Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.

Ga naar beneden 
+2
Sander Timmers
Jos Holla
6 plaatsers
AuteurBericht
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 15 aug 2013 - 12:16

Op 19 augustus (Noorderplassen) en 22 augustus (Weerwater) wordt er op deze plassen een visstandonderzoek uitgevoerd waarbij overdag elektrisch en 's nachts met een net wordt gevist. Je kan dit dus tegenkomen als je toevallig aan het vissen bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sander Timmers

Sander Timmers



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 17:47

Hey Jos,

Ik vind het belachelijk dat er een onderzoek is naar de vis stand, het is bekend dat het water voedselrijk is en dat er vis genoeg op zit!.

Waarom die vis, zoveel stress aan doen?
Er zijn onlangs Skp uitzettingen gedaan, dus het water is gezond genoeg en allen soorten vis zit er in grote getallen!.

Heb er geen goed woord voor over!.

Dit is niet een aanval op jou jos, maar wou het toch even kwijt Smile

Gr Sander.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 18:39

Tja ...... ik vind wel dat je dit moet onderbouwen, losse kreten hebben we niet zoveel aan Very Happy Very Happy Very Happy 
Terug naar boven Ga naar beneden
Wilco

Wilco



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 21:15

Uh, ik wil me niet in de discussie mengen, doe het toch.

Sander onderbouwt het toch ook;
-Voedselrijk water,
-Vis genoeg,
-Stress-> voorkomen,
-SKP-> gezond water,
-Alle soorten vis aanwezig.

Ik weet niet of dit allemaal feiten zijn, daar gaat het mij ook niet om.
Terug naar boven Ga naar beneden
Sander Timmers

Sander Timmers



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 21:24

Hey Jos,

Net wat Wilco zegt, ik onderbouw het volgens mij ook? wel is waar op mijn manier maar goed.
Wou het gewoon even kwijt, maar donderdag avond ben ik op het weerwater te vinden kan ik jullie vertellen.
Wil het wel is met eigen ogen zien.

Groetjes Sander.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 21:30

Wat ik natuurlijk bedoel is dat jij zegt dat alle vis er voldoende zit. Hoeveel kilo per soort per ha, enig idee?
Terug naar boven Ga naar beneden
Sander Timmers

Sander Timmers



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimezo 18 aug 2013 - 21:52

Nee daar heb ik niet zoveel zinnigs op te zeggen, maar wat ik wel weet is dat er genoeg karper zwemt zowel schub als spiegel. De roofvissers komen uit allen windstreken om de snoek, snoekbaars en baars te belagen op onze plassen.
De witvissers weten meerdere kilo's witvis het net in te trekken op een goede dag.

Tja... ik laat de plassen maar even een week met rust, want de vis zal wel over strest zijn, na een electro behandeling overdag waarna savonds nog even fijn in een groot net het water uit getrokken te worden.

Maar goed alles voor de cijfers.

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimema 19 aug 2013 - 1:21

Het gaat niet alleen om de hoeveelheden maar ook om de opbouw van een bestand, best nuttig om te kijken of een middenklasse bijvoorbeeld niet ontbreekt door aalscholverpredatie. Die stress valt wel mee denk ik, volgens mij hebben vissen daar überhaupt geen last van. Mooi voorbeeld is dat Mark en Rody met de Vrije Slag dezelfde karper binnen 24 uur 2x vingen, datzelfde is al eens met een SKP vis gebeurt.

Overigens wordt dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van waterschap Zuiderzeeland als onderdeel van afspraken mbt de 'kaderrichtlijn wateren'. En of het gaat lukken? Met elektrovisserij vis je alleen die oevers af voor kleine vis, dat zal wel lukken. Kuilvisserij gebeurt volgens mij met een net, en dat zie ik niet gebeuren met al dat wier.

's Avonds kan ik sowieso niet aanwezig zijn en of donderdagmiddag veel zin heeft hoor ik morgen wel als ik ze even ga bellen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de uitkomst.


Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimema 19 aug 2013 - 12:13

Ik heb vanmorgen even gebeld, maar op de kant is eigenlijk niks te beleven. Alles gaat de boot in en direct weer terug ....
Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 26 sep 2013 - 10:56

En hier het resultaat:

Dag Jos,

Onderstaand de eerste bevindingen van het onderzoek.


Noorderplassen

Op basis van de eerste resultaten lijkt er in de Noorderplassen sprake van een visbestand met een beperkte omvang (zowel in het open water als in de oeverzone). In totaal zijn dertien soorten gevangen, namelijk brasem, snoek, karper, blankvoorn, baars, pos, snoekbaars, spiering, kolblei, alver, rivierdonderpad, paling en de exoot zwartbekgrondel. Van deze laatste vissoort is één exemplaar aangetroffen tussen de stortstenen van de oeverzone. De meest voorkomende vissoorten lijken op basis van de ruwe vangstgegevens blankvoorn en baars te zijn. Grotere vissen die zijn aangetroffen betreffen voornamelijk exemplaren van de soorten snoek (tot 120 cm) , brasem, paling en karper.


Weerwater

Op basis van de eerste resultaten lijkt er in het Weerwater sprake van een visbestand met een beperkte omvang, enigszins vergelijkbaar met de visstand in de Noorderplassen. In totaal zijn elf vissoorten aangetroffen tijdens de bemonstering, namelijk baars, blankvoorn, snoek, ruisvoorn, pos, kleine modderkruiper, rivierdonderpad, pos, kolblei, brasem en snoekbaars. De meest frequent voorkomende vissoorten lijken blankvoorn en brasem te zijn. Karpers zijn niet gevangen in het Weerwater. Tijdens de elektrovisserij zijn een aantal dode vissen, met name karper, aangetroffen in de oeverzone (tot enkele exemplaren per traject).


Samenvattend kan alvast gesteld worden dat beide plassen een beperkt visbestand hebben. Dit past overigens bij heldere wateren met relatief veel vegetatie. In de Noorderplassen is slechts één schubkarper gevangen in het Weerwater zelfs geen enkele karper. Wel werden hier dode karpers aangetroffen. De beperkte vangst van karper of het zelfs niet aantreffen kan enerzijds veroorzaakt worden doordat deze soort slechts beperkt aanwezig is (weinig individuen, mogelijk door sterfte) of anderzijds door een lagere vangstbaarheid, veroorzaakt door de vegetatie (Weerwater). Dit laatste geldt dan vooral voor visserij in het open water en niet zo zeer voor elektrovisserij in de oeverzone. In de oeverzone werden geen (levende) karpers aangetroffen.

Groeten,

Jochem

Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 26 sep 2013 - 11:40

Toch wel enigszins schokkend te noemen die uitslagen.
Vooral de karper en het weerwater, zou het gros dan toch vertrokken zijn naar de binnen watertjes?Suspect Suspect Suspect 
Of is dit het gevolg van onze "meeneem vissers"?

Terug naar boven Ga naar beneden
Jos Holla
Beheerder
Jos Holla



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 26 sep 2013 - 12:31

Welnee joh, zo'n onderzoek is duidelijk 'nattevinger' werk. Je neemt een bepaald gedeelte, en als de vis daar dan toevallig niet zit .........
Terug naar boven Ga naar beneden
Gaby
Moderator
Gaby



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 26 sep 2013 - 16:43

Dan krijg je dit soort uitslagen.....
Terug naar boven Ga naar beneden
ron tamerus

ron tamerus



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimedo 26 sep 2013 - 20:41

Gaby schreef:
Dan krijg je dit soort uitslagen.....
Dit geld zeker ook op het wedstrijdparcour lagevaart:lol: Laughing 
Terug naar boven Ga naar beneden
Hans de Jong

Hans de Jong



Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitimevr 27 sep 2013 - 10:07

ron tamerus schreef:
Gaby schreef:
Dan krijg je dit soort uitslagen.....
Dit geld zeker ook op het wedstrijdparcour lagevaart:lol: Laughing 
lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! ..................


P.s. Zal Zondag 06/10 wel weer even laten zien wat het goede gedeelte op wedstrijd parcours is ( Hopelijk ) lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! 
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.   Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Visstandonderzoek Weerwater en Noorderplassen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Slibstort Noorderplassen.
» Weerwater Almere.
» Vissterfte Weerwater.
» Problemen op Het Weerwater.
» Nachtviszone Noorderplassen.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: KCA archief :: Vergunning info en informatieve onderwerpen.-
Ga naar: