt, dit zal het loskomen bemoeilijken. Je kan het gedeelte waar je het rubber opschuift eventueel ook korter maken. Hoe weet je nou of jouw clip goed werkt? Heel simpel.

Pak in je ene hand het lood, en in de andere hand je haak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een schaar. Vervolgens ga je kracht zetten, en kijk je gewoon naar wat er gebeurt. Als je systeem goed werkt, dan moet met een klein beetje druk het lood loskomen, en moet de clip blijven zitten. Komt echter de 'clip' los, dan is de werking niet juist. Aan jou om te kijken hoe dat komt: zit het toprubber er te strak op, of doet de clip niet wat er van hem verwacht wordt?

De safety clip. 24fgvbb

Hieronder kan je zien dat de clip zijn werk goed heeft gedaan. Het lood is losgekomen, en de clip zit nog op zijn plek.
En zo hoort het!!!

De safety clip. 20b1p4k

Het is overigens niet de bedoeling dat dit een reclame artikel is, maar ik heb Korda als voorbeeld genomen omdat de wartel in de clip 'klikt', en dat vind ik een prima systeem. Zelf heb ik jarenlang de clip gebruikt zonder dat ik dit wist, en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben. Met clips van Fox of X2 heb ik geen ervaring, ik kan er dus niks over zeggen. Maar ........ optuigen en testen, en je weet of het werkt. En bij twijfel: niet gebruiken dus!

Het gebruik van een voorslag.Ik werd er onlangs op gewezen dat het gebruik van een voorslag bij een safety clip een extra risico met zich meeneemt. Bij lijnbreuk zal de vis het lood kwijtraken, de anti tangle tube en het toprubber zullen hierbij los van de clip komen. Uiteindelijk zal het tegen de knoop van de voorslag aankomen, en kan dan dus niet van de hoofdlijn af. Nou kunnen we van alles gaan verzinnen om dit te voorkomen, maar ik denk dat het beter is om goed na te denken over een voorslag: heb je hem echt wel nodig? En zo ja, wat is dan het beste loodsysteem? Het antwoord hierop vind je misschien in deel 2 over inline lood.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
De safety clip.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» carp safety sleeves
» Verkeerd gebruikt safety systeem.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: