Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vissterfte Flevoland

Ga naar beneden 
4 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 7 jan 2010 - 12:53

De aanhoudende winter, en dan met name de sneeuw zal niet te goeden komen aan de karper populatie. Ben zelfs al weer bang voor de gevolgen hiervan, moet dan ook steeds weer denken aan de winter 1995 1996 1997, de sneeuwval heeft toen de karper populatie enorm uit gedunt hier in de flevopolder, en natuurlijk elders in het land.

Weet nog als de dag van gisteren /en toch alweer 15 jaar geleden/ dat ik andere karper vissers ging bellen met het verzoek dat we met z'n allen kettingzagen zouden gaan huren om zo op de kanalen hier wakken zouden gaan maken zodat de vissen weer licht en dus zuurstof zouden krijgen,, de mede vissers lachten mij toen heel hard uit,, stuk voor stuk riepen zij dat de vissen echt niet dood zouden gaan door een ijs en sneeuw laag. Daar stond ik dan met m,n goede bedoelingen jegens onze vriend de karper.

Toen het ijs eindelijk verdwenen was belde oude karpervriend guus op met de mededeling; Arie dit wil je niet zien, honderden karper dood in het kanaal. Snel de auto in gesprongen en naar de sluis gereden. Nou die honderden waren in het echt duizenden karpers die dood tegen het gemaal dreven. In de oostvaarders plassen waar zoals bij iedere ijstijd vaak weer als eerste word geschaatst, het zelfde liedje, om de paar meter zag je karpers in het ijs gevroren zitten.

Onze dieren vrienden van STAATS BOS BEHEER hadden net voor de winter inviel het waterpijl van het diepste punt 75 cm naar 30 cm laten zakken, gevolg laat zich raden, diepvries ingevroren karpers. BEDANKT STAATS BOSBEHEER. Gevolg van dit alles was zeer goed merkbaar met de vangsten in de latere jaren.

Veel minder vis, maar vaak wel grotere vissen, nu hoefden de vissen veel minder voedsel te delen, gevolg; meer voedsel voor de vissen. We zullen het zien in de toekomst.

Arie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 7 jan 2010 - 14:55

Laten we hopen dat een dergelijk drama ons bespaard blijft. Anderzijds is het wel een onderdeel van de natuur: de zwakkeren vallen af, de sterkeren overleven. Bij veel sterfte zie ik overigens wel ruimte voor een Spiegelkarper project, of het uitzetten van edelschubs (wat dat dan ook mag zijn).

Maar laten we eerst maar eens rustig afwachten, zo extreem is het volgens mij nog niet. Ik maak me meer zorgen on de sierwateren hier, die hadden allang gebaggert moeten zijn ondertussen ......
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 12:25

Ondertussen lees ik her en der slechte berichten, bijvoorbeeld hier: wintersterfte.

Het zou me niks verbazen als het straks in de sierwateren helemaal misgaat!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 12:54

Ik heb zojuist contact gehad met Sportvisserij Nederland en besproken wat eventueel de mogelijkheden zijn om vissterfte te voorkomen (voor zover dat nog kan). Eigenlijk is er maar 1 antwoord:

Het voorkomen van vissterfte begint in de zomer met goed wateronderhoud. Voor de sierwateren geldt dat daar geen sprake van is, hoe vervelend dat ook is.

Zijn er opties? Weinig!

Je kan de wateren bemalen zodat er een luchtlaag tussen het ijs en het water komt, maar dat is levensgevaarlijk voor schaatsers/spelende kinderen, dus dat valt af.

Hakken wakken heeft geen zin meer op omdat de dooi al intreedt.

Doorspoelen zou kunnen, daarvoor bel ik vanmiddag wederom met de gemeente en met het Waterschap, die zijn nu niet bereikbaar.


Het enige wat rest is compensatie. Als er inderdaad grote vissterfte optreed kunnen we de gemeente en het Waterschap aansprakelijk stellen en bijvoorbeeld afdwingen dat zij de kosten voor nieuwe vis voor hun rekening nemen. Maar dat is natuurlijk toekomstmuziek omdat er eerst onderhoud gepleegd moet worden, en dat staat momenteel gepland voor najaar 2010 ivm problemen met vergunning ed.

Wat wel handig is, is om vissterfte aan te kunnen tonen met zo veel mogelijk foto’s, dus mocht het mis gaan, en je ziet het, neem foto’s en stuur ze met vermelding van de locatie naar mij toe.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 13:30

Ik heb inmiddels het Waterschap gesproken, maar ook doorspoelen betekend gevaar voor schaatsers, en dat risico wil een gemeente echt niet lopen. Maar goed, ik bel straks alsnog even.


Update: bellen is mailen geworden, het aanspreekpunt was al naar huis.


Laatst aangepast door Jos Holla op do 14 jan 2010 - 14:51; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 14:07

Nog een link: effe klikken
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimedo 14 jan 2010 - 20:45

Heb de link over vis sterfte even beken en blijkt dat m,n vermoedens jammer genoeg klopten.
Straks hier het zelfde liedje in de polder, en vergeet niet dat we niet alle dode vissen zullen zien i.v.m het naar de bodem zakken, pas als de gassen z,n werk hebben gedaan komen de vissen naar boven drijven.
Triest allemaal.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimevr 15 jan 2010 - 2:17

Leuk is het niet, maar in de vaarten is het niet het gevolg van achterstallig onderhoud. Dat is gewoon een grill van de natuur. In de sierwateren is dat helaas anders.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 1:12

Bericht uitgegeven door RAVON op vrijdag 15 januari 2010

Voor vissen is ijsvorming in de winter niet direct een bezwaar. Onder ijs kan - in koud water - zelfs meer zuurstof oplossen. En wanneer hun lichaamsprocessen op een lagere stand staan, verbruiken vissen minder zuurstof. Komt er echter sneeuw op het ijs, dan wordt het een ander verhaal. Wanneer op het ijs een laag(je) sneeuw komt, kan er geen licht meer in het water komen. De algen kunnen zonder zonlicht geen zuurstof produceren, waardoor langzaam het zuurstofgehalte daalt. Bij een lange periode van vorst kan onder een met sneeuw bedekte ijslaag vissterfte optreden als gevolg van zuurstofloosheid. Sommige soorten als de zeelt en de kroeskarper gaan niet dood, maar raken in een toestand van schijndood. Als de omstandigheden weer gunstig zijn, komen ze weer bij.

Kwel
In gebieden waar (zoute) kwel of gasbronnen voorkomen, welt zuurstofloos en voedselrijk water op. Op deze plekken is de sterfte van vis onder ijs vaak groter en massaler. Aan het begin van een vorstperiode is een kwelplek door de stroming minder snel bevroren en daardoor herkenbaar in de sloot. Vissen trekken naar dergelijke plekken toe en kunnen opgesloten raken.

Watervogels
Houdt de vorst langer aan, dan verzamelen ook watervogels zich in windwakken of nabij de zoute bronnen. Dit heeft een negatief effect op de waterkwaliteit. De watervogels bemesten het water zeer sterk. Deze bemesting wordt intensief afgebroken door bacteriën en schimmels. Daar hebben de bacteriën en schimmels echter wel zuurstof voor nodig. Het zuurstof onttrekken ze aan het water, waardoor er in de onmiddellijke omgeving een zuurstoftekort en dus ook vissterfte kan ontstaan. Het bijvoeren van de vogels in deze wakken betekent voor vissen dus een extra nadeel.

Elk nadeel heeft zijn voordeel
Vissterfte in de winter heeft vaak (begrijpelijke) negatieve reacties van het publiek tot gevolg. Toch is het optreden van een dergelijk vissterfte in ecologische opzicht niet zonder meer negatief te noemen. Vaak zijn het de gevoeligste soorten en de grootste exemplaren die het eerst doodgaan. De soorten die hier van nature voorkomen zijn aangepast aan het overleven onder zuurstofarme omstandigheden. Na een periode van lange vorst waarbij veel (grote) karpers en brasems zijn doodgegaan kan de bedreigde kroeskarper van de situatie profiteren. De voor veenweide districten 'gebiedseigen' kroeskarper kan zo de woonplaatsen van zijn concurrenten innemen.

Wat werkt?
Verwijderen van de sneeuw - over grote oppervlakten waar diep water onder staat - is een zeer succesvolle actie. Algen kunnen dan weer zuurstof produceren en zo kan op een natuurlijke manier zuurstof aangemaakt worden onder het ijs. Water langzaam over het ijs laten stromen waardoor de sneeuw smelt, kan een hulpmiddel zijn. Zeer grote wakken aanbrengen - zonder dat daar waterwild in komt - is eveneens kansrijk. Te kleine wakken trekken echter veel vissen aan en dit leidt weer tot een verslechterde situatie door de hoge concentratie vissen en het relatief lage zuurstofgehalte. In het verleden werd stro verspreid in dergelijke grote wakken. Dit voorkomt enerzijds het verblijf van watervogels en anderzijds het dichtvriezen.

Wat werkt niet?
Het oppompen van water en vooral het geforceerd beluchten, leidt tot opwerveling van bodemslib. Dit kost weer veel zuurstof en heeft hiermee een averechts effect. Het vangen en overzetten van vis in open water heeft weinig effect en komt neer op het verplaatsen van het probleem.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 9:41

Ik denk dat de bewoners van almere buiten nog een leuke verassing staat de wachten......
Ik verwacht een drama Sad
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 11:29

Misschien valt het mee ......... omdat er ondertussen al bijna geen vis meer zit!
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 12:47

Tja, dat is waar, maar ik denk dat we een ander plekje voor ons blinkertje kunnen gaan zoeken Crying or Very sad
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 12:58

Jos Holla schreef:

Wat werkt?
Verwijderen van de sneeuw - over grote oppervlakten waar diep water onder staat - is een zeer succesvolle actie. Algen kunnen dan weer zuurstof produceren en zo kan op een natuurlijke manier zuurstof aangemaakt worden onder het ijs. Water langzaam over het ijs laten stromen waardoor de sneeuw smelt, kan een hulpmiddel zijn.
Wat zou dit doen met de kwaliteit van het ijs mbt schaatsen??? Het zou met de brandweer toch wel te regelen moeten zijn op kwetsbare gedeeltes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 16 jan 2010 - 15:31

Ik heb een bericht naar de gemeente gestuurd of zij weten of het ijs gevaarlijk wordt als je de sneeuw eraf spuit, of juist niet. Anders kunnen we knelpunten gaan bepalen en die kunnen we dan (mocht er volgend jaar langdurig ijs met sneeuw komen) misschien samen met de brandweer schoon gaan spuiten. Lijkt me wel een leuke happening Laughing Laughing Laughing .

Vissterfte Flevoland 2s66k2a

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimezo 17 jan 2010 - 13:02

hhmmm...zou wel heel erg triest wezen dat alle vissen in de o zo mooie sierwateren van almere dood gaan! Mad Sad
idd marc moeten wij andere plekken zoeken voor het snoeken enzo...triest gewoon!
omdat die ***** gemeente hiero in almere alleen aan bouwen,bouwen en nog eens bouwen denken en niet aan onderhoud enzo aan de bestaande wijken! Mad Crying or Very sad
enigste is hopen dat deze shit zooi snel oprot en veel gaat regenen! Very Happy


gr ian.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 20:16

Nou, op sommige plkken is het echt misgegaan dus: effe klikken.

Walgelijk om te zien, maar wel de realiteit. En klik hier voor een overzicht ...............
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 20:21

Om te janken is het! Sad Zo te zien was het wel een putje van niks met een dikke overbezetting...maarja evengoed nog zonde! Sad
Jos,nog wat meer gehoord van de cultuurwateren en huis wateren? Neutral
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 22:34

Nee, er schijnt wat dode vis in Almere Haven gezien te zijn, maar meer info heb ik niet. De belangrijkste reden voor het uitblijven van vissterfte in Almere Buiten is volgens mij simpelweg het feit dat er bijna geen vis meer zit. Maar goed, de winter is nog niet voorbij.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 22:37

Question Question Question Waar is de vis dan in Almere -Buiten? Question Question Question
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 22:51

3 jaar terug is er een behoorlijk klap uitgedeeld in de zomer, en begin vorig jaar is het ook misgegaan met maaien. Ik heb echt het idee dat er niet veel meer over is. Hopelijk wordt er eind van het jaar gebaggert, daarna gaan we eens kijken wat we hiermee gaan doen. Misschien een visstandonderzoek, en dan wat uitzetten??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 23:30

het water in de oostvaardersbuurt loopt toch helemaal door almere heen?
Daar zat behoorlijk wat karper.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 23:33

Klopt, maar dat water is ook wel in orde. Het gaat om het 'oude' gedeelte, wat slechts middels een buis verbonden is met de Seizoenen en Oostvaardersbuurt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimeza 13 feb 2010 - 23:35

aha, nou..., dan wachten we af... Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
Ruud Hinse

Ruud Hinse



Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimezo 14 feb 2010 - 12:03

Jos Holla schreef:
Nee, er schijnt wat dode vis in Almere Haven gezien te zijn, maar meer info heb ik niet. De belangrijkste reden voor het uitblijven van vissterfte in Almere Buiten is volgens mij simpelweg het feit dat er bijna geen vis meer zit. Maar goed, de winter is nog niet voorbij.

Ik heb hier in de hoven daar nog niks van gezien daar is tot nu toe nog geen dode vis gelukkig maar


Laatst aangepast door Ruud Hinse op zo 14 feb 2010 - 15:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitimezo 14 feb 2010 - 13:58

hier in waterwijk ook nog niets gezien.......laten we hopen dat het zo blijft....zitten wat mooie kanjers hier in de watertjes om mijn huis...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vissterfte Flevoland Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vissterfte Flevoland   Vissterfte Flevoland Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vissterfte Flevoland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vissterfte.
» Vissterfte
» Vissterfte Weerwater.
» Melden vissterfte.
» Nachtvissen in Flevoland.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: