Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 indraaien haak

Ga naar beneden 
+4
Ian Luschen
Rene Zwaap
Jos Holla
Marc Heerema
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:18

Martin schreef:
Praktijk moet maar uitwijzen of hij op de goede plak prikt...


zo dat heeft effe geduurd zeg , dacht dat dit antwoord nooit meer kwam Shocked Laughing Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:22

Jos Holla schreef:
Ik kan je natuurlijk nooit overtuigen als je niet met argumenten komt waarom je er niet in gelooft. Heilig is het niet, maar het geeft wel een goede indicatie volgens mij.

Mijn argument is: je kan niet nabootsen wat de haak doet omdat de karper de haak naarbinnen zuigt met een flinke kracht.
Dat zorgt er namelijk in mijn beleving het meeste voor hoe de haak draait.

en juist dat zuigen kan je niet nabootsen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:23

Frans Eijsbouts schreef:
Martin schreef:
Praktijk moet maar uitwijzen of hij op de goede plak prikt...


zo dat heeft effe geduurd zeg , dacht dat dit antwoord nooit meer kwam Shocked Laughing Wink .

Volgens mij zei ik het al eerder:

Tijdens het opzuigen is de stroming bepalend volgens mij, net als bij het spuwen.
Eigenlijk zeg ik dat je het alleen maar in de praktijk kan testen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:26

Maar op het moment dat de onderlijn gestrekt is beweegt het haakaas niet meer verder naar binnen. De karper tilt de kop op, en de onderlijn schijft via de rand van de bek weer terug. Totdat de haak de bek dreigt te verlaten, die kantelt door het stukje krimpkous of iets dergelijks, en pats, je hebt een run.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:33

Jos Holla schreef:
Maar op het moment dat de onderlijn gestrekt is beweegt het haakaas niet meer verder naar binnen. De karper tilt de kop op, en de onderlijn schijft via de rand van de bek weer terug. Totdat de haak de bek dreigt te verlaten, die kantelt door het stukje krimpkous of iets dergelijks, en pats, je hebt een run.

Maar dan is het moment van draaien al geweest...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:34

wel eens?? nagedacht dat karpers heel verschillend kunnen azen .( op de zelfde plas of kanaal).
dan heb je geen ruk meer aan een theorie , dan is het gewoon zoeken naar een goede rig die het op dat moment goed doet Wink .
dus de rig die het heel overtuigend deed die dag kan de volgende dag weer helemaal niks zijn.

oftewel wat ik wel eens meer aan haal hier , gewoon lekker klooien, je hebt er twee hengels voor ( bijna drie Wink ).
mijn inziens doen(sommige) karpervissers dat veelste weinig .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:37

Frans Eijsbouts schreef:
wel eens?? nagedacht dat karpers heel verschillend kunnen azen .( op de zelfde plas of kanaal).
dan heb je geen ruk meer aan een theorie , dan is het gewoon zoeken naar een goede rig die het op dat moment goed doet Wink .
dus de rig die het heel overtuigend deed die dag kan de volgende dag weer helemaal niks zijn.

oftewel wat ik wel eens meer aan haal hier , gewoon lekker klooien, je hebt er twee hengels voor ( bijna drie Wink ).
mijn inziens doen(sommige) karpervissers dat veelste weinig .

Jazekers...
Ik denk zelfs dat 1 karper verschillend kan azen...
Op een voerplek van alleen maar boilies zal mijn inziens anders geaast worden dan op een voerplek van alleen mar hennep...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:48

Same here Laughing Laughing Laughing

Maar ik weet het niet hoor, als een karper moet eten zal hij toch het aas naar binnen moeten zuigen, dus zoveel verschillende manieren van azen zullen er toch niet zijn? Dressuurputten even buiten beschouwing gelaten. Wat wel verschil kan maken is (bij een gestrekte onderlijn) van welke kant de vis komt aanzwemmen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 21:52

Jos Holla schreef:
Same here Laughing Laughing Laughing

Maar ik weet het niet hoor, als een karper moet eten zal hij toch het aas naar binnen moeten zuigen, dus zoveel verschillende manieren van azen zullen er toch niet zijn? Dressuurputten even buiten beschouwing gelaten. Wat wel verschil kan maken is (bij een gestrekte onderlijn) van welke kant de vis komt aanzwemmen.

Ik denk dat ie hennep anders naar binnen zuigt dan een boilie...
Lijkt me zo...
Ik denk dan aan kracht van naar binnen zuigen..
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:11

Ik vraag me af of een karper zijn zuigkracht kan doseren, of als hij dat al kan of hij daar dan over nadenkt (bij wijze van spreken).........


NB: topic een beetje opgeschoont, vind hem wel interessant Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:17

Jos Holla schreef:
Ik vraag me af of een karper zijn zuigkracht kan doseren, of als hij dat al kan of hij daar dan over nadenkt (bij wijze van spreken).........

Waarom zou ie dat niet kunnen??

Volgens mij zie je in verschillende films echt wel verschil...
zeker op dressuurwater...
Zo'n karper aasde eens anders dan nu..
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:20

Jos Holla schreef:

NB: topic een beetje opgeschoont, vind hem wel interessant Wink

Dat vond ik nou ook...
het was een beetje een conlusie die ik bij karpervissers niet begreep en wilde dus de argumenten weten waarom men "die hand" gebruikt om iets te laten zien..

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:24

Maar om terug te komen op die zuigkracht: de werking van een rig begint zodra hij gestrekt is en de karper zich verplaatst, maakt het dan wat uit hoe hard hij het haakaas naar binnen zuigt?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:27

Jos Holla schreef:
Maar om terug te komen op die zuigkracht: de werking van een rig begint zodra hij gestrekt is en de karper zich verplaatst, maakt het dan wat uit hoe hard hij het haakaas naar binnen zuigt?

Denk niet dat die volgorde klopt...
Het draaien van de haak gebeurd tijdens het strekken..., niet als ie strak is.. (dat laat je met je hand zien)
het moment van strekken is dus het moment van opname... tijdens het zuigen dus en juist dat kunnen we niet nabootsen.

Daarbij begint de werking van je rig bij het moment van opname al...

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:36

Er kan onderweg van alles gebeuren mbt het draaien, waar het om gaat is dat de haak in de goede positie draait als hij de bek gaat te verlaten. Daarvoor maak je bv een line aligner, zodat hij op het juiste moment precies in de onderlip haakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:40

Jos Holla schreef:
Er kan onderweg van alles gebeuren mbt het draaien, waar het om gaat is dat de haak in de goede positie draait als hij de bek gaat te verlaten. Daarvoor maak je bv een line aligner, zodat hij op het juiste moment precies in de onderlip haakt.

Dat bleek in de praktijk te kloppen... Niet door een hand...
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Captein

Tim Captein



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:52

Naar mijn idee zal een haak pas draaien zodra hij (de aligner) de rand van de bek gepasseerd heeft.
Voor die tijd dwarreld een haak lijkt mij en tijdens het opliften van de kop (wat bijna iedere niet zwaar gedresseerde karper doet als hij verder geen onraad ruikt) om het aas te gaan kraken cq wegwerken cq selecteren zal de onderlijn zich strekken en zal de haak door de bek van de karper glijden.
Het lijkt mij dat de haak dan gewoon plat dus op zijkant door de bek schuift naar voren en zodra het stukje aangebrahte krimpkous of de haaksteel zelf de rand van de bek passeerd, dan zal de haak pas gaan draaien lijkt mij in de meeste gevallen.
Is dit niet het geval en haakt de haak eerder (kun je pas zien nadat je een vis te diep gehaakt hebt) dan vis je je onderlijn te lang of heb je de haakpunt te weinig afgeschermd (dmv een stukje krimpkous).


Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 22:56

Tim Captein schreef:
Is dit niet het geval en haakt de haak eerder (kun je pas zien nadat je een vis te diep gehaakt hebt) dan vis je je onderlijn te lang of heb je de haakpunt te weinig afgeschermd (dmv een stukje krimpkous).



Alleen dat?
Misschien wel een langere hair??
Dat denk ik namelijk (ook).
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Lomans

Tim Lomans



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 23:01

Een korte hair betekent volgens mij sneller (soms te snel) indraaien. Een te lange hair betekent volgens mij laat, soms te laat indraaien.

Geen regel, maar heb hier wel "bewijs" voor. Maat van mij verspeelde redelijke wat vissen tijdens de dril, zonder dat er aanleiding voor was (gewoon in het open, geen gekke dingen). Ik heb toen gezegd, jouw hair is altijd kort, dan draait hij volgens mij heel snel in en heb je dus maar een heel klein stukje vlees en scheurt je haak gewoon uit. heeft hij verandert en (was tijdens een Frankrijk sessie) alle vissen daarna geland.


Groeten,

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 23:07

ik denk niet dat de hair te maken heeft met indraaien..
als de karper het aas naar binnen zuigt doet ie dat met een berpaalde snelheid.
met een korte hair gaat ie verder naar binnen als met een lange hair.
de gevolgen kunnen legio zijn..

Maar terug naar mijn onderwerp..
Kunnen we zeggen dat het trucje met de hand niet representatief is???
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Captein

Tim Captein



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 23:45

Je kunt een hand niet vergelijken met een karperbek daarmee ben ik het eens.
Je kunt wel zo goed als mogelijk naproberen te bootsen wat er gebeurd met je rig als deze opgenomen is en de onderlijn zich strekt door hem dan toch even over je hand te halen.
Je krijgt dan een aardige indruk van de draaiing en de snelheid waarmee de haak prikt.
Karpers die je rig uitspugen haak je niet zo snel, likt mij eerder en toevalstreffer iedere rig is gebaseerd op het strekken van de rig en niet het uitspugen ervan.
De lengte van de hair zal ongetwijfled meespelen in het hele gebeuren. en korte (tegen de haakbocht liggende boilie) heeft wat moeite om te prikken omdat de boilie je haakpunt afschermt en de haak belemmerd in zijn prikkansen, en langere hair waarbij je 1 tot 2 cm tussen haak en boilie laat heeft mijzelf nog geen rare diepe inhakingen opgeleverd, lagere hairs 5cm oid heb ik zelf nooit geprobeerd dus weet ik niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 23:47

Martin schreef:
Maar terug naar mijn onderwerp..
Kunnen we zeggen dat het trucje met de hand niet representatief is???


de ene keer gebruik ik hem de handtest , de andere keer ga ik op mijn gevoel af.
kan het ook niet uitleggen voor je , dat is iets wat je in de jaren ontwikkeld dat gevoel.


dan wil ik nog effe terug komen op het azen wat ik aangaf( jos en martin) , hiermee bedoelde ik als de karper helemaal los gaat op je voer.
kan die rig die altijd goed werkte echt overal zitten bij de karperbek ,dus ook vals gehaakt.

als ik uit eigen ervaring kan spreken , ik heb ze zelfs in de staart/rug/flank gehad bij de karper de rig.
terwijl die rig normaal gesproken het gewoon super deed.

heb ooit eens dat gedrag bekeken in mijn aquarium met karperachtigen.
wat mij opviel ( en neem aan dat de karper dat ook doet) , is als ze echt los gaan op het voer dat ze zijlinks met hun flank over de bodem gaan om nog meer voer van de bodem te krijgen , dus heb dat ook eens met een boillie's gedaan die vrij zwaar waren ( ja ze kregen wel eens afwisseling in die bak van mij Laughing ).
daar hadden ze dus ook geen moeite mee om hem omhoog te gooien met hun flank.

goed nu dwaal ik wel heel erg af , maar het is maar waar je waarde aan hecht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimedi 28 dec 2010 - 23:52

Tim Captein schreef:
iedere rig is gebaseerd op het strekken van de rig en niet het uitspugen ervan


op de stifrig na dan !.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 6:55

Frans Eijsbouts schreef:
Martin schreef:
Maar terug naar mijn onderwerp..
Kunnen we zeggen dat het trucje met de hand niet representatief is???


de ene keer gebruik ik hem de handtest , de andere keer ga ik op mijn gevoel af.
kan het ook niet uitleggen voor je , dat is iets wat je in de jaren ontwikkeld dat gevoel.



dan wil ik nog effe terug komen op het azen wat ik aangaf( jos en martin) , hiermee bedoelde ik als de karper helemaal los gaat op je voer.
kan die rig die altijd goed werkte echt overal zitten bij de karperbek ,dus ook vals gehaakt.

als ik uit eigen ervaring kan spreken , ik heb ze zelfs in de staart/rug/flank gehad bij de karper de rig.
terwijl die rig normaal gesproken het gewoon super deed.

heb ooit eens dat gedrag bekeken in mijn aquarium met karperachtigen.
wat mij opviel ( en neem aan dat de karper dat ook doet) , is als ze echt los gaan op het voer dat ze zijlinks met hun flank over de bodem gaan om nog meer voer van de bodem te krijgen , dus heb dat ook eens met een boillie's gedaan die vrij zwaar waren ( ja ze kregen wel eens afwisseling in die bak van mij Laughing ).
daar hadden ze dus ook geen moeite mee om hem omhoog te gooien met hun flank.

goed nu dwaal ik wel heel erg af , maar het is maar waar je waarde aan hecht.


mooi gesproken Hans.

Wink

En ik had dit jaar ook een karper in de buik gehaakt en ik had het idee dat de karper op deze manier soms `proeft´

Dit omdat de karper over zijn hele lichaam sensoren heeft zitten......

Je weet het niet he.....maar wel leuk om over na te denken!
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 7:02

tsja ik vang of ik vang niet , laat dit niet doorslaggevend zijn door een rig

(ik vindt geweldig allemaal die riggetjes , maar ik hecht daar geen waarde aan)

Ik vis al jaren stifrig en d-rig , ik ben niet ontevreden over mn vangsten en loop ook niet te stressen van dat zou beter kunnen.
Wat ik wel belangrijk vindt is een scherpe haak , want daar laat ik wel eens een steekje vallen.

zo maar mijn mening over diverse riggs

gr.

rene
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





indraaien haak - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
indraaien haak
Terug naar boven 
Pagina 2 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» weerloze haak
» Zoektocht naar nieuw haak

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: