Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Leadcore splicen.

Ga naar beneden 
+3
Ian Luschen
Marc Heerema
Jos Holla
7 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 15:20

Kort geleden werd mij gevraagd hoe je leadcore moet splicen, hieronder zal ik dat met een paar gejatte foto’s (http://www.carpdreamers.de/pg40.html) laten zien:

verwijder een stukje van ongeveer 7 á 8 centimeter van de loodkern en trek de buitenmantel terug. Om te voorkomen dat de loodkern ‘wegloopt’ is het handig om aan de andere kant even de leadcore te knikken of gewoon even dubbel te vouwen.

Leadcore splicen. 24ynz8o

Zoek het gedeelte van de buitenmantel waar de loodkern ophoudt, meestal ‘valt’ de buitenmantel op dat punt al vanzelf om.

Leadcore splicen. 21ad8b6

Precies op dié plek (de plek waar geen loodkern meer zit) steek je een ‘splicing needle’ door de buitenmantel, en die laat je er 3 centimeter verderop weer uitkomen.

Leadcore splicen. 2chb3sx

Vervolgens plaats je als je dat wilt een wartel op de mantel zoals op onderstaand plaatje, en stopt het uiteinde van de mantel in het haakje van de splicing needle. Je kan ook gewoon een los lusje maken, is eigenlijk veel handiger.

Leadcore splicen. 2vinqiv

Als het uiteinde van de buitenmantel goed gefixeerd zit in de splicing needle trek je hem met beleid langzaam weer terug door de buitenmantel, net zolang tot hij er helemaal uit is. Splicing needle weg, restant van de buitenmantel wegknippen, eventueel een beetje secondenlijm erop (hoeft niet, ik doe dat nooit eigenlijk) en klaar ben je. En dan alleen de andere kant nog.

Leadcore splicen. 212tts8

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 17:05

Superspul dat leadcore, ik gebruik het graag!!
Beter dan dat gezeur met tube op je lijn prutsen en het ligt nog mooi op de bodum ook.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 17:50

Klopt, scheelt een hoop gepiel, zeker met koude handen. Maar ik gebruik het wel altijd met een haak zonder weerhaak, anders geeft het bij lijnbreuk zo'n vervelende smaak.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:21

Marc Heerema schreef:
Superspul dat leadcore, ik gebruik het graag!!
Beter dan dat gezeur met tube op je lijn prutsen en het ligt nog mooi op de bodum ook.

Marc

Ooit bij stil gestaan wat de consenquenties er van zijn bij lijn breuk? Mad
Zal raar klinken maar,heb dit spul nog nooit gebruikt! In nederland is dit op de meeste wateren niet nodig!
Zoals op de Lage Vaart,Hoge Vaart,enz! Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:26

Jos Holla schreef:
Maar ik gebruik het wel altijd met een haak zonder weerhaak, anders geeft het bij lijnbreuk zo'n vervelende smaak.
Daarom dus. Nodig is het volgens mij overigens nergens, maar het voegt iets toe omdat het inderdaad mooi op de bodem ligt, en het ziet er onder water wel natuurlijk uit. Er zit inderdaad een risico aan bij lijnbreuk, maar dat geld voor 50 meter nylon net zo natuurlijk Wink . Zeker als dan ook je loodsysteem niet deugt.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:36

ik vis ook met leadcore........en dan alleen op plaatsen waar ik denk dat het kan.........dus zo min mogelijk bij obstakels e.d......lijnbreuk is nooit leuk...maar ook met nylon kan je de vis aardig in de problemen brengen........gewoon je gezonde verstand gebruiken!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:45

Jos Holla schreef:
Jos Holla schreef:
Maar ik gebruik het wel altijd met een haak zonder weerhaak, anders geeft het bij lijnbreuk zo'n vervelende smaak.
Daarom dus. Nodig is het volgens mij overigens nergens, maar het voegt iets toe omdat het inderdaad mooi op de bodem ligt, en het ziet er onder water wel natuurlijk uit. Er zit inderdaad een risico aan bij lijnbreuk, maar dat geld voor 50 meter nylon net zo natuurlijk Wink . Zeker als dan ook je loodsysteem niet deugt.

.

Wat dacht je van gewoon tubing met stukjes putty erop? Neutral Ben je er volgens mij ook gewoon...!
Maar idd daarom ga ik dit jaar veel meer met systemen vissen waar alleen de karper de rig over houdt! Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:53

Tube is dus wat ik niet meer gebruiken wil, erg lastig!
En als je zo begaan bent met het lot van de karper Iano moet je stoppen met vissen Wink
Ik doe het echt wel safe!
Ik heb het hele afgelopen jaar geen lijnbreuk gehad bij een dril.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 18:58

Toch moet je tubing ook niet onderschatten. Als je namelijk lijnbreuk krijgt op bv 20 meter, dan zal de lijn niet netjes gestrekt achter de karper hangen, maar toch wat gaan kinken en krullen. De tubing zal uiteindelijk naar achteren schuiven totdat hij niet verder kan en dan als een 'prop' erachter hangen............

Maar goed dat er over dergelijke dingen wordt nagedacht. Ian, had je een bijzonder systeem in gedachten?
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 19:06

Marc Heerema schreef:
Tube is dus wat ik niet meer gebruiken wil, erg lastig!
En als je zo begaan bent met het lot van de karper Iano moet je stoppen met vissen Wink
Ik doe het echt wel safe!
Ik heb het hele afgelopen jaar geen lijnbreuk gehad bij een dril.

Marc
Lol,waarom zou ik? Suspect



Jos Holla schreef:
Toch moet je tubing ook niet onderschatten. Als je namelijk lijnbreuk krijgt op bv 20 meter, dan zal de lijn niet netjes gestrekt achter de karper hangen, maar toch wat gaan kinken en krullen. De tubing zal uiteindelijk naar achteren schuiven totdat hij niet verder kan en dan als een 'prop' erachter hangen............

Maar goed dat er over dergelijke dingen wordt nagedacht. Ian, had je een bijzonder systeem in gedachten?

Jos,dat systeem was jij ook bij die maggot ding had met inline lood onderlijn op de sleeve en vast zetten met een rubber kraaltje! Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Ruud Hinse

Ruud Hinse



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 20:14

Marc Heerema schreef:
Tube is dus wat ik niet meer gebruiken wil, erg lastig!
En als je zo begaan bent met het lot van de karper Iano moet je stoppen met vissen Wink
Ik doe het echt wel safe!
Ik heb het hele afgelopen jaar geen lijnbreuk gehad bij een dril.

Marc
ik ben het helemaal eens met marc en jos het blijft altijd oppassen wat je ook gebruikt probeer het altijd zo veilig mogelijk te doen maar er zullen altijd voor en tegen standers zijn van een bepaald zie steem


Laatst aangepast door Ruud Hinse op do 11 feb 2010 - 20:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 20:15

hebben jullie al eens tungsten overwogen? soort van tube maar dan zwaarder dan de gebruikelijke tube......
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 21:09

Die gebruik al is ook een soepele versie volgt de bodemstruktuur beter dan die stugge,,,,,,, leadcore nee ik gebruik het liever niet !!!!
manfred schreef:
hebben jullie al eens tungsten overwogen? soort van tube maar dan zwaarder dan de gebruikelijke tube......
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 22:30

iano schreef:
Jos,dat systeem was jij ook bij die maggot ding had met inline lood onderlijn op de sleeve en vast zetten met een rubber kraaltje! Wink
Oké, dat is eigenlijk een helicopterrig, en misschien ook een beetje een chod rig. Als het kraaltje niet te vast zit inderdaad qua veiligheid een super rig! En werkt eigenlijk het beste met leadcore Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 22:33

manfred schreef:
hebben jullie al eens tungsten overwogen? soort van tube maar dan zwaarder dan de gebruikelijke tube......
Nee, eigenlijk niet. Dat rijgen blijft een probleem Laughing .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimedo 11 feb 2010 - 23:26

manfred schreef:
hebben jullie al eens tungsten overwogen? soort van tube maar dan zwaarder dan de gebruikelijke tube......


gebruik het alleen maar.( tungsten)
en heren leadcore ben de mening van ian wel eens , heb je hier niet echt nodig op de vaarten!.
plassen met mossels en zo , zou ik het nog overwegen om het te doen? dan nog gebruik ik liever de nylon voorslag van schield van PB ,om maar eens wat te noemen!.

em marc! , ik ben liever een karper kwijt aan lijnbreuk dan dat ie met een leadcore in zijn bek zwemt ,en dit heeft effe niks met dan moet je niet op karper vissen te doen , dit heeft met gezond verstand te maken Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 7:59

Jos Holla schreef:
manfred schreef:
hebben jullie al eens tungsten overwogen? soort van tube maar dan zwaarder dan de gebruikelijke tube......
Nee, eigenlijk niet. Dat rijgen blijft een probleem Laughing .
Ik heb anders nooit problemen met tube! Shocked
En ik ben het helemaal met Frans eens! Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 8:18

Tsja, heren, ik vis bijna altijd zonder weerhaak, ( alleen met de wedstrijden niet) dus denk ik dat ik meer rekening hou met vriend karper dan menig ander.
Ik denk dat bij lijnbreuk de karper de lijn ( leadcore) binnen een uur weer kwijt is!

Nog ff een voordeel van leadcore, het gaat niet over je lijn zwerven als i ergens langs zwemt, bv door riet of iets dergelijks!
Dus altijd bescherming voor de karper.

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 9:28

Ik ben geen wereldvisser en dat zal ik ook nooit worden , vang me vissies wel en heb daar veel plezier van.
Echter vis ik met hele simpele constructies en onderlijntjes , je zou zeggen zelfs standaard allemaal.
geen moeilijk gedoe voor mij , als de vis wil bijten bijt ie toch wel , en anders maar niet ! (dan heb ik toch heerlijk genoten van de buitenlucht en alles daar om me heen) Very Happy

(maar goed ieder zn eigen natuurlijk he!)

Gr.
Rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 10:54

En voor en chodrig is leadcore volgens mij onmisbaar, dus dan weet iedereen in ieder geval hoe je het moet splicen Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 12:07

ik heb eigenlijk in al die jaren dat ik vis nog nooit een vis verspeeld door lijnbreuk......ik vis altijd met mijn gezonde verstand en daarom denk ik dat ik verantwoord met leadcore omga.......als ik in de buurt van obtakels vis, dan pas ik daar mijn systeem op aan.....Met penvissen zit ik altijd in de buurt van obstakels en ik vis met een rete dunne lijn en ik krijg ze er altijd weer vandaan.......Het drillen van een vis leer je het beste met een dun penhengeltje in je handen.......En niet met die dikke stokken waar de meeste vissers mee zitten te vissen! Dus ik raad alle statische vissers ook aan om eens te gaan pennen met licht materiaal......Zo leer je op een verantwoorde manier om te gaan met je materiaal en de vissen...ik denk dat leadcore niet geschikt is voor onervaren vissers, maar als je weet waar je mee bezig bent en je gebruikt je gezonde verstand.......waarom niet dan??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 15:13

manfred schreef:
maar als je weet waar je mee bezig bent en je gebruikt je gezonde verstand.......waarom niet dan??

omdat het totaal niet meer nodig is , en dit in de wereld is gebracht voor de karpervissers!.
Korda Safe Zone Sinking Rig Tube , om maar wat te noemen aan een merk!


Leadcore splicen. Jg4c2p

en het leuke is dat je daar ook een chodrig op kan zetten ,het zinkt immers en neemt de bodem profiel makkelijk aan Wink .
en wees nou eerlijk de meeste? dukdalven zij rond en glad in de vaart! , teminste die ervaring heb ik dan weer , na al die jaren op de vaart vissen , je leerd een hoop dan !.( ik moet er niet aan denken als de karper vast komt te zitten in de mat van de vaart)

en een tijdje terug had jos er nog een mooi artikel van geplaatst op de KCA-site , wat er wel niet allemaal mis mee kan gaan!.
B.V druk bevist water als sloterplas!.

maar terug weer on-topic het ging over leadcore splitten Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 15:43

Frans Eijsbouts schreef:
en het leuke is dat je daar ook een chodrig op kan zetten ,het zinkt immers en neemt de bodem profiel makkelijk aan Wink .
Ik weet het niet, ik zou denken dat in plaats van dat de rubber kraal bij lijnbreuk verschuift en de onderlijn lost, misschien de gehele tube loskomt met kraal en al? Leadcore zit geknoopt aan de wartel, de tubing steekt alleen in de sleeve van het lood. Toch?


Dat artikel ging overigens over een voorslag. Als je loodsysteem niet klopt een echte 'killer'. Doe je het goed, dan is er met een voorslag niks mis.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 17:05

Jos Holla schreef:
Ik weet het niet,

jos heb je er al eens mee gevist , bedoel uit geprobeert!.( je hebt de tube in verschillende mm en de lijn schiet er doorheen , tegenover normale tube Wink ).
dus de kralen ook ! , mag er wel? lijnbreuk ontstaan.

nu wij er toch over door gaan , wat ik wel minder van deze tube vind ,is dat ie snel minder word met die loodkern erin!.
paar keer ermee vissen en het scheurd snel , dan wint de leadcore met gemaak natuurlijk!.

ik ben ook niet bezig om er een negatiefe klank aan te geven ik probeer ,alternatief op te geven Very Happy .
gewoon omdat ik het niet zo heb op die leadcore Sad , mag toch?.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitimevr 12 feb 2010 - 17:13

Hey, het is toch een forum Wink Laughing .

Belang van de vis staat bij iedereen voorop, we moeten alleen altijd kritisch naar onze systemen blijven kijken, dat is alleen maar goed. Daarom heb ik ook die 3 in mijn ogen veilige loodsystemen van de KCA site in dit topic gezet, stukje voorlichting zeg maar. Ik wist voorheen bijvoorbeeld echt niet dat je de wartel in een safetyclip 'vast' moet trekken, ik wist niet eens dat het kon Embarassed .

Een chodrig is veilig mits de leader (leadcore of tungsten) maar niet los komt van het lood, want dan sleept de vis uiteindelijk nog van alles mee. Met zo'n Korda safe zone leader kan het volgens mij wel heel goed als je liever geen leadcore gebruikt. En vissen zonder weerhaak is ook een optie, al verschillen daar de meningen ook over.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Leadcore splicen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leadcore splicen.   Leadcore splicen. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leadcore splicen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: