Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 indraaien haak

Ga naar beneden 
+4
Ian Luschen
Rene Zwaap
Jos Holla
Marc Heerema
8 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 16:02

Zo in de winter word er flink minder gevist op Karper.
Een mooi moment om het eens over een onderwerp te hebben waar heel veel Karpervissers over praten, maar waar ik niet van overtuigd ben.
Ik ben een beginnende Karpervisser, maar sommige dingen vind ik raar.

Men heeft het vaak over het indraaien van de haak naar de onderlip, want daar moet de haak zitten om de karper er zo min mogelijk last van te laten ondervinden en daar blesseer je de karper ook het minst.
Helemaal goed!
Maar dan de redenering:
een soepele of een stijve lijn en dan langs de hand trekken..
Vervolgens zie je de haak in de hand draaien... Exclamation Exclamation

Maar mag je dat wel zo stellen???
Wie kan mij overtuigen dat dit een goed voorbeeld is om de haak te zien draaien?

Ikzelf denk nl. dat de inzuiging en uitspugen en gewichtsloosheid in het water niet na te apen is.
Wie o wie...
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 16:23

Een haak die altijd naar beneden kanteld zal meestal de onderlip haken.
Op de knoop avond ga je daar een mooi voorbeeld van zien met het loodje op de haak, is niet nieuw maar werkt wel.
Zo kun je met de hair ook de inhaking nog verbeteren.
Ik vis graag met een losse hair op de haak en dan een korte rig, voor een harde bodum perfect maar in een blubberbak zakt vaak het lood te ver weg, ik gebruik dan de shod rig.

Trek je je rig over je hand en prik je dan je hand is het een teken dat de haak draait, hoe snel hij draait moet je de lengte van de rig op aanpassen.
Draait i heel snel (zoals bij mij) moet i wat korter, draait i pas op het laatste moment kan de rig wel wat langer.
Bij optie 1, het snelle draaien zal je de karper anders te ver in de bek haken en kan de haak gaan zwerven en dat geeft lelijke wonden.

Ik ben er ook niet zo heel erg in thuis maar met de knoopavond ben ik heel benieuwd wat er verteld gaat worden Cool


Het is volgens mij wel zo dat hoe langer de rig is hoe meer het natuurlijk gerag van aas nagebootst zal worden, nadeel is wel dat ze meer tijd hebben om het uit te blazen.
Ik kies er voor om vrijwel meteen na het opzuigen contact met de karper te hebben, een nadeel daarvan is dat je kort moet vissen en dus een karper die wat verder weg is niet zal vangen omdat je er simpelweg niet kan komen met je rig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 16:35

Martin schreef:
Men heeft het vaak over het indraaien van de haak naar de onderlip, want daar moet de haak zitten om de karper er zo min mogelijk last van te laten ondervinden en daar blesseer je de karper ook het minst.
Je haakt de karper altijd in de onderlip omdat de haak altijd met de punt naar beneden kanteld. Met een stukje shrink tube kan je de haaksteel verlengen waardoor de haak eerder kanteld, maar dan nog altijd met de punt naar beneden.

De haak kanteld overigens pas als de onderlijn strak wordt getrokken en de haak over de onderlip wil schuiven, dit boots je na met de handpalm. Sommige rigs draaien echter al direct zodra hij richting de bek terugschuift, en haakt dus achterin de bek. Daar zit zacht vlees, en de bek zal inscheuren, dat moeten we niet hebben. Dus een snelle prikker maak je met een korte onderlijn, juist om dat te voorkomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 16:36

Marc Heerema schreef:

Trek je je rig over je hand en prik je dan je hand is het een teken dat de haak draait, hoe snel hij draait moet je de lengte van de rig op aanpassen.
Draait i heel snel (zoals bij mij) moet i wat korter, draait i pas op het laatste moment kan de rig wel wat langer.
Bij optie 1, het snelle draaien zal je de karper anders te ver in de bek haken en kan de haak gaan zwerven en dat geeft lelijke wonden.

Ik ben er ook niet zo heel erg in thuis maar met de knoopavond ben ik heel benieuwd wat er verteld gaat worden Cool



Ik geloof dus niet in je de rig over je hand trekken.
dat is toch niet een representatieve vervanging van de snelheid van opzuigen van het haakaas?
dan nog het uitspugen en een vorm van gewichteloosheid onder water..

Tijdens het opzuigen is de stroming bepalend volgens mij, net als bij het spuwen.
Eigenlijk zeg ik dat je het alleen maar in de praktijk kan testen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 16:52

Uitspuwen is een situatie waarbij je sowieso zelden zal haken, de meeste vissen haak je als de vis het aas opgezogen heeft en weg wil zwemmen, en dan komt die handpalm test wel aardig overeen.

Probleem met uitspuwen is dat de haak achter de boilie aangaat, en dat de steel dan als laatste de bek verlaat. Inhaken is dan uitgesloten. De KD rig zou een treffer kunnen opleveren omdat de hair de haak bijna bij het oog verlaat, bij uitspuwen zal de haak niet direct volledig omdraaien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 17:32

Jos Holla schreef:
Uitspuwen is een situatie waarbij je sowieso zelden zal haken, .

ik denk dat als je stif-rig vist dat het uitsptuffen vermoeilijkt , en dat ie alsnog wegzwemd met de haak .
meestal prikt de haak in de zeikant van de bek dan.

zo maar een gedachten...... study
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 17:44

Een stiff-rig kantelt wel, maar moet dan wel een scharnierpunt hebben, doorgaans bij de wartel. Eventueel kan je er een soepele hair opzetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 18:41

Jos Holla schreef:
Een stiff-rig kantelt wel, maar moet dan wel een scharnierpunt hebben, doorgaans bij de wartel. Eventueel kan je er een soepele hair opzetten.

En juist dat kan je niet nabootsen met je hand...
Terwijl de vis wel in de onderbek gehaakt word.

Juist dit voorbeeld bepaald voor mij dat "de hand" geen goed vb is...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 18:59

Je kan de rig toch bij de wartel of clip vastpakken?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 19:04

volgens mij heb ik de uitleg hiervan ook in een boek van groothuis gelezen en dat maakte het wel duidelijk voor mij. Er komen aardig wat factoren bij kijken. Ik denk dat vooral de kromming en de lengte van de haak van belang zijn en waarschijnlijk ook het zwaarte punt van de haak. En dit kun je allemaal zelf beïnvloeden dacht ik zo.

En je kan dit natuurlijk nabootsen in een aquarium met je hand en wat rigjes......althans het kan je een handje op weg helpen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:20

hmmmm, dit zijn toch niet de reacties die ik verwacht had... Laughing
Nog steeds niet overtuigd dat de hand een goeie manier is om het draaien van de haak na te bootsen...

Ik wil niet zomaar iets overnemen en niet weten waarom ik op die manier laat zien dat het wel werkt... (of niet)
Dat is namelijk wat ik niet hoor...
Ik hoor geen motivatie waarom "de hand" een goeie manier is om het na te bootsen.


Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:24

De rand van de hand imiteerd de rand van de karperbek. Zodra de bek (oftewel de hand) omhoog komt loopt de onderlijn strak en draait de haak op de rand van de bek (oftewel de hand) en prikt. We hebben het dan wel zoals eerder gemeld over een normale situatie, dus zonder spuwen.

Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:25

Vang een karper, kijk hoe die is gehaakt en bepaal daar aan of je rig goed is of niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:26

iano schreef:
Vang een karper, kijk hoe die is gehaakt en bepaal daar aan of je rig goed is of niet.

Dat zeg ik dus....
ben bang dat dat de enige manier is die bepaald of je rig goed is...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:27

Je wilt het gewoon niet begrijpen volgens mij, zo moeilijk is het toch niet Rolling Eyes Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:29

Jos Holla schreef:
De rand van de hand imiteerd de rand van de karperbek. Zodra de bek (oftewel de hand) omhoog komt loopt de onderlijn strak en draait de haak op de rand van de bek (oftewel de hand) en prikt. We hebben het dan wel zoals eerder gemeld over een normale situatie, dus zonder spuwen.


Ik begrijp wat de hand moet voorstellen...
Ook wat er gebeurd als je hem langs je hand houd.
Maar wat ik zeg is dat je daarmee een aantal gegevens niet meeneemt in je redenatie en zodoende is de redenatie niet juist..
Snap je??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:30

Jos Holla schreef:
Je wilt het gewoon niet begrijpen volgens mij, zo moeilijk is het toch niet Rolling Eyes Cool

Ik begrijp het juist wel...
Daarom zeg ik juist dat het niet klopt...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:31

Wat ik omschrijf is gewoon een standaard 'take', voor alle bijzondere dingen worden al die aparte dingetjes verzonnen Laughing Laughing . Maar waar zit nou het probleem?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:36

Jos Holla schreef:
Wat ik omschrijf is gewoon een standaard 'take', voor alle bijzondere dingen worden al die aparte dingetjes verzonnen Laughing Laughing . Maar waar zit nou het probleem?

Er is geen probleem...
Ik haal alleen een discussie aan... Laughing
Dit zijn van die onderwerpen waar veel over gediscussieerd word, maar ook zomaar van iedereen overgenomen.
Ik wil weten waarom..., snap je?

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:37

Martin schreef:
Daarom zeg ik juist dat het niet klopt...
Maar wat klopt er niet dan?

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:39

Jos Holla schreef:
Martin schreef:
Daarom zeg ik juist dat het niet klopt...
Maar wat klopt er niet dan?


Shocked
De hand kan niet an-apen wat er onderwater gebeurd bij een opname van het aas door een karper.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 20:59

Mwah, toch komt het bij een standaard opname wel heel dichtbij. Ik denk dat het bij gebrek aan een echte karperbek het beste alternatief is. Hoewel, kwam Ian ook de 13e??? Laughing Laughing Laughing

Wat ook goed werkt is de haak op je arm leggen en dan rustig trekken, je zal zien dat een snelle prikker dan gewoon draait en in de arm prikt. Bij die 'snelle prikker' moet je dan een korte onderlijn gebruiken om achterin de bek prikken (lees: uitscheuren) te voorkomen.




Gek eigenlijk dat ik het zo mooi kan vertellen en doorgaans geen flikker vang. Ach, vandaar die bootjes, langzaam vallen alle stukjes in elkaar lol! lol!

Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:01

Wat je kan proberen, doe ik soms eens. Pak een rig leg de haak in je mond, en trek zacht totdat je de haak voelt en kan je meteen kijken hoe hij gehaakt is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:08

Jos Holla schreef:
Mwah, toch komt het bij een standaard opname wel heel dichtbij. Ik denk dat het bij gebrek aan een echte karperbek het beste alternatief is. Hoewel, kwam Ian ook de 13e??? Laughing Laughing Laughing

Wat ook goed werkt is de haak op je arm leggen en dan rustig trekken, je zal zien dat een snelle prikker dan gewoon draait en in de arm prikt. Bij die 'snelle prikker' moet je dan een korte onderlijn gebruiken om achterin de bek prikken (lees: uitscheuren) te voorkomen.


Misschien dat anderen nog goeie argumenten hebben..
Ik zal niets met mn hand testen...
Praktijk moet maar uitwijzen of hij op de goede plak prikt...

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:17

Ik kan je natuurlijk nooit overtuigen als je niet met argumenten komt waarom je er niet in gelooft. Heilig is het niet, maar het geeft wel een goede indicatie volgens mij.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





indraaien haak Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
indraaien haak
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» weerloze haak
» Zoektocht naar nieuw haak

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: