Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De running rig.

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: De running rig.   De running rig. Icon_minitimewo 27 jan 2010 - 17:46

Een running rig is het meest visveilige systeem, omdat je met dit systeem altijd 100% zeker weet dat de vis bij lijnbreuk het lood kwijtraakt. Het lood zit namelijk op geen enkele manier gefixeerd aan de montage, maar wordt eigenlijk alleen gebruikt om de hoofdlijn op spanning te houden. De enige weerstand die de vis ondervind is de weerstand die ontstaat door de baitrunner of de manier waarop de slip is afgesteld bij molens zonder vrijloopsysteem.

De running rig. Rlktbl

Bij een vaste montage zal de vis zichzelf haken op het gewicht van het lood, maar door de vele onderwater opnames die tegenwoordig op DVD te bekijken zijn, kan je zien dat de vis dit gewicht ook kan gebruiken om, door wild met de kop te schudden als hij geprikt is, de haak uit de bek te 'gooien'. Het lood wordt dan gebruikt als middel om hierbij kracht te kunnen zetten. Het lood trekt door het schudden de haak als het ware uit de bek. Bij een running rig zal dat hem niet lukken. De haak prikt op de weerstand van de baitrunner, en hij kan schudden met de kop zoveel hij wil, de haak zal niet losschieten omdat er geen loodgewicht aan vast zit. De haak beweegt gewoon mee en blijft zitten waar hij zit.

De onderdelen die je nodig hebt om een running rig te maken kan je gewoon kant en klaar in de winkel kopen.

De firma Fox levert ze in handige doosjes. Goedkoop zijn deze doosjes uiteraard niet, maar je kan de aanwezige onderdelen voor vele doeleinden gebruiken, dus vooruit maar weer. Een doosje zoals hiernaast afgebeeld kost iets meer dan 6 euro. Er zitten onderdelen voor 5 rigs in verpakt.

Hieronder zie je de geleverde onderdelen voor het maken van een running rig. Het meest essentiële onderdeel is het plastic taps toelopende rubbertje, wat over de wartel wordt geschoven. Standaard zit er overigens een gewone wartel met een grotere ring bij, ik gebruik zelf liever de speed wartels, waarmee je makkelijk van onderlijn kan verwisselen, maar dat even terzijde.

De running rig. 1ryjbr

Als het geheel gemonteerd is ziet het er uit zoals hieronder afgebeeld. Het lood is middels een quick link verbonden aan een hard-plastic ring, die vrij over de lijn kan schuiven. Om te voorkomen dat de ring over de wartel schuift is het taps toelopende rubber bijgeleverd, deze druk je stevig op de wartel. Je kan er eventueel voor kiezen om de wartel van het lood af te knippen, zodat de montage iets minder onderdelen bevat. Ik denk dat de montage van de running rig zo wel duidelijk is, meer uitleg valt er eigenlijk niet te geven. Een montage die uitblinkt in simpelheid en toch uitstekend voldoet. Vroeger visten we allemaal zo, alleen dan met een wartelloodje van 20 gram, die werd tegengehouden door een stoppertje op de hoofdlijn. Die hoofdlijn was toen meteen ook de onderlijn, de haak werd er rechtstreeks opgeknoopt. En ook toen vingen we gewoon onze vissen ................

De running rig. N6xggn

Uiteraard kan je de hedendaagse versie van deze rig ook heel simpel zelf met 'eigenbouw" materialen fabriceren. Een rubberen kraal die je over de wartel schuift, en een gewoon wartellood volstaat eigenlijk al voor een feilloos werkende combinatie. Maar je kan in plaats van een wartellood ook een inline lood gebruiken. Hieronder zie je hoe dat er dan uitziet.

De running rig. 15wdzf6

Ik heb in dit geval een inline lood van Fox gebruikt, maar Korda of X2 inline lood volstaat natuurlijk ook. Zoals je kan zien zit de rubberen kraal weer op de wartel gedrukt, en zit er aan de andere kant een stuk anti tangle tube in gedrukt. Lengte kan je naar eigen smaak aanpassen. Hier overheen schuif je een inline lood waaruit de (safety) sleeve is verwijdert. Je ziet dat het lood ook op deze rig vrij kan bewegen, de vis kan het lood dus niet 'gebruiken' om de haak uit de bek te schudden. Het verschil tussen beide methode's? Geen idee, ik denk alleen dat de inline variant iets minder snel in de war gooit omdat er iets minder onderdelen aan vast zitten. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Wat een bijkomend voordeel van deze rig is, is dat je een uitstekende beetregistratie hebt. Bijna iedere beweging van het haakaas zal de optonic laten piepen en de visser op scherp zetten. In ieder geval is de running rig naar mijn idee de meest visveilige methode, iedere voorslagknoop zal voor het oog van de wartel of voor het hulpstuk aan de wartel geen enkel probleem zijn. En daar gaat het uiteindelijk om!!

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimedo 14 okt 2010 - 17:36

De runningrig is een prima rig om 'kopschudden' ongevaarlijk te maken. Bij kopschudden gebruikt de vis het gewicht van het lood om de haak uit de bek te schudden, zoals je op onderstaande filmpjes enigzins kan zien:





Bij een sliding rig kan hij schudden wat hij wil, maar kan hij het gewicht van het lood niet gebruiken om de haak te lossen, aangezien het lood los over de lijn schuift en dus nauwelijks zal verplaatsen.

Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimedo 14 okt 2010 - 17:57

Volgens mij wordt dat systeem uitgebreid uitgelegd onderstaande link.

Tot op de Bodem FF aanklikken
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimevr 15 okt 2010 - 15:15

Running rig is mijn favo rig.
Vooral op stilstaand water: ik heb het een jaartje getest: 1 hengel met safety clip systeem en 1 hengel met running rig.
75% van de aanbeten kwamen op de running rig.
Inline variant levert iets meer weerstand naar mijn idee, maar voorkomt zeker losschieters ten gevolge van kopschudden door een gehaakte vis.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimezo 17 okt 2010 - 12:38

in een water zonder opstakels vis ik er ook graag mee Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jan Sturkenboom

Jan Sturkenboom



De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimezo 17 okt 2010 - 13:52

Laatste tijd vis ik veel met de inline lood variant, tenminste als er niet teveel obstakels in het water liggen of op een modderbodem
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitimezo 17 okt 2010 - 17:06

Jan Sturkenboom schreef:
Laatste tijd vis ik veel met de inline lood variant, tenminste als er niet teveel obstakels in het water liggen of op een modderbodem


geldt ook voor mij....op de harde platen heb ik er aardig wat succes mee geboekt de laatste tijd....en geen losschieter gehad! Zegt genoeg denk ik.....op dit specifieke water dan.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De running rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: De running rig.   De running rig. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De running rig.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een running rig.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: