Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Grote vissen, grote haken?

Ga naar beneden 
+4
Jan Sturkenboom
Marco
Gaby
Jos Holla
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 18:21

Ik was vandaag een paar rigjes aan het knopen, maar er iets wat me toch wel bezig houdt. Op de infoavond over Abbey vertelde Jeroen dat je niet met te kleine haakjes moet vissen, omdat het hier gaat om grote vissen en grote bekken ...................

Goede tip of kul???
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 18:27

Ik ben van mening goeie tip.... Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 18:38

Persoonlijk vis ik in frankrijk ook eerder met een haak maatje 6 of 4 ipv 8 of 10

Ik denk wel dat het uitmaakt

Stel je haakt een vis met een grote haak en de haak zit niet vol vlees kun je naar een kleinere overgaan

Als je een vis lost ligt het bij velen vaak aan de rig ,obstakels of wier ipv dat ze een grotere haak pakken want thuis haken ze wel

Dus ik begin in frankrijk altijd 2 hengels mt 6 en 1 of 2 mt 4 ligt eraan met hoeveel hengels je mag vissen uiteraard Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 19:02

maar ik denk dat een kleine haak juist meer vlees pakt...
Ik heb twee soorten rigs geknoopt...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 19:23

Als je vissen wilt verspelen zou ik met GROTE Haken gaan vissen, bijv. meerval haken.
Twisted Evil
Terug naar boven Ga naar beneden
Jan Sturkenboom

Jan Sturkenboom



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 19:51

Wat zijn grote haken???? Persoonlijk vis ik de laatste tijd vaak met haakmaatje 8 of 6, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet zo'n Frankrijkganger ben Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 20:02

Martin schreef:
maar ik denk dat een kleine haak juist meer vlees pakt...
...

Ik denk dat hier de waarheid inzit , maar kleiner als maatje 8 zou ik niet gaan Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 20:14

In 2010 was ik samen met mijn maat Rob naar Frankrijk. De eigenaar van het water gaf aan dat je met grote haken meer kans maakte en gaf aan maat 4 te gebruiken.

Vondt dit gelijk al een lul verhaal, zoals Martin al schreef een kleine haak pakt meer vlees. Ben met maat 6 en 8 gaan vissen ( vis ik in Nederland ook mee ) en ving een aantal prachtige vissen. De eerste aanbeten op de hengels van mijn maat gingen allemaal los Evil or Very Mad . Maatje 4 en zeker 5 lossers.

De soort haak en de scherpte van de haak vind ik veel belangrijker!

Laat je niet gek maken Jos en doe waar je een goed gevoel bij hebt!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 20:31

ik sluit me aan bij Tom.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 20:46

Arie Oudshoorn schreef:
Als je vissen wilt verspelen zou ik met GROTE Haken gaan vissen, bijv. meerval haken.
Twisted Evil
ik hoop niet dat je boos wordt maarja ?? cheers

heb je ook een onderbouwing bij dit in mijn ogen kort door de bocht antwoord ????

of is dat omdat jij het zegt Very Happy

het is zo kortaf gezegd Very Happy

ik denk dat jeroen het zeker niet voor niks zegt en dat dat op abbey dan voornamelijk in zijn geval het beste heeft gewerkt blijkbaar en heeft hij daar niet de meest lullig vissen gevangen

meld je eens aan op het facebook van rainbow ook daar vroeg iemand de vraag welke haken hij daar het beste kon gebruiken en daar zeggen toch niet de eerste de beste dat ze er zelfs met een mt 2 Shocked vissen nu zwemmen daar voornamelijk knollen natuurlijk Very Happy en daargaan we niet voor naar frankrijk Very Happy
of zullen die gesponsord worden door de grote halken fabriek???

@ martin

ik kan het met je eens zijn maar zou het niet kunnen dat een mtje 8 wel vol zit maar misschien toch niet genoeg vlees heeft om het gewicht of de kracht van de vis te houden ?? een vraag he

als ik ff een raar voorbeeld een haak 8 in je vinger trek lekker vol en een haak 4 welke zal er eerder losgaan?? dus hoe groter de kracht of hangend gewicht....................????tja vul maar in........... ik weet het niet

ik zeg ook niet dat ik gelijk heb ik vertel mijn ervaring mijn grotere vissen hebben ik toch op een enkele na allemaal op 6jes en 4 tjes gevangen zoals tom aangeeft hij op 8jes dus zo zie je maar iedereen heeft toch zijn eigen ervaring en zal het voor de meeste proberen blijven

o ja als er iemand fox haken vis er zit ook nog een mt tussen 6 en 8 bij fox en wel de 7 cheers

gr marco


Laatst aangepast door Marco op zo 11 maa 2012 - 22:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 20:57

@Marco:

Het zijn twee verschillende dingen die je stelt.
In eerste instantie denk ik dat een kleinere haak (max mt 8 voor mij) sneller vlees grijpt dan een grotere.
Dan je opmerking over genoeg vlees op een kleine haak.

Natuurlijk pakt een kleine haak minder vlees als een grote en zal de grote haak dat beter kunnen "dragen".
Maar dan moet ik er voor zorgen tijdens het drillen dat het goed gaat, misschien 10 minuten langer drillen.

Ik vergelijk het met een 1.75lbs hengel of een 2.75 lbs hengel...
Ik geloof dat je ze met beide binnen kan halen, maar met de lichtere zal het langer duren...
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 21:15

@ martin

ik weet niet schreef ik toch Very Happy en i.d.d. het is een combinatie van

nog een andere optie zie foto



Grote vissen, grote haken? 345ls0i

allebei mt 6 en toch een groot verschil wat is groot en wat is klein??

is het de maat die wat zegt of de onderlijn en soort haak ????


ik denk dat jeffrey HAAK het wel weet die heeft de naam cheers cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 21:50

het gaat om klein of groot...
ik heb gezegd hoe ik er over denk.
Voor Abbey heb ik mijn werk gedaan Laughing Laughing Laughing
(Nu Jos nog...)
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeffrey Haak

Jeffrey Haak



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 21:52

Marco schreef:



ik denk dat jeffrey HAAK het wel weet die heeft de naam cheers cheers

lol! lol! haha

Ik heb er niet zoveel verstand van, ik zou gewoon vissen met de rig en haak waar je zelf vertrouwen in heb! Of probeer op je linker hengel een kleine haak en op je rechter een grote haak, en kijk wat beter vangt!

Grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
Tom Engel

Tom Engel



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:22

Marco, leuke discussie. Volgens mij vang je vis aan de montage die je veel gebruikt en dus vertrouwen in hebt.

Kleine haken zijn 9 van de 10 x scherper dan grote en zullen dieper indringen en dus veel vlees pakken.

Het verhaal van Abbey en Rainbow is appels met peren vergelijken. Rainbow staat vol met obstakels en daar heb je haken met body nodig. Abbey kan vol met wier staan en ook dan komt er kracht op je haak te staan en dit kan dus een rede zijn om een maatje groter te gebruiken.

Het voorbeeld dat Jeroen het wel weet is leuk maar Jeroen vist ook met een montage waar hij vertrouwen in heeft en dus altijd mee vist. Jeroen vist ook altijd op de beste stekken van Abbey en kan de zwemroutes van de vis. Jeroen vist ook altijd met Mainline omdat hij daar een contract mee heeft. Wil niet zeggen dat wat jeroen zegt niet de juiste optie is, maar zomaar aannemen dat het goed is?

Voorbeeld van mij uit 2010 was op Lac de Grosley, de eigenaar wist ook te vertellen dat je met grote haken moest vissen en met Pro-line bollen die hij natuurlijk verkocht. Verder vooral niet te veel voeren want dan maakt iedereen natuurlijk kans op een visje waar ze voor betaald hebben. We vingen in die week 30 van de 42 gevangen vissen op dit water met 15 andere vissers, aan kleine haken met andere bollen en we hebben er bijna 30 kilo voer door heen gejaagd in 4 dagen. Wil niet zeggen dat we niet naar de kenners moeten luisteren maar die doen ook vooral waar ze zelf vertrouwen in hebben.

Leuke discussie, Mark van Laar wat is jouw mening Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:30

@Arie: een beetje onderbouwing kan inderdaad geen kwaad.

@Marco: de grootte van de haak is volgens mij (en jou ook vermoed ik) niet de lengte van de haaksteel maar de ruimte tussen de haakpunt en het gedeelte van de haaksteel wat er evenwijdig aan loopt. Ik ga inderdaad wel met jou mee mbt het dragen van het gewicht icm de dikte van de vlees-laag in de bek.

Daarnaast ben ik wel geneigd om Jeroen hierin te geloven, hij heeft natuurlijk wel buitengewoon veel ervaring op Abbey. Ik vis tegenwoordig voornamelijk met maatje 8, maar overweeg speciaal voor Abbey toch maatje 6 te gebruiken. En dan vooral om te voorkomen dat een klein haakje alleen een velletje pakt ........

Ik denk overigens dat met 'groot' maatje 6 wordt bedoeld, veel groter lijkt me helemaal niks ..............
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:35

Tom
Ik denk dat je gelijkt hebt Very Happy vandaar ook dat ik mijn ervaring zeg

Appels met peren vergelijken ook misschien vandaar mijn vraag naar arie want onderbouw het eens want arie brengt het alsof het regel is ik hoop ook dat het niet verkerd opgevat word wat ik niet verwacht Very Happy

Dat jeroen het wel weet bedoel ik ook in dit geval abbey gericht Very Happy

Maar interessant is het wel Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:41

@jos

Inderdaad de bocht en de ruimte tussen de haak en de steel.

Ook ik vis veel met 6 in frankrijk maar de vis op mijn abatar als voorbeeld op een 4 met 2 x 20mm boilies

De haak zat ramvast en vol vlees voor mij persoonlijk voldoende bewijs dat wat grotere haken best kan bij grote vissen met grote bekken

Maar ben benieuwd naar andere ervaringen Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:47

om het nog ingewikkelder te maken ( ik zie van alles voorbijkomen )

waar het omgaat is dat je de vis goed land....

dan is het een totaal plaatje van de juiste soepelheid van je hengel in combinatie met rekbaarheid van je lijn
wil je ubberhaupt gaan discusieren welke haak beter is een grote of een kleine haak !!


maar vooralsnog moet ieder doen voor zichzelf waar die vertrouwen en ervaring in heeft.


suc6 in frankrijk Very Happy


Laatst aangepast door Rene Zwaap op zo 11 maa 2012 - 22:50; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 22:48

Zeker met grotere bollen vind ik een wat grotere haak wel kunnen, maar maatje 6 lijkt me voor mij toch wel max.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimezo 11 maa 2012 - 23:23

Marco; een grote haak is veel dikker en dringt veel moeilijker door het vlees heen. Een grote haak zit niet klem om de lip van de vis heen en daar zit nu juist het probleem in, deze grote haak heeft alle ruimte om alle kanten op te draaien waardoor deze VEEL eerder losloop uit het vlees. Heb in de loop der jaren al heel veel mensen de tip gegeven om veel kleinere haken te gaan gebruiken, de mensen die het zijn gaan doen verspelen zelden nog een vis.

Op grotere haken heb ik echt vreselijk veel vissen verspeeld, nadat ik over ben gestapt naar maat 8 en 10 verspeel ik op de 150 vissen die ik ongeveer per jaar vang tussen de 2 en 5 vissen per jaar. Veel mensen denken dat grotere haken veel sterker zijn dan kleinere haken, ook dat vind ik bull shit. Op de rivier vis ik ook gewoon met maatje 8 of zelfs 10, meer dan een uur staan drillen met een 1.5 en 1.75 meter meerval nog nooit een losser of uit buigende haak op gehad.

Vis je met een 25 of 30 mm bol gewoon een langere hair gebruiken van een 50 mm. In de lezing die ik ga geven zal dit zeker een hoofdpunt worden die ik zal tonen over grote en kleine haken en de voordelen hiervan. Het is ook heel simpel; Vis een jaar met 1 hengel met grote haak en 1 met een kleine haak,, kan je nu alvast verzekeren dat je na een jaar nog alleen maar met kleine haken zult vissen.

Grote haken zijn veel dikker en echt super bot, kleine haken....

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimema 12 maa 2012 - 0:51

Leg bijvoorbeeld een grote haak (een maatje 2 of 4 de drennan boilie hook waar we vroeger mee visten) eens op je hand met 100 gram lood, trek deze maar of liever gezegd PROBEER deze maar eens in je vlees te trekken op het gewicht van het lood. Zal niet meevallen.
Probeer nu op deze zelfde manier maar eens met een gamakatsu super hook maatje 8 of 10,,..... Zal ik alvast de docter bellen???? Deze zit vast.

Deze en heeeeeeeel veel andere haken heb ik getest aan de waymaster met een emmer water die ik steeds bij vulde zodat de druk op de haak steeds groter werd. Grotere haken braken bij bosjes af, de kleinere haken gingen tot zelfs 22 kilo, maar ik wijk af.

Wat dringt beter door in een harde karper bek??????? Een dunne speld of een spijker?

Oke, je hebt een sterke haak gevonden, trek je dan alle vissen op de kant met deze sterke haak? Nee dus. Met Mark van de Laar vaak genoeg over gesproken dat mensen vertellen na een wedstrijd: we hebben 8 runs gehad en toch mooi 3 op de kant. Mensen neem mij niet kwalijk, deze score of hoe je dat ook schrijft is zeer slecht. Ik vis vaak alleen, maar zo nu en dan ook met andere mensen. Als ik met andere mensen vis kan ik het nooit laten om met mijn kauwtjes aan andermans haken te voelen of deze scherp zijn, zijn deze zo bot dat je daar niet eens een condoom mee lek kan prikken roep ik dan altijd,, leuk he mensen vissen hahahaha ..........

Tom, Jos, Martin, Rolff Rody Ronnie in het verleden en johan natuurlijk kunnen beamen dat ik deze uitspraak te vaak hebt gedaan, Als ik bij jos ga kijken of als we samen vissen dan moet ik altijd de haak van jos slijpen. Ook vreemd dat sinds ik dit doe Jos later belt: ik had een karper, ook vaak genoeg kreeg jos een run en verspeelde hij deze vis,, je raad het al; DE HAAK WAS BOTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

Slijpen die haak! De haak moet het werk doen mensen, die vis moet op de mat komen, iedere vis zelfs en dat kan als je haken voor 110 % bloed scherp zijn. Ja, die kleine rot haken toch, wat hebben die mij een vissen op de kant gebracht. Sinds ik een tijdje geleden met rolff ben gaan vissen verbaasde het rolff dat ik niks verspeelde op mijn vertrouwde stiff rig, met name de D, Rig nog nooit zo,n goede rig tegen gekomen. Altijd in de hoek gehaakt, rolff en ik maken O. A. nu van iedere vis die we vangen foto,s van waar en hoe de haak gehaakt zit.
Goh,, ben al half met een lezing bezig.

Rolff vist zinds een tijdje nu ook met 1 hengel met de D, rig, ook hij is overstag, zal verder geen namen noemen. Grote haken zijn eerste klas slopers van de karperbekken, lange sleep sporen aan de binnen wang zijde totdat de haak eindelijk vlees pakte in de onder lip, waar komen die verrotte bekken vandaan? Juist ja grote lompe haken.

Sinds ik 12 jaar geleden alweer met steeds kleindere haken ben gaan vissen heb ik werkelijk nog nooit een sleepspoor in een karper mond gevonden, altijd onder in de lip in de hoek gehaakt, in mijn ogen geen betere plek te vinden voor een haak die d,r niet meer uit wil en mag. Ik kan je alvast verzekeren dat je heel lang bezig zult zijn als je dat voor het eerst moet onthaken als deze in de hoek gehaakt zit,, je vingers krijgen geen grip op de haak,, ook daar is weer een foefje voor, niet trekken maar duwen.

Zoals je ziet marco voel ik mij zeker niet aan gevallen, in tegendeel zelfs, in dit zoort onderwerpen kan en wil ik m,n ei kwijt, andere mensen helpen hun vangsten te verbeteren, daar is een forum toch voor, mensen durven vaak niets te vragen omdat zij bang zijn met de grond gelijk gemaakt te worden, en dat alleen maar omdat zij iets vragen over hun hobby. Alleen al over dit onderwerp kan ik een boek schrijven.

Vragen vragen en proberen daar komen we allemaal verder mee.
Wat een leuk onderwerp.

Terug naar boven Ga naar beneden
Marco

Marco



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimema 12 maa 2012 - 5:49

kijk dit is een antwoord ipv zo kortaf Very Happy

1 ding lijkt me sterk dat jos regelmatig belt ik heb een karper gevangen maar je zal abuis zijn en brasem bedoelen???? Very Happy (grapje jos)

en dat een kleine haak eerder pakt ben ik ook met je eens vandaar dat ik zeker in nl ook met kleinere haken vis zoals dus de 8 en heeeeeeel soms een 10 Very Happy

en misschien probeer ik in frankrijk dit jr ook wel een keer een kleinere haak heb 4 hengels daar dus op 1 kan geen kwaad Very Happy

maar mijn gevoel gaat toch nog graag naar een 6 we zullen zien:-)









Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimema 12 maa 2012 - 9:13

Da's inderdaad een reactie met onderbouwing, daar hebben we meer aan dan aan losse kreten. Ik weet wel dat jij al je uitspraken baseert op ervaring, maar soms is dat even niet genoeg Laughing Laughing Laughing

@Marco: en al die brasems zitten perfect gehaalt Wink Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Dennis van Wel

Dennis van Wel



Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitimema 12 maa 2012 - 10:58

Dit is nou eens een interessant onderwerp wat ik met veel aandacht volg..
En vooral omdat er normaal gereageerd word en netjes en goed antwoord gegeven word met onderbouwing etc..
Ga vooral zo door heren... maar klein of groot??? that's the question
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Grote vissen, grote haken? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Grote vissen, grote haken?   Grote vissen, grote haken? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Grote vissen, grote haken?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De grote boodschap tijdens de wedstrijden .....
» Vissen noorderplassen
» nacht vissen
» Beroepsvissers / stropers / meldingen!!
» Dagje mei bij "Onze Vissen".

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: