Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 indraaien haak

Ga naar beneden 
+4
Ian Luschen
Rene Zwaap
Jos Holla
Marc Heerema
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 8:06

Rene Zwaap schreef:
tsja ik vang of ik vang niet , laat dit niet doorslaggevend zijn door een rig

(ik vindt geweldig allemaal die riggetjes , maar ik hecht daar geen waarde aan)

Ik vis al jaren stifrig en d-rig , ik ben niet ontevreden over mn vangsten en loop ook niet te stressen van dat zou beter kunnen.
Wat ik wel belangrijk vindt is een scherpe haak , want daar laat ik wel eens een steekje vallen.

zo maar mijn mening over diverse riggs

gr.

rene

ik ben van mening dat een rig wel degelijk moet worden aangepast aan de bodem waarop je vist...Daar ben ik wel achter gekomen, maar ik moet wel zeggen dat ik dit jaar veel heb gevangen op een basic rigje...Ben eigenlijk sinds de herfst begonnen met het uitproberen van andere rigjes....gewoon voor de fun. En dat heeft me ook geen windeieren gelegd...
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 8:21

nog niet zo lang terug viste ik met zwart Dacron onderlijntjes zelf geknoopt met haakmaat 2of4 , tubelood en uiteraard hoorde daar monkeyclimbers bij !!

uiteraard zijn die technieken verder doorontwikkeld , maar dat is leuk voor de karpervisser dat geld voor alle materialen die we gebruiken dat is mijns inziens allemaal commercieel.

als je me toen die tijd gevraagd had hoe draaid jou haak in , tongue had ik je hard uitgelachen lol!

vang er niet meer en minder om !
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 8:43

daarom blijft het penvissen ook zo leuk.....lekker simpel!

lijn, haakje, liefst geen lood en een lekker aasje eraan.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Wilco

Wilco



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 8:54

....maar hoe zit het dan met de inhaking bij penvissen?

Hier, wat mij betreft, geen specifieke onderlijnen.
Of staande haak of liggende haak, met een kort of lang stukje lijn op bodem.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wilco

Wilco



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 8:55

Manfred schreef:
daarom blijft het penvissen ook zo leuk.....lekker simpel!

lijn, haakje, liefst geen lood en een lekker aasje eraan.....

Wellicht zelfde gedachte gehad!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 9:27

ik heb mijn haakje altijd liggend op de bodem.Lengte van de lijn die op de bodem ligt is afhankelijk van het aasgedrag van de karper. Voorzichtig aasend of als een stel gekken op je aas duikende. Je vist natuurlijk heel anders dan als statisch visser en dan is de plek waar de haak zich plaatst afhankelijk van het aanslaan van de visser.....

En dat verschilt natuurlijk nog wel eens!

En wat betreft het hand mysterie...Dat zouden ze eens moeten onderzoeken met een speciale camera die beelden kan vertragen en dan zou je bv kunnen bekijken hoe een haak draait als hij op hoge snelheid wordt teruggetrokken....En dit kan je dan weer doen in een speciale koker gevuld met water en ga zo maar door...misschien iets voor martin?


Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 10:20

Tim Captein schreef:
Je kunt wel zo goed als mogelijk naproberen te bootsen wat er gebeurd met je rig als deze opgenomen is en de onderlijn zich strekt door hem dan toch even over je hand te halen.
Je krijgt dan een aardige indruk van de draaiing en de snelheid waarmee de haak prikt.
Precies, dat is wat je kan simuleren, en dan heb ik het over een standaard opname. Als een vis zich niet opricht tijdens het azen en alleen doorzwemt zou je hem bijvoorbeeld in een hoek kunnen haken.

Overigens zou je de onderlijn stil moeten houden, en de hand omhoog bewegen bij het testen. Geeft echt wel een leuke indicatie over de rig. Sterker nog, als hij er 3x vanaf glijdt zonder te prikken dan gebruik ik hem niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 12:34

Marc Heerema schreef:
Een haak die altijd naar beneden kanteld zal meestal de onderlip haken.
Op de knoop avond ga je daar een mooi voorbeeld van zien met het loodje op de haak, is niet nieuw maar werkt wel.
Draait i heel snel (zoals bij mij) moet i wat korter, draait i pas op het laatste moment kan de rig wel wat langer.
Bij optie 1, het snelle draaien zal je de karper anders te ver in de bek haken en kan de haak gaan zwerven en dat geeft lelijke wonden.
.

Doe deze rig in een doorzichtige plastic melk fles en knijp er in onder water ( in bad of in je gootsteen), kijk dan maar eens wat deze haak doet , het loodje zal altijd de haak met de punt naar beneden trekken.
Wel ff zorgen dat je boilie er eerst uit komt.
Je rig hoeft niet gestrekt te zijn om de haakpunt naar beneden te krijgen.

indraaien haak - Pagina 3 Ao1j0m

Ff voor de minder ervaren karpervissers, deze rig moet je kort vissen of met een lange line aligner.
Is de test op de hand een goeie?
Het geeft mij vertrouwen en dat is belangerijk, met vertrouwen vissen scheelt de helft, ik vind het dus een goeie test.
Net als Jos, als i niet prikt op mijn hand gooi ik hem weg.
Is de haak niet super scherp ( zoals bij Rene) gooi ik hem weg.
De hand test is een goeie indicatie om het draaigedrag van je haak te bekijken bij een gestrekte rig, in mijn ogen niet meer dan dat.
Toch ben ik er van overtuigd dat de meeste opnames voor een gestrekte rig zullen zorgen.

Marc


Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 12:45

Rolling Eyes ook de shot is niet alles marc .
ken er een die ook op deze rig lossers kreeg , toen heb ik eens gevraagt van haal hem er eens af(het loodje ).
de lossers verdwenen meteen .

blijf erbij dat het de manier van azen is hoe een rig kan werken .
daarom vind ik het ook zo verdomd intersant om steeds te klooien aan de waterkant Wink .
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Lomans

Tim Lomans



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 13:16

Probeer het inderdaad onder water. Als je je palmtest onderwater doet, dan krijg je al een beter idee.

En voor de rest is het nooit 100% na te maken, maar elke rigopname is ook anders. de kant van benadering is elke aanbeet anders, dat scheelt al iets. Daarnaast ligt je rig bijna altijd anders als je hem ingooit. Als je onderwatercamera hebt kun je de rig altijd goed neerleggen. Maar dat is altijd moeilijk.

Er zijn zoveel verschillende factoren. Maar de draaiing van de haak is en blijft een lastig onderwerp.

Groeten,

Tim
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 13:20

Ik denk dat je wel gelijk hebt Frans, het is wel zo dat ik bij de meeste "normale" omstandigheden dit een goeie rig vind.

Het zijn een beetje 2 verschillende discussies in 1 topic geworden,

1 Is de hand test een goeie indicatie van de juiste inhaking?

2 Welke rig geeft de meeste kans op een juiste inhaking?

Leuk om over na te denken voor de knoopavond, geeft leuk discussie straks met Herman en Piet en wie ook meer clown
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 13:41

3 vissen gevangen met de ''shot on the hook'' rig, en alle 3 ruk gehaakt...? (hé Frans) Rolling Eyes
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 13:43

iano schreef:
3 vissen gevangen met de ''shot on the hook'' rig, en alle 3 ruk gehaakt...? (hé Frans) Rolling Eyes

Jij kan ook niet vissen en knopen Iano clown
En dat jij ook moeten weten Frans lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 13:51

Frans Eijsbouts schreef:
Rolling Eyes ook de shot is niet alles marc .
ken er een die ook op deze rig lossers kreeg , toen heb ik eens gevraagt van haal hem er eens af(het loodje ).
de lossers verdwenen meteen .

blijf erbij dat het de manier van azen is hoe een rig kan werken .
daarom vind ik het ook zo verdomd intersant om steeds te klooien aan de waterkant Wink .

gaat toch om de plaats van het loodje...zijn haak prikte waarschijnlijk te snel door de plaats van het loodje....dus was waarschijnlijk de lengte van de onderlijn niet afgestemd op de haak......loodje eraf en hij haakt minder snel en prikte wel.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 14:04

Nee Marc, rig was niks verkeerds aan...Zat die sessie met Frans te vissen, en de vissen zaten niet lekker gehaakt. Terwijl met andere rig wel goed gehaakt zat, toeval? Ik denk dat het puur door aasgedrag komt meer niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marc Heerema
Beheerder
Marc Heerema



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 15:38

Waar zaten ze gehaakt dan?

Marc
Terug naar boven Ga naar beneden
Ian Luschen

Ian Luschen



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 16:00

Mondhoek. En eentje Mondhoek-bovenkant..
Terug naar boven Ga naar beneden
Tim Captein

Tim Captein



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 29 dec 2010 - 17:04

Frans Eijsbouts schreef:
Tim Captein schreef:
iedere rig is gebaseerd op het strekken van de rig en niet het uitspugen ervan


op de stifrig na dan !.

Daar heb je een punt, alleen kun je een stifrig niet ongestrekt vissen en werk dus ook alleen gestrekt tongue
Een stifrig werk ook niet als een vis stil op zijn plaats blijft liggen de vis zal altijd moeten gaan bewegen wil hij/zij gehaakt worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimezo 2 jan 2011 - 21:14

iano schreef:
Mondhoek. En eentje Mondhoek-bovenkant..
Zou dat komen omdat de vis het aas opzuigt en zijdelings wegdraaid? Lijkt me een reeele mogelijkheid als er rondom wat klein aas ligt. Het voerbootjes syndroom noemen ze dat onderwater Laughing Laughing . Da's een grapje, maar verder serieus bedoeld. Door met een voerboot een bergje aas te laten zakken met het haakaas erop zou dat misschien wel een logisch gevolg kunnen zijn.


Overigens wil ik deze rig nog even laten zien:

indraaien haak - Pagina 3 142ts05

Dit is wat men noemt een 'snelle' prikker, deze draait al als je hem over je arm trekt. Ik denk omdat het gewicht van de boilie de haak al laat kantelen. Deze rig moet daarom altijd met een korte onderlijn gevist worden omdat hij anders te snel (lees: te diep) haakt: in het zachte gedeelte van de bek, met uitscheuren tot gevolg.

Maar door het snelle prikken misschien wel een goede winterrig????


Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 12 jan 2011 - 19:58

De stiff rig draaid voor geen meter volgens de geleerde karper cracks, en zij hebben daarin gelijk,,
waarom is het dan een killer van een onderlijn, altijd in de onderlip in de hoek.
Met montages testen kom je d,r vanzelf achter of iets werkt of niet werkt, of bijna werkt.
Niet veel mensen vissen met de stiff rig door geknoopt zoals ik dat wel doe, ik heb dan ook al heel lang gevonden wat ik zocht.
Zelfde als bijvoorbeeld een lange hair, een lange hair is bij mij eerder 10 tot 14 cm lang, volgens de kenners kan dit nooid werken, ook hier heb ik veel mee getest en gevonden wat ik zocht.
testen en nog eens testen aan de waterkant dan kom je van zelf bij die onderlijn uit doe aan jou wensen voldoet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimewo 12 jan 2011 - 20:29

Stiff rig draait alleen als er een scharnierpunt is, meestal is dat de wartel of een lus. Voordeel vind je volgens mij vooral bij het uitspuwen, door de stugheid keert de rig zich misschien niet om, dat zou een groot voordeel kunnen zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimedo 13 jan 2011 - 10:18

De handpalm test is wel degelijk een goed hulpmiddel, mits je deze test goed doet!
99% van de testers trekken de rig over de handpalm: fout!
Je legt de rig op de handpalm en beweegt de hand omhoog en houdt de rig vast met je andere hand ipv dat je aan de rig gaat trekken.
Je imiteert dan veel meer een opname ( zie het boek Spiegelbeeld voor uitleg)
Ik heb dit zelf getest en er zit veel verschil in de resultaten.

Indraaien heeft vooral te maken met de lengte van je hair: is deze te kort, dan kan je haak onmogelijk goed indraaien.
Verder is het vertrekpunt van de hair belangrijk ivm draaien en kantelen.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimedo 13 jan 2011 - 18:54

Vraag m,n eigen af of d,r iemand weet met wat voor een snelheid de karper z,n aas opzuigt, namelijk met 60 cm per seconde, doen jullie dat maar na over het handje heren, krijg je toch even heel andere effecten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimedo 13 jan 2011 - 20:31

AUW Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Rene Zwaap
Moderator
Rene Zwaap



indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitimeza 15 jan 2011 - 5:08

Arie Oudshoorn schreef:
Vraag m,n eigen af of d,r iemand weet met wat voor een snelheid de karper z,n aas opzuigt.

ik denk zo een zestig cm p/s Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





indraaien haak - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: indraaien haak   indraaien haak - Pagina 3 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
indraaien haak
Terug naar boven 
Pagina 3 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» weerloze haak
» Zoektocht naar nieuw haak

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Alles met betrekking tot rigs.-
Ga naar: