Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Mijn rig.

Ga naar beneden 
+3
Gaby
Rene Zwaap
Jos Holla
7 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimevr 23 jul 2010 - 10:41

Om behalve gezellig en gemoedelijk toch vooral ook informatief te blijven heb ik hieronder een afbeelding van de rig geplaatst die ik tijdens de Vrije Slag gebruikt heb.

Mijn rig. 2n9mi9

gevlochten onderlijn van 14 centimeter
putty erop om hem goed op de bodem te krijgen
een line aligner en rubber op de haaksteel om hem beter te laten draaien
een Fox klauwhaakje met gebogen punt om te voorkomen dat hij té snel prikt

alle vissen netjes gehaakt, dus hij werkt (hoewel je natuurlijk nooit weet hoeveel aanbeten hij gemist heeft).

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 25 jul 2010 - 9:02

Mijn rig. Stiff_rig_01

maar dan zonder krimpkousje Very Happy

en deze gebruik ik ook altijd Very Happy

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimevr 30 jul 2010 - 15:31

jawel hoor .
vis 80% met combi rigs!.( doen hun ding dus ga niet te moeilijk doen.)


Mijn rig. 27zah51

gbruik altijd coating matriaal die je kan strippen dit geval is het skinless van PB (25LB) mag ook graag cocoon gebruiken van JRC(15lb).
lengte rigs 12 tot 15 cm lang ongeveer.

bovenste rig is met een longshank van PB maat je 6 door geknoopt naar de punt met de bledknoop om hem meer naar beneden laten te komen met in haking en dan die nieuwe aligner erop voor de longshank.

onderste rig is met een wide cap van korda maat je 8 ( wil ook wel naar 10 eens gaan) en even eens met de nieuwe aligner maar dan voor de shortshank.

ben er nog dus niet helemaal uit of ik die nieuwe aligner blijf gebruiken omdat ik ze te zacht vind tot op heden.
en ik moet toch blijven stomen voor stijfheid voor deze rigs , het kan dus zijn dat ik terug val weer op de shrink tube.
dus deze twee rigs doen het voor mij !!(meerendeels).

PS>strip ze meestal niet te ver alleen nog zo tot de haak kan draaien.

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimevr 30 jul 2010 - 23:27

Ziet er goed uit zo, zeker met die line aligners van PB.. Hoe maak je die knoop op de haaksteel? Op de manier die Ian had aangegeven?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimevr 30 jul 2010 - 23:41

Jos Holla schreef:
Hoe maak je die knoop op de haaksteel? Op de manier die Ian had aangegeven?

yep weet niet beter doe die knoop al sinds mijn kinderjaren.
doe meestal 2 of 3 omwentelingen.
zet ze nog wel dan zo los dat ik nog de lengte van mijn hair kan bepalen en trek het dan vast.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 31 jul 2010 - 16:45

Deze knoop werkt prima, en is inderdaad de knoop die ik vroeger ook wel eens gebruikt heb.

https://kc-almere.actieforum.com/alles-met-betrekking-tot-rigs-f12/knoop-in-haakbocht-in-plaats-van-rubber-t511.htm

Was wel weer even oefenen, en belangrijk is dat je bij het begin niet de lijn door het oog van de haak haalt. Deed ik dus wel, en dan lukt het niet Mad . Enige probleem is, dat de hair bij mij toch 1 cm langer wordt dan de bedoeling was, dus dat is iets om rekening mee te houden. Maar misschien ook een kwestie van oefenen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 31 jul 2010 - 19:24

zal van de week wel ff een fotootje schieten
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 1 aug 2010 - 20:17

We wachten geduldig af. En hoe meer onderlijnen hoe leuker, dus zet ze er maar bij als je wilt!



Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 1 aug 2010 - 20:48

Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die deze gebruiken maar ik vind het wel prettig.. What a Face
Ik moet ff een foto maken maar zal em hier neerzetten ,de rig met verstelbare hair(lekker makkelijk) lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 15:02

Hieronder mijn rigs met de PB line aligner, één met de korte en één met de lange:

Mijn rig. 20gxhlg

..... én mijn KD rig met plastic mais.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 15:15

hierbij een tweetal rigjes zoals ik ze geregeld gebruik.
rig2 met een krimpkous linealigner die over het algemeen de voorkeur krijgt omdat ik hem wat minder lomp vindt maar als ik lui ben werkt de pb linealigner ook wel prima. (rig 1) overigens strip ik mijn gecoate onderlijn materiaal veel verder dan bijvoorbeeld frans omdat ik van mening ben dat het zo kort strippen van de coating de bewegingsvrijheid van de haak en dus ook de inhaking ernstig belemmerd.

Mijn rig. 390561024

ik zal morgen nog wel even een foto van mijn favoriete pop up rig plaatsen maar nu eerst even een nachtje vissen Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 15:23

Wat me opvalt is de plek waar de hair de haak verlaat. Jouw kennende is daar wel over nagedacht .......
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 17:10

zal ik morgen wel even iets meer over uitwijden.... nu naar de waterkant
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 20:00

Jos Holla schreef:
Wat me opvalt is de plek waar de hair de haak verlaat. Jouw kennende is daar wel over nagedacht .......


weet niet of je dat idd nog nooit gezien? hebt jos . maar dat is vrij gewoon hoor dat ze daar de hair verlaten.
mijn onderste rig zit ook zo in elkaar met de hair daar.

@ mark kan het voorstellen dat je denkt dat mijn rigs geen vrijheid hebben ( zo dacht ik er ook over).
nu wil het geval dat ik zoals de meeste karpervissers meteen kijk hoe de rig haakt . dus waar de haak in de bek zit na de aanbeet.
nu wil het dat deze rig toch zo'n 90 % de onderlip pakt( 100 % is natuurlijk altijd beter) . ben er vrij content mee als de rig zo zijn werk doet.
maar niettemin zal ik eens de rigs maken die jij nu laat zien . had ze al eens in het verleden zo en was er toen niet helemaal weg van.( dus meer weg strippen).

@ jos. zien er goed uit kerel die rigs , heb je mooi werk van gemaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 20:30

Ik strip hem helemaal niet en gebruik ook geen krimpkous alle vissen netjes onderin gehaakt met de Fox cortex 20 LB Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 20:45

Frans Eijsbouts schreef:
mijn onderste rig zit ook zo in elkaar met de hair daar.
Ik zag het al inderdaad. Toch eens mee stoeien dan maar Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 21:37

Ronnie schreef:
Ik strip hem helemaal niet en gebruik ook geen krimpkous alle vissen netjes onderin gehaakt met de Fox cortex 20 LB Very Happy

een soort van stifrig dus ronnie of niet?.
plaats eens een foto . dan weten andere ook hoe je het bedoeld Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimeza 7 aug 2010 - 21:58

Ja klopt frans ik zal morgen even een foto maken
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 14:45

Vanmorgen ook weer even wezen klussen, ik zag gisteren dat ik nog van die 'mouth snaggers' had. En met de rigjes die ik her gezien heb is dit het einresultaat:

Mijn rig. 34t6fs3

Helaas niks op gevangen, dus hoe hij haakt moet ik nog even afwachten. Op de rigs met de PB line aligners had ik wel 2x een brasem. Allebei perfect gehaakt, dat is in ieder geval het positieve van deze dag.

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 14:46

Brasem zit altijd goed gehaakt... Shocked
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 14:48

Mwah, ze schieten ook wel eens los, zelfs dat gebeurt bij mij ............. Laughing Laughing . Maarreh .... mooie rig, toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 14:54

Yup ziet er zeker mooi uit! Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 15:51

hierbij zoals beloofd mijn favoriete pop up rig..

Mijn rig. 390597134

@Jos.. hoe verder de hair vast zit in de haakbocht hoe makkelijker dat de haak naar binnen gaat met het haakaas (positief). zodra de karper met deze montage geprikt wordt en het haakaas probeerd uit te spuwen zal er druk worden uitgeoefend op de haakbocht door de boilie die de bek verlaat en zal deze er ook weer net zo makkelijk uit draaien achter de boilie aan(negatief).

op de manier zoals ik ze knoop zal de karper (theoretisch gezien) iets meer moeite hebben om het aas met haak op te nemen maar na het prikken zal de druk van de naar buiten gespuwde boilie meer in het verlengde van de haaksteel zijn waardoor er iets meer druk op de haakpunt staat en de karper hem iets moeilijker kwijtraakt. mijn haak heeft op deze wijze geknoopt ook meer bewegings vrijheid ipv overal heen te gaan in de bek achter de boilie aan. overigens denk ik ook dat een karper helemaal niet zo snel moeite heeft met het opnemen van aas en haak maar dat ze hem zeker ook heel makkelijk kwijt kunnen raken vandaar dat ik liever daar iets meer nadruk op leg. voor beide is er wel wat te zeggen.

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 16:05

@frans zoals ik al aangaf strip ik meer van mijn gecoate onderlijn weg om de haak meer bewegings vrijheid te geven voor een makkelijkere en betere inhaking.
mijn vraag aan jou is ...... waar zit het voordeel in om zo min mogelijk weg te strippen en je haak dus beperkte vrijheid te geven?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitimezo 8 aug 2010 - 16:35

Mark van de Laar schreef:
@Jos.. hoe verder de hair vast zit in de haakbocht hoe makkelijker dat de haak naar binnen gaat met het haakaas (positief). zodra de karper met deze montage geprikt wordt en het haakaas probeerd uit te spuwen zal er druk worden uitgeoefend op de haakbocht door de boilie die de bek verlaat en zal deze er ook weer net zo makkelijk uit draaien achter de boilie aan(negatief).
Ik heb zoiets al eens gelezen in het boek van Rini Groothuis. Zelf heb ik het idee dat de haak prikt zodra de karper wegzwemt, en ik heb het idee dat de haak beter prikt als de hair de haak 'hoog' verlaat.

Het spuwen van de haak gebeurt volgens mij vooral op dressuurwater. Hoewel: in die film van Ronald de Jong gebeurt het ook veelvuldig. Dat was op Vinkeveen, dus dit is een tip voor Gaby Laughing Laughing .

Die pop-up rig ziet er goed uit, maar ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van die wartel en die lus. Zelf knoop ik fluorcarbon aan soepel, en dan putty op de knoop. Zelfde effect denk ik.

Ik zie trouwens een gebogen haakpunt, bewuste keuze of ..............????

.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Mijn rig. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn rig.   Mijn rig. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mijn rig.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn laatste meter.
» Mijn bloed kookt .............

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: